نماینده دموکرات: زمان سخنرانی نتانیاهو در کنگره شرکت نمی‌کنم/ سخنرانی یک طرفه است

تهران-ایرنا- «رو خانا» نماینده ایالت کالیفرنیا امروز (یکشنبه) با بیان اینکه هنگام سخنرانی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نشست مشترک دو حزب اصلی آمریکا در کنگره شرکت نخواهد کرد، این نشست را «یک سخنرانی یک طرفه» دانست.

به گزارش ایرنا از تارنمای شبکه ان‌بی‌سی نیوز، این نماینده حزب دموکرات در برنامه‌ «Meet the Press» شبکه مزبور با اعلام عدم حضور خود در آن برهه در کنگره، تصریح کرد: قرار نیست من در یک سخنرانی یک طرفه حضور پیدا کنم.

بر اساس این گزارش، این نماینده مجلس آمریکا به برنی سندرز سناتور مستقل ایالت «ورمونت» که اعلام کرد این سخنرانی را تحریم کنند، می‌پیوندد.

سندرز پیشتر با انتقاد از رهبران کنگره آمریکا برای دعوت از نتانیاهو برای سخنرانی گفته بود: نتانیاهو «جنایتکار جنگی» است. او نباید برای سخنرانی در کنگره دعوت شود. حتما در این جلسه شرکت نخواهم کرد.

این سناتور آمریکایی اوایل ماه جاری میلادی به ان‌بی‌سی نیوز گفته بود: «آنچه مایک جانسون [رئیس‌جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان] باید برای مردم آمریکا توضیح دهد این است چرا او فکر می‌کند این موضوع قابل قبول است که کسی را به یک نشست مشترک دعوت کنیم که مسئول مرگ حدود ۳۸ هزار فلسطینی در این لحظه است و ۶۰ درصد آنها زنان و کودکان و افراد مسن هستند.»

طبق این گزارش، تصمیم خانا و سندرز، خشم بسیاری از دموکرات‌های ترقی‌خواه را نسبت به نتانیاهو نشان می‌دهد. آنها نخست وزیر رژیم صهیونیستی را مانعی در برابر توقف جنگ در غزه و مقصر بحران انسانی که غیرنظامیان فلسطینی را در این منطقه تحت تاثیر قرار می‌دهد، می‌دانند.

بر اساس گزارش‌ها، تعداد زیادی از دموکرات‌های آمریکا اعلام کرده‌اند که در سخنرانی آتی نتانیاهو در کنگره آمریکا در ماه جولای (مرداد) شرکت نخواهند کرد.

از سوی دیگر، نانسی پلوسی رئیس سابق مجلس نمایندگان پیشتر در گفت‌وگویی با شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، وقتی از او پرسیده شد که اگر همچنان رئیس مجلس نمایندگان باشد از نتانیاهو برای سخنرانی در مجلس دعوت می‌کند یا خیر، پاسخ داد: «بدون شک نه».

وی با اشاره به آخرین سخنرانی نتانیاهو در کنگره ایالات متحده در سال ۲۰۱۵ گفته بود: «به نظر من این [اقدام] اشتباه است. صادقانه بگویم، آخرین بار هم موافق دعوت از او نبودم اما رئیس مجلس نمایندگان به تنهایی و بدون مشورت او را دعوت کرد.»

روزنامه «واشنگتن پست» به تازگی با اشاره به دعوت سران کنگره از نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای سخنرانی، نوشت: سخنرانی نتانیاهو به او این فرصت را می‌دهد تا در سیاست‌های آمریکا دخالت کند و این امر همچنین می‌تواند به روابط واشنگتن و تل‌آویو در بلندمدت آسیب وارد کند.

در سال ۲۰۱۵، نتانیاهو از یک سخنرانی مشترک در کنگره برای لابی علیه توافق هسته‌ای ایران در دولت باراک اوباما رئیس‌جمهوری دموکرات وقت استفاده کرد. ۵۸ نفر از دموکرات‌ها از شرکت در این سخنرانی صرف نظر کردند. در دور کنونی این تعداد می‌تواند بیشتر باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha