۴۰۸ هزار هکتار گندم در آذربایجان‌غربی کشت شد

ارومیه - ایرنا - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: ۴۰۸ هزار هکتار گندم در سال زراعی جاری در استان کشت شده که از این مقدار ۳۰۳ هزار هکتار آن به صورت دیم و ۱۰۵ هزار هکتار دیگر آبی است.

به گزارش ایرنا آذربایجان غربی دارای بیش از ۸۴۲ هزار هکتار زمین زراعی و باغی است که سالانه حدود ۶.۷ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در این اراضی کشت و تولید می شود و امسال ۴۰۸ هزار هکتار از این اراضی به کشت گندم اختصاص یافته است و طبق پیش بینی ها انتظار می رود تا رکورد تولید گندم سال گذشته که نزدیک یک میلیون تن بود شکسته شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این باره گفت: سال گذشته حدود یک میلیون تن گندم توسط زارعین تولید و از این میزان ۶۸۳ هزار تن گندم مازاد آنان خریداری شد که افزایش چشمگیری را شامل می شود.

علی دیانتی اظهار کرد: طبق پیش بینی کارشناسان با توجه بارندگی های مطلوب بهاره احتمال رکورد زنی دوباره در این زمینه وجود دارد.

ایرنا: برداشت گندم در استان از چه زمانی آغاز می شود و چه تمهیداتی برای آن اندیشیده شده است؟

دیانتی: برداشت گندم از اوایل تیرماه شروع می شود و در این راستا جلساتی با ناظرین کمباین ها انجام شده و روز شنبه ۲۶ خرداد ماه هم دوره آموزشی برای این افراد برگزار شد.

هماهنگی های لازم جهت خرید تضمینی گندم با اداره کل تعاون روستایی و شرکت غله و خدمات بازرگانی نیز انجام شده و تعداد ۶۸ مرکز خرید برای همین منظور در نظر گرفته شده است تا کشاورزان به موقع و به راحتی محصولات خود را تحویل مراکز دهند.

حتی در این زمینه طی هماهنگی های انجام شده مقرر شده در صورت نیاز تعداد مراکز خرید افزایش یابند.

۴۰۸ هزار هکتار گندم در آذربایجان‌غربی کشت شد

ایرنا: تمام کار خرید برعهده بخش دولتی است؟

دیانتی: خرید گندم توسط ادارات کل تعاون روستایی و غله انجام می شود ولی در بخش دانه های روغنی بخش خصوصی نیز مشارکت خواهد داشت و با عقد قرار داد با تعاون روستایی به عنوان مباشر اقدام به خریداری می کند و این اقدام در راستای تقویت بخش خصوصی در این زمینه و پرداختهای سریع مطالبات زارعین انجام می شود.

در کنار خرید گندم ف پیش بینی خرید دانه های روغنی هم حدود ۱۲ هزار تن برای تابستان سالجاری است.

ایرنا: پیش بینی تولید و خرید در بخش گندم در سالجاری چه قدر است؟

دیانتی: پیش بینی تولید بیش از یک میلیون تن از سطح ۴۰۸ هزار هکتار و پیش بینی خرید گندم مازاد برمصرف گندمکاران نیز بیش از مقدار سال قبل که ۶۸۳ هزار تن بوده است.

با مشارکت ۳۴ هزار نفر از زارعان استان در طرح جهش تولید در دیم زارها ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی استان که زیر کشت غلات و به صورت عمده گندم است به این امر اختصاص یافته و اجرایی شدن این طرح کمک شایسته ای به افزایش تولید در اراضی زیر کشت داشته است.

از مجموع ۳۵۰ هزار هکتار از مزارع زیر پوشش ابلاغی طرح جهش تولید در دیم زارها، تحقق ۱۰۰ درصدی را شاهدیم و تاکنون بیش از۲۶۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع زیر کشت محصول گندم، ۳۳ هزار و ۴۵۴ هکتار محصول جو، ۳۶ هزار و ۸۰۲ هکتار نخود و یکهزار و ۶۴۳ هکتار زیر کشت عدس قرار گرفته است.

در این طرح حدود ۳۶۰ هکتار دانه روغنی گلرنگ، ۸۰۰ هکتار دانه روغنی کاملینا، هشت هزار و ۷۴۵ هکتار علوفه و ۷۰۱ هکتار گیاه دارویی در اراضی دیم استان کشت شده است.

۴۰۸ هزار هکتار گندم در آذربایجان‌غربی کشت شد

ایرنا: آیا اقدامات خاصی برای افزایش تولید در قالب این طرح عملیاتی شده است؟

دیانتی: از جمله این اقدامات عملیات به زراعی شامل حفظ بقایای ۳۰ درصدی، کشت عمود بر جهت شیب، کشت مستقیم بدون شخم و تبدیل آیش زرد به سبز بوده که ۱۹۷ هزار هکتار در قالب کشاورزی حفاظتی در اراضی دیم تحت پوشش طرح جهش تولید اجرا شده است.

این طرح در ۱۸ شهرستان استان در سطح یکهزار و ۶۹۹ روستا به غیر از شهرستان چهار برج اجرا می‌شود، بیشترین سطح کشت با ۷۷ هزار و ۴۲۸ هکتار، مربوط به شهرستان بوکان است.

این طرح به منظور استفاده از ظرفیت دیمزارهای استان با هدف پایداری تولید، افزایش تنوع محصول در اراضی دیم در استان اجرا شده است.

ایرنا: در زمینه مبارزه با آفات و علفهای هرز چه اقداماتی انجام شده است؟

دیانتی: در سطح ۱۸۶ هزار هکتار از گندم زارهای استان عملیات مبارزه با سن گندم، ۲۶۲ هزار هکتار عملیات مبارزه با علفهای هرز، ۲۴ هزار هکتار عملیات مبارزه با بیماریهای غلات و در یک هزار و ۷۵۰ هکتار عملیات مبارزه با سایر افتها و امراض انجام شده است.

همچنین طبق برآوردهای اعلامی ۱۰ الی ۲۰ درصد خسارت سرمازدگی در گندم آبی و دیم در استان گزارش شده است.

ایرنا: از نظر تجهیزات و ماشین آلات در چه شرایطی هستیم و چه اقداماتی انجام شده است؟

دیانتی: حدود یکهزار و ۱۹۵ دستگاه کمباین بومی و حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ دستگاه کمباین مهاجر در برداشت مشارکت خواهند داشت و کمبود کمباین همچنان مشکل بخش کشاورزی استان در زمان برداشت گندم است.

نیازمند رفع محدودیتهای مالی و اعتباری در زمینه خرید ادوات کشاورزی از جمله کمباین هستیم و لازم است تا تسهیلات کم بهره برای این منظور در نظر گرفته شود.

۴۰۸ هزار هکتار گندم در آذربایجان‌غربی کشت شد

ایرنا: چه اقدامات تحقیقاتی و ترویجی در راستای ارتقای کیفیت محصول داشتید؟

دیانتی: چهار پایگاه نوآوری در راستای اجرای طرح جهش تولید در دیم مزارهای سطح استان ایجاد شده که در شهرستان های بوکان، پیرانشهر، چالدران و سلماس قرار دارد.

هدف از ایجاد این پایگاه ها مقایسه روشهای کشت مرسوم با کشت مستقیم، کشت محصولات در تراکم های مختلف، روشهای مختلف تغذیه و کاشت در زمان های متفاوت به صورت پاییزه یا انتظاری و در نهایت انتخاب بهترین روش کاشت، عملکرد، تغدیه و محصول منطبق با شرایط اقلیمی و تولید مطلوب است. ‌

از جمله اهداف دیگر ایجاد این پایگاه ها کشت محصولات و یا ارقام جدید و بررسی پتانسیل تولید آنها در این پایگاه ها است.

از جمله محصولات کشت شده در این پایگاه ها گندم، دانه های روغنی شامل گلرنگ و کاملینا، گیاهان دارویی شامل زیره و بالنگوی سبز، ارقام مختلف نخود، عدس، جو، گیاهان علوفه ای مانند خلر و ماشک است.

از مهمترین مزایای این پایگاه ها آشنایی کشاورزان منطقه با محصولات جدید و قرار دادن آنها در تناوب و پایداری تولید در دیمزارها است که امکان بازدید کشاورزان از این پایگاه ها فراهم است.

به گزارش ایرنا آذربایجان غربی دارای ۲۳۵ هزار بهره بردار است که سالانه بیش از ۶.۷ میلوین تن انواع محصولات را تولید و روانه بازار مصرف داخلی و حتی کشورهای خارجی می کنند این افراد اغلب در کنار کشاورزی به دامپروری هم میپردازند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha