تمجید ارزیابان بین‌المللی از برنامه شهر سالم و ایمن مراغه

مراغه- ایرنا- جلسه ارزیابی نهایی برنامه شهر سالم و ایمن مراغه با حضور ارزیابان بین‌المللی در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار، و از آن به معنای واقعی کلمه تمجید شد اما خبر صدور گواهینامه و پیوستن این کهن‌شهر به شبکه شهرهای سالم و ایمن جهان به آینده موکول شد.

به گزارش ایرنا ارزیابانی چون «دکتر ماها العداوی» مدیر واحد ارتقای سلامت در دفتر سازمان جهانی بهداشت در منطقه مدیترانه شرقی و «دکتر ثمر الفکی» مشاور سازمان جهانی بهداشت در منطقه مدیترانه شرقی با همراهی «دکتر فرشید رضایی» مدیر آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشت وزارت بهداشت پس از ۲ روز ارزیابی در این جلسه حاضر شدند و برنامه شهر سالم مراغه را در برخی از موارد از جمله تعهد مسئولان دولتی به این برنامه، منحصربفرد خواندند.

تعهد مسئولان دولتی به برنامه شهر سالم بی‌نظیر است

مشاور سازمان جهانی بهداشت در منطقه مدیترانه شرقی در این جلسه تعهد فرماندار و سایر مسئولان دولتی مراغه به برنامه شهر سالم و ایمن را بی‌نظیر و متسحکم خواند و گفت: آنان طی ۲ روز گذشته با وجود مشغله کاری، وقت خود را به صورت کامل در اختیار پیشبرد اهداف این برنامه گذاشتند.

«دکتر ثمر الفکی» افزود: مردم محلی و به ویژه دانش‌آموزان، فرماندارشان را از نزدیک می‌شناسند که پیوند قوی دولت و مردم محلی را در این شهرستان نشان می‌دهد و امیدواریم این موضوع را در دیگر شهرهای متقاضی پیوستن به شبکه شهرهای سالم هم ببینیم.

وی تاکید کرد: در مدارس مراغه علاوه بر دانش‌آموزان به اعضای خانواه‌هایشان هم کمک ‌شده و برای دوران فراغت و سلامت عمومی آنان دوره‌های آموزشی برگزار می‌شود که بسیار عالی است.

وی اضافه کرد: آنچه که بیش از همه‌چیز به قلب من نشست، این است که مشارکت اجتماعی مردم در این کهن‌شهر بالاست و زنان و مردان سالمند بسیار فعال هستند؛ بر همین اساس آرزو دارم تا دوره سالمندی خودم را در مراغه پشت سر بگذارم.

«دکتر الفکی» به دست‌اندرکاران برنامه شهر سالم و ایمن اشاره، و بیان کرد: جنبشی در شهر ایجاد کرده‌اید و اگر این گواهینامه به شما داده شود، برای شما یک نقطه شروع خواهد بود و باید این تجربه را به سایر شهرها هم منتقل کنید.

مردم مراغه باور دارند که شهرشان سالم و ایمن است

رییس دفتر ارتقا سلامت دفتر سازمان جهانی بهداشت منطقه مدیریته شرقی نیز سطح برنامه‌ریزی مبتنی بر شواهد را در مراغه عالی خواند و گفت: در حین ارزیابی‌ها، متدولوژی و جامع‌نگری برنامه شهر سالم و ایمن مراغه را درک کردیم.

«دکتر ماها العداوی» برنامه‌ریزی از پایین به بالا در مراغه را منحصربفرد خواند و افزود: برای نمونه آموزش و پرورش از فارغ‎‌التحصیلان سلامت عمومی برای آموزش دانش‌آموزان استفاده می‌کند که نشان می‌دهد سلامت و بهداشت فقط در بیمارستان محقق نمی‌شود.

قدردانی ارزیابان بین‌المللی از برنامه شهر سالم و ایمن مراغه
قدردانی «دکتر ماها العداوی» از جامع‌نگری در برنامه شهر سالم و ایمن مراغه

وی ادامه داد: دیروز با سالمندان و افراد دارای اختلال ذهنی در مراکز خیریه دیدار کردیم که نشان می‌دهد برنامه شهر سالم، تفکرها را نسبت به مقوله سلامت عوض کرده است.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری روی انسان‌ها بهترین نوع سرمایه‌گذاری است، افزود: مراکز فنی و حرفه‌ای در جای دنیا وجود دارد اما اینکه اشتغال هنرجویان هم در مراغه پیگیری می‌شود، یک کار بی‌نظیر است.

برنامه شهر سالم مراغه مردم را به دولت نزدیک‌تر کرده است

رییس دفتر ارتقای سلامت دفتر سازمان جهانی بهداشت منطقه مدیریته شرقی نیز گفت: از اهالی شنیدم که برنامه شهر سالم و ایمن مراغه آنان را به دولت نزدیک‌تر کرده که یکی از اهداف کلی ایده شهر سالم و ایمن همین موضوع است.

دکتر العداوی افزود: امروز هم تعدادی خانم دوچرخه‌سوار در مراغه دیدیم که با احساس امنیت و ایمنی در حال ورزش بودند و یکی دیگر از مصادیق شهر سالم و ایمن را با چشم خودمان مشاهده کردیم.

وی تاکید کرد: هنوز نتیجه نهایی ارزیابی را اعلام نمی‌کنیم اما نسبت به آن امیدوار هستیم زیرا به هر حوزه‌ که می‌نگریم، پیشرفت برنامه شهر سالم و ایمن مراغه را می‌بینیم.

وی خطاب به دست‌اندکاران برنامه شهر سالم و ایمن مراغه گفت: به خودتان افتخار کنید زیرا کار بسیار بزرگی انجام دادید؛ در مراغه همه‌چیز زیباست؛ این شهر تاریخی آب سالم، قدمت و مشارکت اجتماعی بالایی دارد.

رییس دفتر ارتقای سلامت دفتر سازمان جهانی بهداشت منطقه مدیریته شرقی: مراغه مشارکت اجتماعی بالایی دارد

دکتر العداوی افزود: مردم و مسئولان این شهر قوی هستند و با همراهی هم بر چالش‌ها غلبه می‌کنند در حالی که در بسیاری از نقاط جهان مردم و مسئولان نمی‌توانند کار تیمی انجام دهند.

وی تاکید کرد: مردم مراغه ایمان دارند که در شهر سالم زندگی می‌کنند و نکته اصلی همین است؛ هنوز گواهینامه نگرفته‌اید اما مردم پیشرفت‌ها را حس می‌کنند.

اخذ گواهینامه شهر ایمن و سالم آغاز کار است

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار شهرستان مراغه هم بیان کرد: مردم و مسئولان شهرستان در کنار هم در تلاش هستند تا شهری سالم و ایمن را رقم بزنند و اخذ گواهینامه شهر ایمن و سالم را آغاز کار می‌دانیم.

«مرتضی مینویی» افزود: طی روزهای اخیر تنها بخشی از توانمندی‌های مراغه در معرض دید ارزیابان قرار گرفت در حالی که مراغه شهری به قدمت تاریخ است و ظرفیت‌های بی‌بدیل دارد.

مراغه الگوی شهر سالم اسلامی باشد

مدیر آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشت وزارت بهداشت نیز گفت: ما به دنبال شهر سالم هستیم اما شهر سالم اسلامی؛ بر همین اساس انتظار می‌رود تا مراغه الگوی شهر سالم اسلامی در سطح کشور و حتی جهان اسلام باشد.

قدردانی ارزیابان بین‌المللی از برنامه شهر سالم و ایمن مراغه
دکتر رضایی: مراغه به عنوان الگوی شهر سالم اسلامی، فرهنگ غنی کشورمان را به نمایش بگذارد

«دکتر رضایی» با بیان اینکه نقشه شهر اسلامی از ۱۱ سال پیش طراحی شد، ابراز امیدواری کرد تا مراغه در آینده به عنوان شهر سالم اسلامی معرفی شود و فرهنگ غنی کشورمان را به نمایش بگذارد.

وی با بیان اینکه در مراغه به سمت فرهنگ سلامت حرکت می‌شود، افزود: اخذ گواهینامه شهر سالم یک نتیجه و هدف نیست و بلکه یک فرآیند است و مراغه در این مسیر قرار دارد.

وی این را هم بیان کرد که تداوم ارزیابی‌ها هر چندسال یکبار کمک خواهد کرد تا برنامه شهر سالم و ایمن مراغه روی ریل پیشرفت بمانید.

دبیرخانه شهر سالم مراغه کی تشکیل شد؟

دبیرخانه شهر سالم و ایمن مراغه با هفت کمیته طی دی سال ۱۳۹۷ شمسی در دانشکده علوم پزشکی مراغه و زیر نظر فرمانداری تشکیل شد و نهادهایی چون شهرداری، آموزش و پرورش، هلال احمر، بهزیستی، پلیس راهور و دانشکده علوم پزشکی هدایت این کمیته‌ها را بر عهده گرفتند.

البته چندین نهاد و سمن نیز در این کمیته‌های هفت‌گانه عضویت دارند و در پیشبرد برنامه شهر سالم و ایمن مراغه همکاری می‌کنند؛ چندی قبل هم در سایه خلاقیت و نوآوری دبیرخانه شهر سالم و ایمن مراغه، اندیشگاه شهر سالم با حضور روسای دانشگاه‌ها و مدیر آموزش و پرورش تشکیل شد.

گفتنی است مراغه در فاصله سال ۱۳۹۷ تا به امروز چندین بار مورد ارزیابی منطقه‌ای، استانی و کشوری قرار گرفته که در همه آنها سربلند بیرون آمده است و طی ۲ روز اخیر نیز ارزیابانی از سازمان بهداشت جهانی مدیریترانه شرقی، برنامه شهر سالم و ایمن این شهر را مورد ارزیابی قرار دادند.

به گزارش ایرنا شهر جدید سهند در آذربایجان‌شرقی، اولین شهر ایران است که نشان «شهر سالم» را تحت عنوان برنامه شهرهای سالم سازمان جهانی بهداشت به طور رسمی دریافت کرد.

این نشان روز سه‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ با حضور مدیر دفتر سازمان جهانی بهداشت در منطقه مدیترانه شرقی، دکتر احمد المنظری به صورت ویدیوکنفرانس توسط دکتر جعفر حسین، نماینده سازمان جهانی بهداشت در جمهوری اسلامی ایران به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و در نهایت فرماندار اسکو تقدیم شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha