۳۰ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۱۴
کد خبرنگار: 905
کد خبر: 85513665
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تب دانگ با علائم آنفلوآنزا بروز می‌کند

۳۰ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۱۴
کد خبر: 85513665
تب دانگ با علائم آنفلوآنزا بروز می‌کند

اهواز - ایرنا - عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به بیماری تب دانگ از طریق نیش پشه آئدس گفت: این بیماری ویروسی در بیشتر موارد بدون علامت و یا به صورت خفیف است اما شایع‌ترین علائم آن به این گونه است که مانند بیماری آنفلوآنزا بروز می‌کند.

دکتر سید محمد علوی روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: پشه عامل انتقال این بیماری تاکنون در خوزستان مشاهده نشده اما است که وجود دارد.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی اهواز برای مقابله با این بیماری آمادگی لازم را دارد و برنامه ریزی های لازم انجام شده است.

علوی ادامه داد: شایع ترین علائم این بیماری شامل تب، ضعف، بی حالی، گلو درد و آبریزش بینی و در موارد شدید دردهای استخوانی است اما در مدل های شدید بیماری تب خونریزی دهنده با دردهای شکمی و ضایعات پوستی همراه می شود که می تواند به مرگ و میر منجر شود.

این متخصص بیماری های عفونی اظهار کرد: در بیشتر موارد این بیماری به صورت خود محدود شونده است و با درمان علامتی و مایعات مراحل خود را طی می کند.

وی بیان کرد: مردم باید حتما به بهداشت محیط خود توجه کنند و مکان های مستعد برای زندگی این حشرات از جمله مکان هایی که باعث ماندگاری آب راکد می شود مانند لاستیک های مستعمل، زیر گلدان ها و یا کولرهای آبی را کنترل کنند و به توصیه های مرکز بهداشت خوزستالن از طریق رسانه ها توجه کنند.

علوی توصیه کرد: هم استانی ها با بروز اولین علادم تب و درد استخوانی شبیه آنفلوآنزا به نزدیکترین مرکز بهداشت مراجعه کنند.

به گزارش ایرنا معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ابتلای ۹۳ نفر از هموطنان به بیماری تب دنگی در یک ماه گذشته خبر داده است که از این میان سه نفر جان باخته اند.

به گفته حسین فرشیدی استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، فارس، گیلان، مازندران و گلستان در معرض خطر گزش پشه آئدس هستند و هر نوع گزشی که در این استان‌ها توسط پشه اتفاق بیفتد می تواند گزش آئدس باشد.

تهوع، استفراغ، استخوان درد شدید، بدن درد از علائم تب دنگی ناشی از گزش پشه آئدس هستند. این بیماری انتقال انسان به انسان ندارد و فقط از گزش پشه آئدس به انسان منتقل می شود. این پشه برای اولین بار در سال ۹۸ در شهرستان بندرلنگه استان هرمزگان شناسایی شد و اقدامات برای جلوگیری از گسترش زیست بوم این پشه در کشور از همان زمان آغاز شد.

بخش عمده این میزان ابتلا احتمالا مرتبط با سفرهای هموطنان مان به کشورهای حاشیه خلیج فارس است که به دلیل شرایط جوی و سیل های اخیر، بیماری تب دنگی در آنها طغیان کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha