۲۷ خرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۴۳
کد خبرنگار: 1101
کد خبر: 85510986
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دانشگاه علامه طباطبایی میزبان «برهان» شد/ ارسال ۶۸۶ اثر به جشنواره

تهران- ایرنا- دانشگاه علامه‌طباطبائی میزبان برپایی سومین جشنواره ملی برهان ویژه کرسی‌های آزاداندیشی شد و از حدود ۶۸۶ اثر ارسال‌شده به دبیرخانه، ۵۷۲ اثر به بخش رقابتی اصلی و ۱۱۴ اثر به مرحله رقابتی جانبی راه یافتند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، سومین جشنواره ملی برهان (ویژه کرسی‌های آزاداندیشی) از ۱۵ تا ۱۷ تیرماه ۱۴۰۳ به میزبانی دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار می‌شود و به همین منظور تفاهم‌نامه‌ای بین عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی به امضاء رسید و از این پوستر رونمایی شد.


معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم دانشگاه علامه‌طباطبائی را بزرگترین دانشگاه علوم انسانی کشور دانست و گفت: این دانشگاه ظرفیت‌های خارق‌العاده‌ای دارد که اساسا آزاداندیشی با حوزه علوم انسانی و پیچیدگی های آن پیوند خورده است و باید میزبانی این جشنواره در این دانشگاه انجام می‌شد. بعد از کرونا شاهد رشد محسوسی در بحث کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها بودیم و با حمایت نهادهای بیرون از دانشگاه و عزم روسای دانشگاه‌ها و تاکید وزیر علوم شاهد گشایش جدی و چشمگیر در بحث کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه ها بودیم که سال گذشته برگزاری این کرسی‌ها به بیش از دو برابر رسید.


وی گفت: رویدادهای متنوعی در متن دانشگاه‌ها انجام می‌شد و برخی رویدادها نیز به صورت متمرکز توسط وزارت علوم اجرا می‌شد. دو رویداد ملی در این زمینه داشتیم یکی رویداد مناظرات دانشجویی با اجرای جهاد دانشگاهی و مشارکت کل مجموعه آموزش عالی و دیگری مسابقات کرسی‌های آزاداندیشی که مرحله نهایی آن در شهریور ماه خواهد بود.

کلانتری ادامه داد: رویداد برهان به نوعی مکمل این رویدادها است و همچنین ارزیابی مجموعه فعالیت‌هایی است که در طول سال در دانشگاه‌ها انجام شد. در جشنواره برهان مجموع رویدادها و تلاش‌هایی که دانشگاه‌ها درطول سال در حوزه کرسی‌های آزاداندیشی در قالب های مختلف انجام دادند، به رقابت گذاشته می‌شود و بهترین‌ها انتخاب می‌شوند.

جشنواره برهان فضای دانشگاه‌های را پررونق می‌کند
رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی هم گفت: طرح موضوع کرسی‌های آزاداندیشی توسط مقام معظم رهبری، موضع نظام را در حوزه آزاداندیشی تثبیت کرد و این پیام را در خود داشت که نظام نه تنها نگران اندیشه‌های واگرا نیست، بلکه استقبال می‌کند و علاقه‌مند به بیان این اندیشه‌ها است تا در تضارب آرا و اندیشه‌ها رشد لازم اتفاق افتد. باید شرایطی را فراهم کنیم که این موضوع به شکل منظم‌تر و گسترده‌تری رقم بخورد.

عبدالله معتمدی افزود: برگزاری جشنواره برهان رویداد مبارکی است که با کمک آن فضای دانشگاه‌های ما می‌تواند فضای پررونقی باشد. اندیشه و فکر بدون زور جریان پیدا می‌کند و اندیشیدن به تامل، فکر و آزادی انتخاب نیاز دارد.ما باید محیطی را فراهم کنیم که دانشجویان احساس کنند می‌توانندحرف‌های متفاوتی بزنند. ظرفیت نظام ما و قدرت استدلالی منطقی و عقلانی و معرفت دینی ما را از نگرانی‌ها دور می‌کند و البته یک جاهایی هم از همین گفت‌وگوها باید مشکلات خودمان را درک و آن‌ها را اصلاح کنیم.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم هم گفت: حدود ۶۸۶ اثر به دبیرخانه ارسال شده که از این تعداد ۵۷۲ اثر به بخش رقابتی اصلی و ۱۱۴ اثر به مرحله رقابتی جانبی راه یافتند. ۴۹ داور در فرایند بررسی آثار به ما کمک کردند و فرایند داوری این هفته به پایان می‌رسد.

محمدمهدی ذوالفقارزاده یادآور شد: سال گذشته در مجموع سه هزار و ۴۴۷ کرسی در دانشگاه‌های کشور برگزار شده است که نسبت به سال ۱۴۰۱ با افزایش ۹۶۵ کرسی، رشد حدود ۲ و نیم برابری داشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha