درخشش دیپلماسی همسایگی شهید رئیسی و ارتقای جایگاه ایران در بریکس و شانگهای

اسلام‌آباد - ایرنا - سخنرانان در سمینار تبیین چشم‌انداز سیاست رئیس جمهور فقید ایران برای همکاری‌های منطقه‌ای در پایتخت پاکستان با تاکید بر پیامدهای مثبت دیپلماسی همسایگی دولت شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی، گفتند: مدیریت تنش در روابط با برخی کشورها، عضویت در بریکس و تقویت جایگاه بین‌المللی ایران بیانگر درک درست وی از واقعیات عرصه جهانی بود.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا، در آستانه چهلمین روز از شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان وزیر فقید امور خارجه و سایر شهدای خدمت، سمینار تبیین چشم انداز شهید رئیسی برای همکاری‌های منطقه‌ای به اهتمام اندیشکده مطالعات منطقه‌ای (IRS) امروز در اسلام‌آباد برگزار شد.

رضا امیری مقدم سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان، سلیم جوهر رئیس اندیشکده میزبان، مدثر تیپو سفیر پاکستان در ایران (به صورت مجازی) و زاهد لطیف خان رییس موسسه تحقیقات و توسعه تمدن زیست محیطی آسیا از سخنرانان اصلی این برنامه بودند.

شماری از صاحب‌نظران پاکستانی از جمله شخصیت‌های نظامی، دیپلمات‌های سابق و اصحاب رسانه نیز در سمینار تبیین چشم انداز شهید آیت‌الله رئیسی شرکت کردند.

درخشش دیپلماسی همسایگی شهید رئیسی و ارتقای جایگاه ایران در بریکس و شانگهای

سخنرانان با اشاره به اهمیت سفر رسمی رئیس جمهور فقید ایران به پاکستان در اوایل اردیبهشت امسال تاکید کردند که سیاست همسایگان اول دولت شهید رئیسی گامی تاثیر گذار برای کمک به توسعه و رفاه در منطقه و همسو با رویکرد پاکستان برای همگرایی قوی با همسایگان خود است.

آنان با تمجید از ترویج دیپلماسی صلح و تنش‌زدایی در دوره آیت‌الله رئیسی، افزودند که جمهوری اسلامی ایران رویکرد مثبتی برای تحکیم روابط با همسایگان، کشورهای آسیای میانه، شرق آسیا و از همه مهم تر عادی سازی روابط با بحرین، عربستان، سودان و بهبود روابط با مصر داشته است.

امیری مقدم، سفیر کشورمان در پاکستان در سخنرانی خود اظهار داشت: شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان نگاه ویژه ای به همسایگان و به ویژه پاکستان داشتند. در طول کمتر از سه سال که آیت‌الله رئیسی در راس دولت بود ۲۸ سفر خارجی انجام داد که حدود نیمی از آن به کشورهای همسایه و منطقه مانند چین، تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان، ترکمنستان، روسیه ترکیه، سوریه، قطر، عمان، سریلانکا و پاکستان بوده است.

وی افزود: شهید آیت الله رئیسی همواره با مقام‌های عالی رتبه پاکستان در تماس بود. علاوه بر دیدارهایی که در مجامع عمومی و چندجانبه با پاکستان برگزار شد، دکتر رئیسی و شهباز شریف نخست وزیر پاکستان دو ملاقات رسمی نیز داشتند، یکی در نقطه مشترک مرزی در تابستان ۲۰۲۳ و دیگری حدود سه ماه پیش در سفر رسمی به پاکستان. شهید رئیسی همچنین در این مدت دو ملاقات با فرمانده ارتش پاکستان داشت؛ یک بار در تهران و بار دیگر در اسلام‌آباد.

درخشش دیپلماسی همسایگی شهید رئیسی و ارتقای جایگاه ایران در بریکس و شانگهای

سفیر ایران گفت: این رویکرد مثبت شهید رئیسی نسبت به پاکستان با نگاه مثبت مقام‌های کشور همسایه مواجه شد و در سفر یاد شده از وی به گرمی استقبال شد. این سفر در حافظه دو ملت برادر و در تاریخ روابط ایران و پاکستان ماندگار شد.

وی تاکید کرد: شهید رئیسی همچنین با درک درست از واقعیات عرصه جهانی، تقویت همکاری های منطقه‌ای و رویکردهای چند جانبه را در اولویت خود قرار داده بود. عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان شانگهای و بریکس، توجه بیشتر به سازمان اقتصادی اکو، شرکت در اجلاس کشورهای ساحلی دریای خزر و شرکت در اجلاس کشورهای صادرکننده گاز از جمله نمونه‌های این توجه است.

امیری مقدم گفت: توجه به لزوم حفظ وحدت و همگرایی بین کشورهای اسلامی، مدیریت اختلافات با کشورهای منطقه خلیج فارس در چهارچوب حسن همجواری و تعامل سازنده با جهان اسلام و در راستای حفظ منافع و مصالح جهان اسلام، دفاع از قبله اول مسلمین و مردم مظلوم فلسطین و تلاش برای جلوگیری از جنایات صهیونیست های اشغالگر و برقراری موازنه نظامی با این رژیم همگی بیانگر اهمیت مسائل جهان اسلام در دیدگاه شهید جمهور است.

وی افزود: حضور آیت‌الله رئیسی در صحن علنی مجمع عمومی سازمان ملل متحد و دفاع تاریخی از مقدس ترین و عزیزترین سرمایه بشر یعنی قرآن کریم و نیز طرح موضوع ضرورت حمایت از نهاد خانواده در آن سازمان، بیانگر توجه وی به معنویات و ارزش های الهی و انسانی است.

وی خاطرنشان کرد: اگر چه شهادت دکتر رئیسی برای جمهوری اسلامی ایران ضایعه ای بزرگ به شمار می رود، اما میراثی که این شخصیت بزرگ به جای گذاشته است، ماندگار و همانند چراغی روشنگر راه سیاست خارجی ایران خواهد بود.

سفیر ایران در پاکستان گفت: ملت غیور ایران دو روز دیگر یعنی در ۲۸ ژوئن، یکبار دیگر از طریق صندوق های رای رئیس جمهور خود را انتخاب خواهند کرد و دولت جدید تشکیل خواهد شد. به یاری خداوند پس از استقرار دولت جدید، توافقات صورت گرفته میان دو کشور دوست و برادر ایران و پاکستان به ویژه توافقات سفر اخیر شهید رئیسی به اسلام‌آباد با جدیت از سوی دو کشور همسایه دنبال خواهد شد.

درخشش دیپلماسی همسایگی شهید رئیسی و ارتقای جایگاه ایران در بریکس و شانگهای

در ادامه سفیر پاکستان در ایران نیز طی سخنرانی مجازی خود تلاش های متعهدانه رئیس جمهور فقید ایران برای تقویت پیوند فرهنگی و ایدئولوژیکی پایدار میان ۲ همسایه را مورد تاکید قرار داد.

محمد مدثر تیپو اذعان کرد که شهید رئیسی و دیگر مقام های ایرانی در احترام عمیقی به قائد اعظم محمد علی جناح بنیانگذار فقید پاکستان و علامه اقبال لاهوری قائل هستند.

وی افزود که مواضع شهید آیت الله رئیسی در مورد افزایش تجارت دوجانبه با پاکستان به ۱۰ میلیارد دلار و علاقه وی به تقویت همکاری های امنیتی نشان دهنده تعهد او به همکاری های اقتصادی و ثبات منطقه‌ای است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha