طراوت باغ زندگی با جوانی جمعیت و پرهیز از سالمندی جامعه

خرم آباد - ایرنا - قانون جوانی جمعیت ارمغانی برای پویایی و طراوات جامعه می باشد که با آگاهی رسانی به افراد در خصوص زنگ خطر حرکت به سمت سالمندی، ضامن نشاط و رونق سرمایه اجتماعی کشور شده است.

به گزارش ایرنا موضوع جمعیت و سرمایه انسانی از مباحث مهم اجتماعی و اقتصادی است به نحوی که سرمایه های اجتماعی و جمعیتی کشورها از مولفه های اقتدار و استحکام هر جامعه به شمار می رود همچنین از طرفی توان علمی و منابع مادی و غیر مادی هر جامعه بدون در نظر گرفتن جمعیت، معنادار نیست.

جمعیت در کشورها اساسی ترین عامل برنامه ریزی توسعه است چراکه انسان ها می توانند سرمایه ها را به کار گرفته و آن را به ارزش افزوده تبدیل کنند بنابراین عدم تعادل و پویایی ساختار جمعیت، یک آسیب جدی است که جبران آن به راحتی امکان پذیر نیست.

افزایش میانگین سنی جمعیت و کمی نسل جوان از مشکلاتی است که پیشرفت هر جامعه را با رکود مواجه می سازد بنابراین هر چقدر هرم سنی جمعیتی قاعده بزرگتری داشته باشد با افزایش نسل جوان مولد در کنار پیشکسوتان با تجربه، موفقیت بیشتر خواهد بود.

اهمیت فرزندآوری و نگرانی‌ها از گسترش جمعیت سالمندی موجب شد تا رییس جمهور شهید در نخستین نشست ستاد ملی‌ جمعیت تاکید کند همه رسانه‌ها باید همت کنند تا قانون جمعیت به خوبی در جامعه انعکاس یابد و مشوق‌ها برای افزایش و جوان‌سازی جمعیت به روشنی برای مردم تبیین شود.

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مشتمل بر ۷۳ ماده و ۸۱ تبصره در جلسه مورخ بیست و چهارم مهرماه ۱۴۰۰ در کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی طبق اصل هشتاد و پنجم (۸۵) قانون اساسی تصویب شد و پس از موافقت مجلس با اجرای آزمایشی آن به مدت هفت سال در آبان ۱۴۰۰ به تایید شورای نگهبان رسید که در این قانون وظایف دستگاه‌های مرتبط اعلام و همچنین به مشوق های جمعیتی نیز پرداخته شده است.

این در حالی است که زنگ خطر نرخ رشد جمعیت ایران به صدا درآمده است و به گفته کارشناسان تا سال ۱۴۲۰ به صفر می‌رسد، از طرفی گفته می‌شود، ایران وارد مرحله اول سالخوردگی جمعیت شده و موالید نیز مانند کشورهای دیگر کاهش یافته است.

این عوامل دست به دست هم داده تا مسوولان، سیاست‌های تشویقی را جهت افزایش جمعیت اتخاذ کنند که در این راستا قرارگاه جوانی جمعیت در سطح کشور راه اندازی شده است تا شروع یک حرکت تحول گرا و تعالی بخش در نظام سلامت و جمعیت پویا و سالم باشد.

هدف این قرارگاه، تدوین برنامه عملیاتی در راستای ارتقای سلامت و جوانی جمعیت، هماهنگی بین دستگاهی جهت اجرای مستمر فرآیندهای مرتبط با اجرایی سازی قانون حمایت از خانواده و پایش و نظارت برنامه ها است و دولت هم عزم جدی برای اجرای این قانون دارد اما این مهم نیاز به مردمی شدن دارد که در این راستا دولت مشوق هایی نیز تعریف کرده است.

بر این اساس با توجه به حمایت های دولت سیزدهم در زمینه اجرایی شدن این قانون در لرستان اقدامات خوبی انجام شده است و در این راستا طبق اعلام وزارت کشور طی سال گذشته موفق به کسب رتبه سوم در زمینه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت شد.

امروز نیز در قرارگاه جوانی جمعیت با حضور استاندار و مسولان استانی اقدامات انجام شده در این زمینه مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت.

سومین اتاق وضعیت جوانی جمعیت کشور در لرستان راه اندازی شد

مدیرکل امور بانوان استانداری لرستان گفت: امروز سومین اتاق وضعیت جوانی جمعیت به منظور بررسی روند رشد جمعیت و تحلیل های مورد نیاز در سطح استان راه اندازی شده است که در این راستا مجموعه عوامل بحران زای پنج گانه در حوزه سلامت، سن ازدواج نخست بانوان، میزان ازدواج، میزان ناباروری، فاصله ازدواج تا فرزند اول و میزان طلاق در ۱۱ شهرستان بررسی شده است.

فریبا ولیپور افزود: ۱۵ بحران تاثیرگذار بر جمعیت نیز بررسی و میزان رشد جمعیتی و سیر صعودی جمعیت در برنامه ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: با حمایت های استانداری و دستگاه های مربوطه مجموعه اقدامات منتج به نتیجه در نظر گرفته و مقرر شده است فرمانداران پس از بررسی عوامل پنج گانه و وضعیت شهرستان ها در زمان ۶ ماه، عوامل بحرانی را جابجا و یا حذف کنند.

وی افزود: ۱۷ هزار نفر در سطح استان متقاضی زمین بودند که افراد دارای بیش از سه فرزند هستند اما قانون جمعیت حتی برای افراد در شرف ازدواج نیز در نظر گرفته شده است.

ولیپور عنوان کرد: قانون جوانی جمعیت به نفع تمام مردم کشور بوده چراکه گروه و شرایط سنی خاصی را در نظر نگرفته و دولت را موظف کرده است نسبت به تفکیک وظایف ترسیمی برای دستگاه های خدمتگزار و ارایه خدمات مورد نیاز جامعه اقدام کند.

طراوت باغ زندگی با جوانی جمعیت و پرهیز از سالمندی جامعه

موضوع جوانی جمعیت تکلیف دینی و قانونی است

استاندار لرستان نیر در این برنامه گفت: وضعیت جوانی جمعیت باید بصورت کارشناسی و متعهدانه مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد چراکه یک تکلیف دینی و قانونی تمام افراد جامعه است و مسولان نیز باید این موضوع را با جدیت پیگیری کنند.

ابوطالب شفقت با تاکید بر اهمیت موضوع جوانی جمعیت و لزوم توجه به این مهم براساس آموزه های دینی اظهار داشت: مدیران دستگاه های مربوطه باید این مساله را با جدیت و مسوولانه بر اساس تعهدات دینی و موارد قانونی در اولویت کاری قرار دهند و برنامه های کارشناسی دقیق و عملیاتی را در این راستا اجرایی کنند.

وی با تاکید بر اینکه نباید با این موضوع مهم بصورت سنتی برخورد کرد ادامه داد: باید با تحقق موضوع جوانی جمعیت به عنوان یک اولویت، از بحرانی شدن آن جلوگیری شود.

استاندار لرستان با اشاره به تاکیدات مقام معظم معظم رهبری در خصوص موضوع جوانی جمعیت افزود: در این راستا باید به الگوی پیشرفت توجه کرد و مسوولان استان نیز با همفکری و تعامل، تمام ظرفیت ها را جهت ارتقای شاخص ها به کار بگیرند.

شفقت با اشاره به خطاهای راهبردی دهه های ۸۰ و ۹۰ در سطح کشور در خصوص موضوع جوانی جمعیت اظهار داشت: در صورتیکه اقدامات تاثیرگذار و جبران کننده ای در مقابل این خطاها در پیش گرفته نشود با پیری و سالمندی جمعیت مواجه خواهیم شد.

وی تاکید کرد: تمام دستگاه های اجرایی استان باید علاوه بر انجام وظایف محوله، موضوع جوانی جمعیت را در اولویت کاری قرار دهند و بسته های فرهنگی تاثیرگذاری در این زمینه اجرایی کنند چراکه هجمه های فرهنگی ایجاد شده طی سال های گذشته در خصوص موضع جمعیت، جنگ نرمی است که دشمن علیه ایران ایجاد کرد و این تهدید بزرگ باید با مدیریت کارشناسی، علمی و عملیاتی برطرف شود.

وی با بیان اینکه مدیران باید در این رابطه بر اساس وظایف دینی و سپس وظیفه قانونی انجام وظیفه نمایند افزود: باید مواردی که قانون هستند اما در استان مصوبه نشدند توسط مدیران مورد پیگیری و اجرا قرار گیرد.

استاندار لرستان بیان کرد: مساله جوانی جمعیت یک موضوع جدی و مورد تاکید مقام معظم رهبری می باشد و عملکرد دهه های گذشته در این حوزه بسیار ضعیف بوده که باعث حرکت جمعیت کشور به سمت پیری شده است.

شفقت افزود: سال گذشته نخستین اتاق وضعیت جوانی جمعیت کشور با حضور رییس جمهور فقید افتتاح و در سطح استان ها نیز برنامه ریزی شد تا با فعالیت آن، وضعیت شاخص های مختلف جمعیتی در هر استان و شهرستان ترسیم و مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد و بر این اساس مشکلات مناطق شناسایی و برطرف شود.

وی ادامه داد: موضوع جوانی جمعیت قابل اغماض نیست چراکه در صورت بی توجهی به این مهم، کشور به سمت سالمندی و پیری جمعیت حرکت خواهد کرد بنابراین همه افراد و تمام دستگاه های مربوطه فرهنگی، تبلیغی، پشتیبانی و رفاهی، بهداشت و درمان مسوول هستند.

وی با بیان اینکه مسیر نزولی جمعیت کنترل شده است اظهار داشت: باید شیب جمعیت را با امیدآفرینی و برنامه ریزی دقیق و اجرایی به سمت مثبت سوق دهیم.

استاندار لرستان با بیان اینکه مردم این استان دارای اعتقادات دینی محکمی هستند افزود: بایستی جنگ نرم دشمن را به مردم یادآوری و اهمیت فرزندآوری را نسبت به این تکلیف دینی بزرگ اطلاع رسانی کنیم.

شفقت تاکید کرد: عملکرد دستگاه های اجرایی در این راستا چندان قابل توجه نبوده است و باید هفته نخست مردادماه، گزارش عملکرد خود را ارایه دهند.

طراوت باغ زندگی با جوانی جمعیت و پرهیز از سالمندی جامعه

تمایل به فرزند و دوم و سوم در لرستان متاثر از قانون جوانی جمعیت

مدیرکل ثبت احوال لرستان نیز بیان کرد: اتاق رصد جمعیت برای انجام تحقیق و پژوهش های مورد نیاز در حوزه رشد جمعیت، تحلیل و کارشناسی های لازم راه اندازی شده است.

فریبرز امیری افزود: از فرصت های دهه ۹۰ که زمان طلایی برای رشد جمعیت کشور بوده در لرستان استفاده مطلوب نشده است و اکنون وضعیت جمعیت استان با توجه به شیب نزولی سال های پیش در رده های میانی کشور قرار دارد و از نظر وقایع چهارگانه و رشد جمعیت نیز در رتبه های میانی قرار داریم.

وی با بیان اینکه اکنون شیب نزولی جمعیت ثابت شده است اظهار داشت: متاسفانه روند جمعیتی در لرستان به مرحله رشد و افزایش قابل توجه نرسیده اما باتوجه به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه جوانی جمعیت و قانون مربوطه، اقدامات خوبی در استان انجام شده است.

وی گفت: سال ۹۵ جمعیت استان یک میلیون و ۷۶۰ هزار نفر معادل ۲.۲ جمعیت کشور و در رتبه ۱۶ بوده و از سال ۹۵ تا پایان ۱۴۰۲ حدود ۱۳۵ هزار و ۲۸۲ نفر به جمعیت استان اضافه شده که ۵۳ درصد مرد،۴۷ درصد زن، ۶۳ درصد شهری و ۳۷ درصد روستایی بوده است.

امیری عنوان کرد: رشد طبیعی جمعیت استان در سال ۹۷ حدود ۱.۳ درصد بوده و با سیر نزولی در سال ۱۴۰۲ به ۰.۷ درصد رسیده است و در حالیکه که باید ۴۵ هزار نفر به جمعیت آن اضافه می شد تنها حدود ۱۴ هزار ولادت داشتیم.

وی با بیان اینکه جمعیت ۶۵ سال و بیشتر در لرستان به ۶.۶ درصد رسیده است و حرکت به سمت سالمندی، سوق دارد افزود: حدود ۷۰ درصد مردم استان در پنجره جمعیتی ۱۶ تا ۶۵ سال قرار دارند و به ازای هر هزار نفر در رتبه ۱۵ قرار داریم.

مدیرکل ثبت احوال لرستان گفت: از سال ۹۵ تا ۱۴۰۲ حدود ۳۵ درصد ولادت ها در استان کاهش داشته است که بالاترین نرخ ولادت خام در شهرستان رومشکان و کمترین در چگنی و ازنا ثبت شده است.

امیری با بیان اینکه در این مدت هشت هزار و ۹۳ مورد تولد فرزند اول و ۲۲۳ مورد فرزند پنجم و بیشتر ثبت شده است ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل آن، تمایل به فرزند دوم و سوم بیشتر شده است بنابراین آمار برای فرزند اول و دوم نیز بیشتر می شود.

وی ادامه داد: لرستان سال گذشته در حوزه ازداوج رتبه ۱۰ کشوری را کسب کرد و میانگین سن ازدواج برای مردان ۲۸ و برای زنان ۲۳ سال بوده است.

جلوگیری از ۱۴۵ سقط جنین

مسوول بسیج جامعه پزشکی لرستان نیز در این جلسه گفت: اکنون ۱۱ مرکز "نفس" در سطح این استان فعال است که تاکنون با مشاوره ها و حمایت های این مراکز، شناسایی مادران باردار و روش های کارشناسی و روانشناسی ۱۴۵ نفر از سقط جنین منصرف شدند.

مصطفی امیری با اشاره به اینکه باید برای پیشگیری از سقط جنین اقدامات موثرتری در حوزه فرهنگی انجام شود ادامه داد: متاسفانه در حوزه سقط جنین عادی سازی شده است و قتل جنین و کودک کشی توسط والدین انجام می شود که این موضوع نیازمند آگاهی رسانی و اقدامات فرهنگی موثر است.

وی عنوان کرد: تعامل تمامی دستگاه های مربوطه در این حوزه امری ضروری است که متاسفانه از جانب برخی دستگاه ها نسبت به این موضوع توجه چندانی صورت نمی گیرد.

به گفته وی ۶۵ درصد مراجعان مراکز نفس دارای مشکلات اقتصادی و بیکاری، ۲۰ درصد اعتیاد همسر، ۱۰ درصد افسردگی و مابقی نیز سایر موارد هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha