تلاش برای یافتن حیات در فضا از طریق رصد پرتو ایکس پیرامون سیارات

تهران- ایرنا- ستاره‌شناسان قصد دارند با رصد و بررسی پرتوزایی ستارگان امکان میزبانی از حیات در سیارات فراخورشیدی را مشخص کنند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از اسپیس، جست‌وجو برای یافتن حیات در خارج از سیاره زمین بی‌وقفه ادامه دارد. ستاره‌شناسان با استفاده از رصدخانه اشعه‌ ایکس «چاندارا» متعلق به اداره کل ملی هوانوردی و فضای آمریکا (ناسا) تحقیقات جدیدی را وارد حوزه این کاوش‌گری کرده‌اند و امیدوارند پایه و اساسی را پروژه‌های آینده بنا بگذارند.

این محققان حوزه فضایی از رصدخانه چاندرا به منظور مطالعه پرتوهای ساطع شده از ستارگان نزدیک استفاده می‌کنند تا مشخص شود آیا یک سیاره فراخورشیدی چرخنده به دور آن ستارگان قابل زندگی است یا خیر. پرتوهای ایکس و نور فرابنفش در صورتی که به اندازه مشخصی بتابند می‌توانند به اتمسفر یک سیاره فراخورشیدی (خارج از منظومه خورشیدی) آسیب بزنند و احتمال میزانی از حیات را کاهش بدهند.

بریانا بایندر از دانشگاه پلی‌تکنیک ایالتی کالیفرنیا و محقق ارشد این مطالعه، اظهار داشت: ما بدون داشتن توصیفی از پرتوهای ایکس تابیده شده از ستاره میزبان سیارات، یک عنصر کلیدی برای تعیین امکان وجود حیات در سیارات را از دست می‌دهیم. باید این مساله را بررسی کنیم که این سیارات چه نوعی از پرتوهای ایکس را دریافت می‌کنند.

تلاش برای یافتن حیات در فضا از طریق رصد پرتو ایکس پیرامون سیارات

این گروه تحقیقاتی تا اکنون ۵۷ ستاره نزدیک را بررسی، روشنی و انرژی تابش پرتوهای ایکس آنها را تحلیل و بررسی کرده که خروجی پرتو ایکس آنها با چه سرعتی به علت شعله‌های ستاره‌ای تغییر می‌کنند.

سارا پیکاک از دانشگاه مریلند گفت: ستارگانی را شناسایی کرده‌ایم که محیط پرتوزایی اشعه ایکس در ناحیه قابل زیست پیرامون آنها مشابه یا حتی ملایم‌تر از این محیط در اطراف زمین است. چنین شرایطی ممکن است نقشی کلیدی در حفظ یک اتمسفر غنی همانند اتمسفر زمین ایفا کند.

بر اساس این گزارش، هر چند تنها برخی از این ۵۷ ستاره مورد بررسی دارای سیارات شناخته شده امکان میزبانی از حیات دارند، احتمالا سیارات فراخورشیدی قابل زیست بسیار بیشتری آن بیرون در فضا وجود دارد که هنوز آنها را پیدا نکرده‌ایم.

برای آشنا شدن ذهن بد نیست بدانیم ستاره‌شناسان بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ سیاره فراخورشیدی کشف کرده‌اند؛ اما نزدیک به ۱۰ هزار نامزد دیگر وجود دارد که در حال بررسی هستند. در نهایت اینکه تنها در کهکشان راه شیری احتمالا میلیاردها سیاره فراخورشیدی وجود دارد.

ادوارد شوایترمان زیست‌شناس فضایی از دانشگاه کالیفرنیا گفت: نمی‌دانیم چه تعدادی سیاره مشابه زمین در تصاویر به دست آمده از نسل بعدی تلسکوپ‌ها کشف خواهند شد؛ اما می‌دانیم رصد زمانِ این سیارات ارزشمند خواهد بود و البته به دست آوردن آن هم بسیار دشوار است.

وی افزود: داده‌های مربوط به پرتوهای ایکس، به غربال کردن فهرست هدف‌های مورد نظر و اولویت دادن به سیارات مورد نظر برای بررسی و یافتن سریع‌تر سیارات مشابه زمین کمک خواهند کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha