اعتراض شدید ونزوئلا به روند سلب مالکیت و «سرقت» شرکت «سیتگو» توسط آمریکا

تهران- ایرنا- دولت کاراکاس، واشنگتن را به واگذاری «سیتگو» (Citgo) شرکت تابعه «شرکت دولتی نفت ونزوئلا» (PDVSA) و فروش غیرقانونی سهام آن متهم کرد و رئیس‌جمهوری ونزوئلا نیز مجازات زندان برای کسانی که در این «سرقت» دخیل بودند را خواستار شد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری پرنسا لاتینا، دولت ونزوئلا در بیانیه‌ای رسمی، روند سلب ماکیت و خلع ید شرکت سیتگو (Citgo/ زیرمجموعه شرکت نفت ونزوئلا در هیوستون، تگزاس) شرکت نفت دولتی ونزوئلا (PDVSA) از طریق «یک روند قضایی فروش اجباری سهام، به وضوح بر خلاف قانون» توسط آمریکا را به شدت محکوم کرد.

ونزوئلا یادآور شد که اقدام آمریکا «تخطی آشکار از هنجارهای حاکم بر همزیستی مسالمت‌آمیز میان کشورها و در هماهنگی آشکار با عوامل افراطی ضدسیاسی ونزوئلا و خدمتگزار به دستورهای واشنگتن است».

در این یادداشت تاکید شده است که «ایالات متحده تصمیم گرفت دولت نیکلاس مادورو و PDVSA را از فروش قضایی سیتگو محروم کند، زیرا آن‌ها را از استفاده از حق دفاع خود در برابر دادگاه‌های آمریکا، در همدستی با گروه جنایتکار سازمان یافته که خود را مجمع ملی ۲۰۰۵ (Asamblea Nacional ۲۰۰۵) می‌نامید، منع کرد».

دولت ونزوئلا سران مخالفان از جمله خوان گوایدو، لئوپولدو لوپز، خولیو بورخس و طبقه نئوفاشیست ونزوئلایی را به اینکه از سال ۲۰۱۹ تلاش می‌کنند تا نهادهای جمهوری بولیواری را در داخل و خارج از این کشور غصب کنند، محکوم کرد.

کاراکاس هشدار داد که این روند «با بی‌توجهی آشکار به تضمین‌های اقتصادی، روند قانونی و حق دفاع تضمین‌شده توسط هر ملت متمدن» انجام می‌شود.

ونزوئلا همچنین تصریح کرد که تمام اقداماتی را که در اختیار دارد به منظور جلوگیری از به پایان رساندن سلب مالکیت قطعی سیتگو اتخاذ خواهد کرد و در برابر افرادی که مسئول سلب مالکیت این دارایی هستند واکنش نشان خواهد داد؛ دارایی که «برای حال حاضر و آینده ونزوئلایی‌ها اهمیت زیادی دارد» و می‌خواهد توسط آمریکا و «جنایتکاران افراطی» سرقت شود.

نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا به دنبال صدور بیانیه، برای افرادی که در «سرقت از سیتگو» شرکت داشتند، خواستار زندان شد.

وی در برنامه هفتگی خود از طریق کانال دولتی Venezolana de Televisión گفت: باید عدالت وجود داشته باشد، برای همه دست اندرکاران و مروجین دزدی سیتگو باید زندان وجود داشته باشد، عدالت و دفاع از آنچه متعلق به ماست.

دلسی رودریگس معاون رئیس‌جمهوری ونزوئلا نیز با انتشار این بیانیه در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس تاکید کرد: فروش اجباری این شرکت ونزوئلایی، اپیزود جدیدی از تهاجم چندشکلی از سوی کشور آمریکای شمالی است.

رودریگس اعلام کرد: ما به شدت سرقت سیتگو را که توسط دولت ایالات متحده، لئوپولدو لوپز، خوان گوایدو، خولیو بورخس و طبقه نئوفاشیست انجام می‌شود، رد می‌کنیم. وی افزود: ونزوئلا هیچ نوع معامله جعلی را به رسمیت نمی‌شناسد.

این مقام ونزوئلایی تاکید کرد که مردم ونزوئلا یک اتحادیه ملی بزرگ هستند که از میراث خود دفاع خواهند کرد و عدالت تسلیم‌ناپذیری را در مورد کسانی که این سلب مالکیت را علیه جمهوری طراحی کردند، اعمال خواهند کرد.

در ماه ژانویه (دی- بهمن)، دادگاه عالی آمریکا از بررسی حکم دادگاه مبنی بر مجوز فروش سهام سیتگو خودداری کرد و به گروهی ۱۰ نفره از طلبکاران اجازه داد در مزایده بعدی سهام شرکت نفت مستقر در هیوستون شرکت کنند.

سیتگو بین ۱۱ تا ۱۳ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده است. با این حال، بالاترین پیشنهاد در دور اول مناقصه ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha