موردی از پشه «آئدس» در مازندران شناسایی نشده است

ساری-ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران گفت:تاکنون هیچ موردی از وجود پشه «آئدس» ناقل بیماری تب‌دنگی در این استان شناسایی نشده است.

رضا صفری عربی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به مشاهده اولین مورد ابتلا به بیماری ناشی از پشه آئدس در استان همجوار گیلان، نظارت ها برای ردگیری این پشه ناقل بیماری دنگی در مازندران قوت گرفته است.

وی ادامه داد:‌به همین منظور فعالیت ردگیری و شناسایی بیماری در مناطق غرب مازندران که در نزدیکی گیلان قرار دارد متمرکز شده است تا در صورت شناسایی مواردی از این بیماری اقدامات درمانی لازم سریعتر انجام شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران توضیح داد:‌با توجه به شباهت علائم این بیماری با بیماری هایی نظیر آنفلوآنزا، ‌افرادی که دارای این علائم هستند برای نمونه گیری به مراکز درمانی ارجاع داده می شود.

وی اضافه کرد:‌خوشبختانه تاکنون مواردی که منجر به تست گیری شد، تب دنگی در آنها مثبت نشده است و در حال حاضر مازندران عاری از این بیماری است.

صفری عربی با تاکید بر جدی گرفتن موارد بهداشتی پیشگیری از بیماری‌های منتقله از گزش نیش پشه آئدس افزود: موارد بهداشتی و رعایت دستورالعمل بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به بیمارهای منتقله از نیش پشه آئدس ضروری است.

به گزارش ایرنا، تب دِنگی (Dengue fever) نام یک بیماری ویروسی است. به آن تب دنگ، تب دانگ و تب استخوان‌شکن هم گفته‌اند. این بیماری از طریق نیش پشه آئدس به انسان منتقل می‌شود و انتقال این بیماری از طریق انسان به انسان امکان پذیر نیست و بروز بیماری بر اثر گزش پشه اتفاق می افتد.

پشه آئدس به «ببر آسیایی» مشهور شده است در مناطق استوایی جهان به‌ویژه آسیای جنوب شرقی از جمله مالزی وجود دارد.

علائم این بیماری شامل سردرد، کمردرد و پشت درد، تب معمولاً شدید و در برخی موارد خارش و جوش در قسمت‌های مختلف بدن است. تب دنگی به عنوان «تب استخوان شکن» نیز شناخته می‌شود، چرا که به دلیل درد شدید حاصل از آن بیمار تصور می‌کند، استخوان‌هایش در حال شکستن است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha