۳۱ خرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۱۹
کد خبرنگار: 943
کد خبر: 85515076
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

کاهش وابستگی به چین؛ هدف مشترک آلمان و کره جنوبی

۳۱ خرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۱۹
کد خبر: 85515076
کاهش وابستگی به چین؛ هدف مشترک آلمان و کره جنوبی

تهران- ایرنا- وزیر اقتصاد آلمان امروز (پنجشنبه) در کره جنوبی بر هدف مشترک دو کشور در کاهش وابستگی به چین تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز نوشت که «روبرت هابِک» در جریان سفر به آسیای شرقی گفت که سئول و برلین در زمینه کاهش وابستگی به چین و گسترش تامین کنندگان مواد خام وحدت نظر دارند.

هابک در سئول گفت: کره جنوبی سیاست اقتصادی مشابهی با آلمان داشته است و بر تجارت تمرکز دارد. کره جنوبی به بازار آزاد اتکا دارد و تا حد امکان سیاست های حمایتی از تولیدات داخلی را در پیش نمی گیرد.

به نوشته رویترز، هابک در اولین مرحله از سفر به آسیای شرقی به کره جنوبی رفته و به دنبال تعمیق روابط با چهارمین اقتصاد بزرگ منطقه است چرا که برلین در نظر دارد تا از وابستگی تجاری خود به چین «ریسک زدایی» کند.

هابک در گذشته گفته بود که آلمان در نظر دارد همچون آمریکا ، محدودیت‌هایی بر صادرات به چین اعمال کند.

وی گفت ما نباید رهبری خود در فناوری را از دست بدهیم. نباید همه جا صادرات کنترل شود اما در برخی حوزه‌های حیاتی و خاص باید سختگیرانه‌ تر عمل کنیم.

به گزارش ایرنا، آلمان همواره نگاهی ویژه به بازارهای شرق آسیا داشته و سران برلین در تلاشند تا با تقویت روابط با کشورهای آسیای شرقی، علاوه بر تثبیت موقعیت بین‌المللی خود، به سمت تنوع بخشی به شرکای اقتصادی‌ حرکت کند. افزون بر آن، آنها قصد دارند پروژه «مهار چین» را نیز از طریق تعمیق روابط با کشورهایی چون کره جنوبی و دیگر بازیگران این حوزه جغرافیایی، پیش ببرند.

تا کنون اما این پروژه مهار چین و کاهش وابستگی به پکن تحقق نیافته‌ است. پیش از این نتایج پژوهشی نشان داده بود که وابستگی اقتصاد آلمان به چین در نیمه نخست ۲۰۲۲ به رغم فشار سیاسی بر برلین برای رویگردانی از پکن، افزایش یافته و در حوزه‌های سرمایه‌گذاری مستقیم و کسری تراز بازرگانی به اوج رسیده‌ است.

موسسه اقتصادی آلمان(IW) طبق آخرین تحقیقات خود به روند فزاینده تولید محلی در بازار چین اشاره و اعلام کرده بود رشد صادرات آلمان به چین به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرده‌ است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha