حقوق مالکانه عرصه‌های تاریخی کشور تعیین تکلیف می‌شود
مدیرکل پایگاه‌های میراث ملی و جهانی وزارت میراث‌فرهنگی، روستای جهانی میمند

کرمان - ایرنا - مدیرکل پایگاه‌های میراث ملی و جهانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: دولت با هدف حل مسائل حرائم میراث‌فرهنگی، ماموریت تعیین تکلیف حقوق مالکانه در عرصه‌های آثار تاریخی و فرهنگی را در دستور کار برنامه هفتم توسعه قرار داده است.  

به گزارش ایرنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، رضا سامه روز یکشنبه در جریان بازدید از پایگاه‌های ملی و جهانی استان کرمان اظهار داشت: پایگاه‌های میراث ملی و جهانی الگوی مدیریت متمرکز و نظام‌مند در حوزه میراث‌فرهنگی هستند.

وی بیان کرد: برای ایجاد و راه‌اندازی یک پایگاه، مشخص بودن وضعیت ثبتی و حرایم آثار تحت مدیریت و نظارت، تعیین تکلیف مالکیت و حمایت جوامع محلی از لوازم کار است و احیای هیات‌های راهبردی پایگاه‌ها، کیفی‌سازی و ارائه برنامه‌های کارشناسانه برای جذب اعتبارات از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیرکل پایگاه‌های میراث ملی و جهانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: پایگاه‌های ملی و جهانی بر حسب تفاوت‌های ماهیتی، در ماموریت‌های خویش تفاوت‌هایی دارند اما همگی به امر پایش مستمر و شکوفایی استعدادهای نهفته در آنها می‌پردازند.

وی با بیان اینکه جیرفت متعلق به تاریخ تمدن بشری است افزود: ظرفیت‌های میراث فرهنگی و گردشگری جیرفت شگفت‌آور است و در حال بررسی طرح امکان تملک املاک واقع در عرصه پایگاه‌ جیرفت پس از طی مراحل کارشناسی و حقوقی در برنامه هفتم توسعه با همسویی ظرفیت‌های سایر دستگاه‌های اجرایی کشور هستیم.

سامه تاکید کرد: موزه جیرفت دارایی‌های بسیار واجد ارزشی از تاریخ تمدن بشری را در خود داشته و می‌بایست امکانات شایسته‌ای برای نگهداری و معرفی آنها فراهم آید و با طرح احیای پایگاه میراث ملی جیرفت، به دنبال ساماندهی امور با اهداف بزرگ‌تر هستم.

وی اظهار داشت: در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری جلسه شورای هماهنگی پایگاه‌های کشور در آینده‌ای نزدیک در جیرفت هستیم تا در آستانه ساماندهی پایگاه، از ظرفیت تجربیات همکاران خود در سایر پایگاه‌ها با ماموریت مشابه بهره‌مند گردیم.

مدیرکل پایگاه‌های میراث ملی و جهانی با اشاره به اهمیت مشارکت در امر حفاظت گفت: همراهی مسئولان شهرستان شهربابک و جامعه محلی روستای میمند بسیار ستودنی است و فرصت ملاقات چهره به چهره برای پیگیری مسائل، بسیاری از زمینه‌ها را هموار می‌سازد.

وی با بیان اینکه روستای دستکند میمند میراث جهانی بشری است خاطرنشان کرد: ثبت منظر فرهنگی میمند در یونسکو، بسیار فراتر از ملاحظات کالبدی، در پی تقویت بسترهای فرهنگی، ترویج سنت‌ها و اشاعه باورهای هویت‌بخش این موقعیت خاص جغرافیایی است تا ضامن حفظ آن باشد و حفاظت پایدار از میمند با مشارکت خود مردم تحقق‌پذیر است و میراث‌فرهنگی نقش هدایت‌کننده این جریان را بر عهده دارد.

سامه تصریح کرد: استان کرمان در تنوع پایگاه‌ها از نظر تاریخی، فرهنگی و طبیعی، استانی برخوردار بوده و تجربیات آن، قابلیت معرفی و مرجعیت نسبت به سایر پایگاه‌های کشور را دارد وکرمان در مدیریت حفاظت از آثار و عملکرد پایگاه‌ها از استان‌های برتر کشور است.

مدیرکل پایگاه‌های میراث ملی و جهانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از پایگاه‌های جهانی باغ شاهزاده ماهان و منظر فرهنگی میمند و پایگاه‌های ملی محوطه‌های تاریخی جیرفت و بافت تاریخی شهر کرمان بازدید کرد.

به گزارش ایرنا، ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کَند میمند با چندهزار سال قدمت، باغ زیبای شازده یا شاهزاده ماهان با ویژگی های منحصر به فرد باغ و معماری عمارت آن، دشت کویر لوت که قدیمی‌ترین درفش جهان از این کویر در منطقه شهداد به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم و کاروانسراهای گنجعلیخان کرمان و چاه کوران راور و نیز روستای دارستان سیرجان به عنوان خاستگاه بافت گلیم شیرکی سیرجان از آثار ثبت جهانی استان کرمان به شمار می روند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha