نشست «بررسی فرصت‌های افزایش حجم تجارت ایران و پاکستان» در لاهور برگزار شد + فیلم

اسلام‌آباد - ایرنا - نشست بررسی فرصت‌های افزایش حجم تجارت ایران و پاکستان به ۱۰ میلیارد دلار که در سفر اخیر شهید آیت‌الله رئیسی به همسایه شرقی بر آن توافق شده بود با حضور سفیران دو کشور و مسئولان فدراسیون اتاق‌های بازرگانی پاکستان در شهر «لاهور» برگزار شد.

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار ایرنا، در جریان سفر امروز رضا امیری مقدم سفیر ایران در پاکستان به لاهور مرکز ایالت پنجاب، نشست بررسی گسترش همکاری‌های دوجانبه اقتصادی به ویژه شناسایی فرصت‌های متقابل برای رساندن حجم تجارت مشترک به ۱۰ میلیارد دلار به میزبانی اتاق‌های بازرگانی و صنایع پاکستان برگزار شد.

در مراسم امروز محمد مدثر تیپو سفیر پاکستان در ایران، مهران موحد فر سرکنسول کشورمان در لاهور، ذکی اعجاز رئیس منطقه‌ای اتاق‌های بازرگانی و صنایع و پاکستان و اسفندیار مندوخیل رئیس شورای بازرگانی ایران و پاکستان شرکت‌ کردند.

در ابتدا مسئولان پاکستانی و تجار درخصوص موانع در مسیر تجارت دو کشور، فقدان کانال بانکی، لزوم احداث خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان، اجرای سازوکار تهاتر، تسریع روند نهایی سازی توافقنامه تجارت آزاد و برگزاری نمایشگاه های اختصاصی کالاهای پاکستانی همانند ابتکار ایران در برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو صحبت کردند.

آنان با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران با روش‌ها و سازوکار های مختلف در حال تجارت با کشورهای مختلف است، راهکارهایی درخصوص نقل و انتقال آسان پول میان دو کشور و گشایش کانال بانکی ارائه کردند.

امیری مقدم سفیر ایران طی سخنانی از همدردی و همبستگی عمیق دولت و ملت پاکستان درپی شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانش قدردانی کرد و گفت: توافق سران دو کشور در جریان سفر رسمی شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به پاکستان برای افزایش حجم تجارت دوجانبه به ۱۰ میلیارد دلار یک نقطه عطف بزرگ برای حمایت از همکاری‌های متقابل است.

وی مرزهای مشترک ایران و پاکستان را یک فرصت ایده آل برای دستیابی به اهداف مشترک دانست و افزود: مرزهای دو کشور تجارت ما را آسان و هزینه نقل و انتقال کالا را مقرون به صرفه می‌کند.

سفیر ایران در پاکستان خواستار برقراری خط پرواز مستقیم میان دو کشور برای تسهیل تردد مردم، حمایت از حوزه گردشگری و بهره‌مندی تجار دو کشور از ظرفیت‌های مشترک شد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های مهم بندر چابهار افزود که فعالان اقتصادی و بازرگانان پاکستان می توانند از ظرفیت بندر چابهار برای دسترسی به بازار ایران و همچنین انتقال کالاهای خود به آسیای میانه و بازار اروپا استفاده کنند.

سفیر کشورمان با اشاره به تسهیلاتی که در ایران در اختیار تجار پاکستانی به ویژه کامیون های باری این کشور قرار ‌گرفته است از طرف پاکستانی نیز خواست تا تسهیلات مشابهی را برای کامیون‌ها و رانندگان ایرانی در داخل پاکستان فراهم کند.

نشست بررسی فرصت‌های افزایش حجم تجارت ایران و پاکستان در لاهور برگزار شد + فیلم

سفیر پاکستان در ایران نیز با اشاره به ظرفیت‌های مهم گردشگری و اقتصادی در جمهوری اسلامی ایران بر لزوم تمرکز دولت و بخش خصوصی پاکستان برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های همکاری با ایران تاکید کرد.

محمد مدثر اظهار داشت: روند مذاکرات در خصوص توافقنامه تجارت آزاد میان دو کشور پیچیدگی های خود را دارد در عین حال مسئولان ایران و پاکستان مصمم به تسریع این موضوع هستند همچنان که فهرستی از کالاهای حساس میان دو کشور مبادله شده است.

وی با اشاره به توافقنامه همکاری میان فدراسیون اتاق‌های بازرگانی پاکستان با اتاق بازرگانی ایران که در سال ۲۰۲۲ به امضا رسید، افزود: یکی از بندهای مهم این توافقنامه، تشکیل یک شورای مشترک بازرگانی است که هدف آن نقش آفرینی بخش خصوصی دو کشور برای کمک به پیشبرد اقدامات دولت ها در مسیر تسهیل تجارت و رسیدگی به موانع و مشکلات پیش روی جامعه بازرگانی ایران و پاکستان است.

رئیس منطقه‌ای فدراسیون اتاق‌های بازرگانی پاکستان نیز با ابراز تسلیت و همدردی نسبت به شهادت رئیس جمهور فقید ایران و همراهان ایشان، گفت: دو کشور نیازمند کار مشترک و اقدامات هماهنگ برای رساندن حجم تجارت دوجانبه به ۱۰ میلیارد دلار هستند.

ذکی اعجاز خواستار اجرای موثر سازوکار تهاتر میان ایران و پاکستان شد و گفت: باید یک کارگروه مشترک با حضور تجار دو کشور با هدف بررسی موانع و فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تجارت و یافتن راهکارهای مناسب برای تقویت همکاری‌های فی مابین تشکیل شود.

براساس این گزارش، محمد مخبر سرپرست نهاد ریاست جمهوری ایران روز یکشنبه ۲۷ خرداد در پاسخ به تماس تلفنی نخست وزیر پاکستان با اشاره به توافقات مهم و راهبردی صورت گرفته بین دو کشور در سفر رئیس جمهور فقید به اسلام‌آباد از جمله هدف‌گذاری برای افزایش سطح تبادلات تجاری و اقتصادی، ابراز امیدواری کرد با اهتمام طرفین و تسریع در رفع موانع همکاری‌های تجاری در آینده نزدیک این هدف مهم تحقق یابد.

در جریان سفر رسمی شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری فقید ایران به پاکستان در سوم اردیبهشت، دو کشور هشت تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

سران ایران و پاکستان بر اجرای طرح‌های مشترک اقتصادی توسعه محور جهت کمک به تجاری شدن مرزها، تسریع روند امضای قرارداد تجارت آزاد و افزایش حجم تجارت دوجانبه به ۱۰ میلیارد دلار توافق کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha