شور غدیر در قشم موج می زند

۳۰ خرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۴۴
کد خبر: 85513403
شور غدیر در قشم موج می زند

قشم - ایرنا - قشموندان در حالی که ۶ روز تا عید ولایت(عیدغدیرخم) باقی مانده است با برپایی جشن ها و آیین های مختلف فرهنگی، معرفتی و بصیرتی در شهرها و روستاهای این جزیره به استقبال این عید سعید رفته اند و شور و نشاط خاصی بین ساحل نشینان بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس موج می زند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، از شب گذشته سراسر جزیره قشم سرزمین آب و آفتاب حال و هوایی خاص و وصف ناپذیر را برای برپایی جشن های ولایت به خود گرفته است و از هر کوی و برزنی که بگذری ساحل نشینان نگین خلیج فارس خود را برای برپایی جشن بزرگ غدیر آماده می کنند.

مساجد شهر قشم و سایر شهرها و روستای این جزیره در کنار آب های فیروزه ای خلیج فارس نیز توسط دوستداران اهل بیت(ع) در حال تزیین و چراغانی هستند و حضور نوجوانان و جوانان در این مراسم رونق خاصی به آنها داده است.

به میمنت این دهه مبارک و فرخنده بیشتر جوانان قشمی در حال برنامه ریزی برگزاری آیین های ازدواج و آغاز زندگی مشترک خود را در این ایام خجسته هستند.

شور غدیر در قشم موج می زند

غدیر خم عید کمال دین و اتمام نعمت با تداوم رسالت محمد(ص) و ولایت علی(ع) است

دبیر اجرایی بنیاد بین المللی غدیر شهرستان قشم روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آغاز دهه امامت و ولایت فرصتی برای ترویج اسلام ناب و اشاعه فرهنگ علوی است که از روز عید سعید قربان آغاز می شود و همزمان با عید سعید غدیر به کمال می‌رسد.

حجت الاسلام مسلم کریمی ادامه داد: برنامه‌های دهه امامت و ولایت در بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس با برپایی دعای پر فیض روز عرفه در ۲۷ خردادماه آغاز شده و تا روز پنجم تیرماه روز عید سعید غدیر خم و پایان این دهه مبارک ادامه دارد.

وی با بیان اینکه غدیر خم عید کمال دین و اتمام نعمت با تداوم رسالت محمد(ص) و ولایت علی(ع) است، توضیح داد: به اهتزاز در آمدن پرچم سبز علوی در محله امام حسین(ع) شهر قشم، آذین بندی و نورافشانی کوچه‌ها و خیابان‌های شهرها و روستاهای جزیره، سخنرانی، مدیحه سرایی، جشن ولایت علوی و اکمال دین نبوی، قربانی کردن گوسفند و توزیع بین نیازمندان از عمده برنامه‌های این دهه مبارک است.

دبیر اجرایی بنیاد بین المللی غدیر شهرستان قشم اضافه کرد: برگزاری کارگاه غدیر شناسی، همایش ولایت محور اتحاد و مقاومت، بازسازی واقعه غدیر خم، برپایی میز خدمت با حضور مسوولان در شهرها و روستاهای جزیره قشم، جشن ولادت امام هادی (ع)، برپایی ایستگاه کودکان غدیری و ایستگاه سلامت، ویزیت رایگان بیماران، اهدای خون، مسابقه نقاشی و دل نوشته با موضوع غدیر از دیگر برنامه‌های این دهه است.

وی اعلام کرد: مساجد امام علی(ع) اهل سنت روستای باغ بالا، امام علی(ع) شهر سوزا، گلزار شهدای گمنام شهر درگهان، امام هادی(ع) شهر قشم، امام حسن مجتبی(ع) روستای سلخ، امام علی‌ بن ابیطالب(ع) شهر قشم، الغدیر روستای حمیری، امام موسی بن جعفر(ع) طولا در شهرک گلزار و انصار المهدی(عج) پارک زیتون شهر قشم محل برگزاری جشن‌های دهه مبارک ولایت و امامت در جزیره قشم هستند.

شور غدیر در قشم موج می زند

واقعه غدیرخم در قشم بازسازی می شود

شهردار قشم نیز در ادامه اظهار کرد: آیین بازسازی واقعه غدیر خم در راستای معرفی، ترویج و انتقال فرهنگ غدیر به نوجوانان و نسل های آینده و الگو سازی عید غدیر با استفاده از آیات و روایات روز سه شنبه پنجم تیرماه ساعت ۱۶ در کنار بندر مسافری شهید ذاکری این جزیره بازسازی می شود.

میرداد میردادی هدف از اجرای این نمایش را تبیین مقام ولایت و آگاه‌ سازی قشموندان به ویژه نوجوانان و جوانان از واقعه بزرگ غدیر خم برشمرد و گفت: امیدواریم با بازسازی این واقعه به‌ صورت نمادین بتوانیم فرهنگ ولایت و سیره نبوی و معصومان را با استفاده از هنر به همگان نشان دهیم.

وی آماده سازی مکان اجرای نمایش بزرگ بازسازی واقعه غدیرخم، آذین بندی شهر قشم متناسب با این ایام، حمایت از برپایی غرفه های پذیرایی، برگزاری مسابقه فرهنگی، محله آرایی و ماشین آرایی، تولید اثر هنری (سرود ویژه دهه ولایت و امامت) و برپایی کاروان شادی خودرویی را از دیگر برنامه های شهرداری قشم همزمان با دهه امامت و ولایت (عید قربان تا غدیرخم) عنوان کرد.

شهردار قشم با بیان اینکه عید غدیر خم معنا را در معنا تفسیر می کند و خلقت را هویت می بخشد، افزود: از آنجایی که غدیر سرچشمه جوشان ولایت است، سرانجام آن کربلا را تفسیر و معنا می کند.

شور غدیر در قشم موج می زند

به گزارش ایرنا، از عید سعید قربان تا عید سعید غدیرخم دهه امامت و ولایت نامگذاری شده است.

دهه امامت و ولایت از عید قربان مقارن با ۱۰ ذی الحجه آغاز می شود و تا ۲۰ ذی الحجه مصادف با عید غدیر هر سال ادامه دارد.

در سال دهم هجرت، به دستور الهی، آخرین سفر پیامبر اکرم(ص) به مکه برای تعلیم حج و اعلام ولایت ائمه(ع) آغاز شد.

در این سفر بیش از ۱۲۰ هزار نفر آن حضرت را همراهی کردند و بلافاصله پس از پایان مراسم حج، اعلام شد همه حجاج از مکه خارج شوند و برای برنامه ای مهم در غدیر خم حضور یابند و با رسیدن به محل موعود، فرمان توقف از سوی پیامبر صادر شد و هر کس جایی برای توقف سه روزه آماده کرد.

پیامبر(ص) در آن روز بر فراز منبر ایستادند و امیرالمومنین(ع) را فرا خواندند و برای آن امام همام عهد و پیمانی گرفت که جز کافر به خدا و رسولش آن را بر هم نمی زند.

پس از سه روز مراسم پر شور غدیر پایان یافت و آن روزها به عنوان "ایام الولایه" در صفحات تاریخ نقش بست و مردم پس از وداع با پیامبرشان و معرفت کامل به جانشینان آن حضرت تا روز قیامت، راهی شهر و دیار خود شدند.

خبر واقعه غدیر در شهرها منتشر شد و به سرعت شایع گردید و خداوند بدینگونه حجتش را بر همه مردم تمام کرد.

پس از واقعه تاریخی غدیر، ۲ جبهه حق و باطل برابر یکدیگر قرار گرفتند اما غدیر، بر مبانی قرآنی و الهی استوار و پایدار ماند.

۱۸ ذیحجه برابر با پنجم تیرماه عید سعید غدیر خم است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha