۳۱ خرداد ۱۴۰۳، ۲۰:۴۵
کد خبرنگار: 754
کد خبر: 85515177
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

پزشکیان در دومین مناظره انتخاباتی چه گفت؟ + فیلم

۳۱ خرداد ۱۴۰۳، ۲۰:۴۵
کد خبر: 85515177
پزشکیان در دومین مناظره انتخاباتی چه گفت؟ + فیلم

تهران- ایرنا- مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه نمی‌توان به راحتی برای حل مشکلات نسخه داد، گفت: طبق آمارها اختلاف مصرف دهک‌های پایین و دهک‌های بالا وحشتناک است، به کسانی که توانمند هستند امکانات بیشتر و به افرادی که مشکلات بیشتری دارند امکانات کمتری می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار احزاب ایرنا، مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه پنجشنبه - ۳۱ خردادماه - در دومین مناظره انتخاباتی با محور اقتصادی در مقابل پنج رقیب دیگر انتخاباتی خود، برنامه‌ها و دیدگاه‌های اجرایی خود را تشریح کرد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در چهار دقیقه اول این مناظره گفت: قدم اول باید دید که کجا هستیم. آن چیزی که آمارها نشان می دهد وضعیت ما در مصرف دهک های پایین و بالا وحشتناک است. در رابطه با یارانه های انرژی و بنزین مصرف دهک های پایین و بالا اختلاف بسیار زیادی دارد یعنی به کسانی که توانمند هستند بیشتر امکانات می دهیم و به آنهایی که پول ندارند کمتر می دهیم.

پزشکیان با اشاره به اینکه وضعیت جمعیت زیر خط فقر بدتر شده که بهتر نشده است، افزود: بنابراین باید بدانیم کجا ایستاده ایم تا بدانیم می خواهیم چه کار کنیم.

وی درباره وضعیت استان ها هم گفت: مناطقی که در حاشیه و مرزها هستند وضعشان به شدت خراب است. این که می خواهیم بی عدالتی را اصلاح کنیم باید بدانیم کجا را نگاه کنیم. تئوری خیلی ساده است اما اشکال در اجرا است و این واقعیتی است که در طول زمان اتفاق افتاده و  وضعیت فقر ما را نشان می دهد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که آمار و ارقام کاملا گویا است که کجا قرار داریم، تصریح کرد: این که چگونه بتوانیم مشکلات را حل کنیم در قدم اول داشتن زبان و نگاه مشترک است. اختلافات و عدم هماهنگی ما روند اجرا را با مشکل روبرو می کند. تا می خواهیم تصمیمی بگیریم اختلافات موجب می شود که نتوانیم هدف را اجرا کنیم. مشکلات داخلی باید حل شود تا این روند را اجرا کند.
پزشکیان بیان داشت: دولت منابعی را مانند بنزین، انرژی و مسایل دیگر که تقسیم می کند باید هدفمند به آن مناطقی که وجود دارد بدهد، اگر می خواهد قیمت ها را درست کند باید زیرساخت ها را درست کند، باید حمل و نقل عمومی را درست کند. بانک ها ۵۵ درصد وام ها را به تهران می دهند و بقیه را برای کل کشور هزینه می کنند و این یعنی توسعه در تهران و اطراف آن  و عدم توسعه در بقیه نقاط کشور است. 

وی ادامه داد: اگر برنامه جامع و کامل با مشارکت اقتصادانان و دانشگاهیان و هماهنگی مجموعه این جریان ها نداشته باشیم و از طرف دیگر با خود مردم صحبت نکنیم و یک نسخه بنویسیم خیلی از نسخه ها بدون داشتن پشتوانه کارشناسی بعضی جاها را درست می کند اما  بقیه قسمت ها را تخریب می کند.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که نسخه ای که باید داد به این سادگی نیست، گفت: قطعا یارانه ها را باید هدفمند کرد و به دهک های پایین داد و اجازه نداد دهک های بالا یارانه بیشتر بگیرند. دهک های پایین بهره کمتری از منابع ببرند باز هم تورم فشار را به دهک های پایین ایجاد می کند. از طرف دیگر کنترل تورم و رشد اقتصادی اگر درست نکنیم هراقدامی بکنیم همه را فقیر می کنیم.

پزشکیان یادآورشد: گرفتن تورم بحث های خود را دارد. رشد را باید اصلاح کنیم و اگر رشد ما درست نباشد فقط با این کاری که می خواهیم انجام دهیم فقر را در بقیه سیستم ها تقسیم خواهیم کرد به اضافه کنترل و نحوه سوخت آموزش مردم در جهت این کارها است که نسخه ای نیست که در عرض این چهار دقیقه بتوان توضیح داد.

اگر مشکلات را با دنیا حل نکنیم، مشکلات کشور حل نمی‌شود

وی در چهار دقیقه دوم این مناظره گفت: می خواهم بگویم که چرا اینجا هستیم برای این که با یکدیگر دعوا می کنیم. به آن حرف می زنیم به این حرف می زنیم، با این شرایط مشکلات حل نمی شود. با این تئوری هایی هم که گفته می شود، خیلی از مشکلات حل نمی شود. از اول هم داریم این صحبت ها را می کنیم همچنان روز به روز هم بدتر می کنیم. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: این وضعیت سفره مردم است که در زمان آقای رئیسی روز به روز این سفره بدتر شده است. این که ما بگوییم من بهتر بودم اینگونه نیست. من وزیر دولت آقای خاتمی بودم از نظر اقتصاد، شاخص، عدد و رقم نگاه کند ببینید در آن زمان ثبات بیشتر بوده یا الان که این صحبت ها را می کنید.

پزشکیان با بیان این که ما چرا اینجا رسیده ایم، گفت: برای این است که بی خود با یکدیگر دعوا می کنیم و خیال می کنیم ما بهتریم. تا شخص های علمی و روند علمی درست نشود مشکلی حل نمی شود. از اول هم گفتم اما انسجام درست نشد. از آن برادری که اسم می برند هرکسی که به ستاد بنده بیاید می پذیریم برای این که می خواهیم رای بگیریم. آن چیزی که به آن عمل می کنیم سیاست های کلی رهبر معظم انقلاب و چهارچوب هایی است که باید برویم و این خط قرمزی است که مراعات می کنیم. 

وی با بیان این که ما باید درد مردم را داشته باشیم، اظهار داشت: اگر مناطق محروم تهران را مشاهده کنید می بینید چه وضعیتی دارند و نهایتا وقتی پول ها و منابع را در جاهایی که پولدار است خرج می کنیم مشکلات حل نمی شود یعنی ما چابهار، خوزستان، کردستان، سیستان و بلوچستنان را نمی بینیم. این حرف ها را می زنیم برای اینجا است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که در این تئوری هایی که گفته شده خیلی راه حل ها وجود دارد، تصریح کرد: با محاسبه ای که کرده بودم راحت می شود نفری ۱۰ میلیون تومان پرداخت کرد اما با این روند با مردم، تورم، شاخص ها و عوارض را چگونه حل کنیم لازمه آن اول انسجام داخلی است. دعواها را باید کنار بگذاریم و به یک زبان و نگاه مشترک برسیم. 

پزشکیان تاکید کرد: واقعا مردم مناطق محروم را ببینیم.  بلوچستان و سیستان و مشهد و تمام دور و بر این مملکت وضعیتشان خیلی خراب است. خوزستانی که نفت و گاز و آب از آنجا می آید امکانات معمولی، مدرسه و زیرساخت ها را ندارند. اگر وضعیت رشد اقتصاد و شغل را درست نکنیم و اگر با دنیا مشکلمان را حل نکنیم نمی توانیم مشکلات کشور را حل کنیم. 

وی گفت: روزانه بالای چندهزار میلیارد به خاطر تصمیم های نادرست ما بودجه مملکت هدر می رود. نفت و گاز ما را آنها می فروشند. در میادین مشترک دارند می برند و ما نمی توانیم ببریم.  قطر در چه وضعیتی است و ما در چه وضعیتی هستیم. ما ثروتمند هستیم ولی چرا مردم ما در این وضعیت هستند. اگر قانون را عمل کنیم باید بازنشستگان و معلمان را ببینیم. در مجلس بودیم چرا طبق قانون عمل نکردیم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآورشد: همه دولت ها چه دولت روحانی و چه دولت شهید رئیسی چرا طبق تورم حقوق را اضافه نکردند، بازنشستگان، معلمان، کارگران و کارمندان از ما چه می خواهند می گویند طبق تورم پول به ما بدهید  چرا نمی دهید. این واقعیت هایی است که وجود دارد ما اگر می خواهیم مشکل حل شود اول باید با مردم صادق باشیم.

پزشکیان اضافه کرد: شعار دادن کار سختی نیست. دائم به مردم گفتیم این کارها را انجام می دهیم وقتی آمدیم نشد. من نمی خواهم بگویم در دولت شهید رئیسی چرا وزیر کشاورزی را گرفتند؟ چای دبش چرا درست شد؟ مشکل ما اختلافات خودمان و سیاست هایی است که با دنیا داریم. دعوای داخلی و بعد مشکل خارجی است.

پزشکان ما با ۱۰ تا ۲۰ میلیون حقوق به مناطق محروم نمی روند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در چهار دقیقه سوم این مناظره درباره این که در رابطه با بهداشت درمان ما چه کردیم، گفت: در تبریز که رئیس دانشگاه بودم ساختار روستاها را اصلاح کردیم در عرض ۶ ماه بیش از ۶۰۰ خانه بهداشت بدون اعتبار با مشارکت مردمی ساختیم. با بچه هایم در کوهستان ها کارگری کردیم. جراح قلب بودم و همراه با بچه ها در مناطق محروم عملا کارگری کردیم. ۷۰۰ تا ۸۰۰ خانه های بهداشت را در مناطق محروم تمام کردیم و این الگویی شد. بحث پزشک خانواده و ارجاع را راه انداختیم.

پزشکیان اظهار داشت: نگاه ما این بود که انسان کالا نیست و نمی شود با انسان به صورت کالا برخورد کرد. قبل از ما در برنامه سوم قرار بود همه چیز را به خصوصی واگذار کنند و مریض که به بیمارستان می آمدند حتی مرده آنها را هم تحویل نمی دادند و ما این را تغییر دادیم. بیمه های روستایی را در دولت خاتمی درست کردیم. روی تخت بیمارستان کسی که پول نداشت آنها را بیمه کردیم. آمبولانس ها و زیرساخت های بهداشتی و مراکز بهداشتی را اصلاح کردیم. برای این روند دستورالعمل نوشتیم و اینها بعدا در سیاست های کلی رهبری دیده شد. 

وی ادامه داد: وقتی وارد مجلس شدیم منابع مورد نیاز برای این پوشش ها را در قانون دیدیم. یک درصد ارزش افزوده و ۱۰ درصد خالص هدفمندی. بحث هایی که دکتر زاکانی می گویند ما منابع آن را دیدیم قانون آن هم وجود دارد باید به آن عمل کنیم. چرا عمل نمی شود برای این که مجلس ، دولت و قوه قضاییه خلاف می کنند. چرا خلاف می کنند برای این که آنها از خصوصی خرید خدمت می کنند و زمانی که دولت به مردم می رسد پول کم می آورد و پول ها را نمی دهد.

 این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در رابطه با پرداخت یک درصد، خدمت دکتر قالیباف رسیدیم و دستور دادند که حداقل آنها یک درصد را بدهند . یک درصد برای مناطق محروم است و آنها را باید پوشش دهد. ۱۰ درصد برای بیماران صعب العلاج است. ۱۰ درصد بالای ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان پول است که اگر دولت آن را اجرا کند اصلا لازم نیست که بگوییم ما این کار را می کنیم. قانون آن وجود دارد و چهارچوب آن را نوشته ایم. در حقیقت روند حرکت در بهداشت و درمان کاملا به نفع محرومان آوردیم.

پزشکیان یادآورشد: دعوای ما در مجلس این است که چرا قانون را اجرا نمی کنند. در قانون همه این مطالب پیش بینی شده است . مشکل این است که ما دولتی ها و مجلسی ها و قوه قضاییه می رویم خصوصی و به مردم که می رسیم پول نمی دهند. دولت ها پول را نمی دهند و فرقی هم نمی کند و مجلس هم آنطور که باید فشار بیاورد این کار را نمی کند. مشکل ما در اجرای قانون است. باید سر سفره ای بنشینیم که برای مردم پهن کرده ایم. از این حرف ها می زنیم اما برای خودمان ویژه خدمت می گیریم. 

وی خاطرنشان کرد: مجلس گذشته درآمد پزشکان را کاهش داد و گفتند سقف است و می خواهیم همسان سازی کنیم در حالی که خودشان بیرون قرارداد داشتند و پول بیشتری می گرفتند. پزشک خصوصی که دولت و مجلس با آن قرارداد داشت در یک عملش به اندازه یک پزشک دولتی پول می گرفت بنابراین چه کسی حاضر است که در دولت کار کند. مجلس برای روستاها سقف گذاشت. هرچقدر پزشک تربیت کنید حتی ۱۰ برابر شوند پزشک با ۱۰ میلیون و ۱۵ میلیون روستا برو نیست. ما باید این مکانیسم را اصلاح کنیم و این زمانی می شود که همه سر یک سفره بنشینیم.

چهار دوره قانون نوشته‌ایم چرا اجرا نشده است؟

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در چهار دقیقه چهارم این مناظره گفت: زمانی که ثبت نام کردم گفتند برنامه بدهید گفتم سیاست های کلی رهبر معظم انقلاب برنامه ای است که نوشته شده است. برنامه را نوشتیم و قانون است. برنامه چهارم، پنجم ، ششم و هفتم همان حرف هایی است که زده شده است. دقیقا با سیاست های کلی رهبر معظم انقلاب هم تطبیق دارد. اجرا نمی کنند. چرا اجرا نمی کنند برای این که دولت و مجلس و قوه قضاییه یک سفره دیگر دارند و درد مردم را نمی فهمند. 

پزشکیان افزود: زمانی می توانیم اجرا کنیم که سر همان سفره بنشینیم آن زمان می فهمیم که باید آن پول ها را بدهیم یا ندهیم. چرخه را درست کنیم یا نکنیم. تا زمانی که من سر همان سفره ای که برای من پهن کردند ننشینم هیچ زمان درد آنها را نمی فهمم. تئوری ها را می گوییم اما الان در روستا پزشک نیست علتش ما هستیم پول ها را پرداخت نکردند و تخصیص ها را ندادند. 

وی ادامه داد: قرار بود اگر ارز داروها را بردارند ریال آن را بدهند. ۶۰ میلیارد تومان را از کجا دادند؟ آمدند از هدفمندی یارانه ها که قرار بود که بیماران صعب العلاج از آنجا پوشش داده شود. هزینه دارو ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بود در حقیقت اصلا پول را ندادند. الان زیرمیزی و ارز می گیرند. دکترها تقصیر ندارند ویزیت پزشک یک تا دو دلار است، مشخص است که پزشک به روستاها نمی روند حالا شما تعداد آنها را زیاد کنید. چرا حل نمی شود برای این که پرستار برای ۸ ساعت ۱۶۰ هزارتومان می گیرد می گوید اسنپ کارکنم بهتر است. 

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات جمهوری اسلامی اضافه کرد: اگر عملکردمان درست نباشد کاری نمی توانیم بکنیم. نمی شود قانون هایی که نوشته ایم اجرا نکنیم بعد بگوییم برنامه داریم. ما  قانون را اجرا کنیم مشکل مردم را حل می کنیم. مشکل خودمان است که سر آن سفره نمی نشینیم. بقیه مسایل هم مانند همین است. درد و رنج مردم را داشتند و سر سفره مردم نشستن مشکل را راحت حل می کند.

پزشکیان یادآورشد: اگر مردم ببینند در همان صفی ایستاده ایم که خود آنها ایستاده اند به طور قطع صدای آنها در نمی آید صدا زمانی در می آید که من برای خودم در جایی دیگر سفره پهن کرده ام بعد حرف های قشنگ می زنم. مردم رنج درد را می کشند می گوییم ان شاالله حل می کنیم که حل هم نمی کنیم. 

وی بیان داشت: دغدغه من که اینجا نشستم چه رئیس جمهور بشوم چه نماینده بشوم از اولی که خودم را شناختم این است که باید به داد محرومانی برسیم که کسی به داد آنها نمی رسد، صدای آدم هایی باشیم که صدای آنها را کسی نمی شنود. در تهران اگر یک اسکن و ام آی آر کم شود دوربین ها به آنجا می روند که اینجا کم است بعد مشکل تهران را حل می کنند. اما وقتی نوبت به این می رسد که مشکل مردم حل شود خبر ندارد در فلان روستا و مناطق خدمات و امکانات نیست.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: مشکل عدم تعهد ما با آن چیزی است که می گوییم. چهار دوره قانون را نوشتیم چرا اجرا نشده است. ما در بهداشت درمان همان حرف های قبلی را تکرار کردیم حرف جدید نزدیم. دقیقا با سیاست های کلی رهبر معظم انقلاب بند به بند تطبیق دارد. اگر آن کار را اجرا می کردیم مشکل پیدا نمی کردیم. چرا اجرا نمی کنیم برای این که برای خودم بیرون مطب و بیمارستان زده ایم و درآمد آنچنانی داریم. بنابراین باز می گویم برای حل مشکل اجرای قانون و سیاست های کلی و تعهد خودم نسبت به اجرای آنها.

عضو حزبی نبودم به خاطر عملکردم در دولت خاتمی وزیر بهداشت شدم

پزشکیان در ادامه این مناظره و در چهار دقیقه پنجم اظهار داشت: تعریضی به آقای قاضی زاده هاشمی بگویم که می گوید تئوری می گوییم. رئیس دانشگاه بودم کارهایی انجام دادم که باعث شد معاون سلامت شوم.

وی ادامه داد: با وجود اینکه جزو هیچ حزبی نبودم همان دولت خاتمی به خاطر آن عملکردها من را وزیر بهداشت کردند در صورتی که از نظر حزبی خیلی آدم های دیگر بودند که می توانستند وزیر شوند.  ما کار کردیم اگر لازم باشد همه وجود دارد. شاخص آن زمان هم با شرایط کنونی قابل قیاس نیست زیرا روند خدمت به مردم و نگاه به فقرا بود. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش بیان کرد: اول باید فکر کرد بچه ای که در روستا و مناطق محروم است با بچه خودش یک سرویس را می گیرد یا نمی گیرد ، اگر توانست خودش را در موقعیت قرار دهد آنوقت می تواند مشکل را حل کند. سفره های ما با یکدیگر فرق داشته باشد باز مشکل وجود دارد. در تئوری حرف می زنیم اما در عمل با آنها مشکل داریم.

پزشکیان افزود: ما در مناطق محروم مدرسه نداریم، در سیستان و بلوچستان، خوزستان و شهرهای مختلف حتی فضا و امکانات معمولی را ندارند و گرفتارند در صورتی که در اینجا مدارسی داریم که برای کلاس اول ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون هزینه می کنند. اگر کشور اسلامی هستیم باید مدارسی که دولت مسئولیت آن را دارد همان خدماتی را بدهد مانند آن که به بچه های خود می دهد. اول از نظر اعتقادی باید بپذیریم بعد راه حل پیدا می کنیم.

 وی با بیان اینکه مدارس غیر انتفاعی اکنون فرصت هستند و درصدی را پوشش می دهند. الان کسانی که وارد کنکور می شود از آن ۲۰ درصدی است که درست کردیم و ۸۰ درصد نمی توانند به دانشگاه بیایند. برای این که ما در حق آنها بی انصافی می کنیم. ما به آنها درست سرویس نمی دهیم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: بحث بعدی معلمان هستند. وقتی در همان مدارس به معلمان نرسیم طبیعتا معلمی که چند شغله است در فرصتی که به بچه های مردم برسد مشکل پیدا می کند. مشکل معلمان را باید حل کنیم. همان بحث هایی که برادرمان دکتر قالیباف گفت، نمی شود در بی ثباتی مدیریت برنامه ها را جلو برد باید ثبات مدیریتی ایجاد کنیم. باید کسی که به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب می شود قوی ترین و دلسوزترین باشد و نهایتا وقتی بسته آموزشی را در مدارس اجرا می کنیم این نگاهی که داریم باید تغییر پیدا کند.

پزشکیان یادآورشد: دانش آموزش باید علاوه بر درس هایی که می خوانند یاد بگیرند که چگونه مشکل را حل کنند و یاد بگیرند که چگونه ارتباط برقرار کنند و یاد بگیرند چگونه مدیریت کنند و با تیم کار کنند. 
بچه هایی که ما به خصوص در این مدارس سمپاد و غیر سمپاد مدارسی که نخبگان را به قول خودشان پرورش می دهند. آدم هایی را تربیت می کنیم که نمی توانند با دو نفر رابطه برقرار کنند و  نمی توانند مشکل را حل کنند و جایی که گیر می کنند، قهر می کند و خود را تافته جدا بافته از مردم می دانند. در صورتی که باید یاد بدهیم که علمش برای مردم است.

اَنگ سیاسی باعث خروج مغزها و اندیشه‌ها و ناامیدی می‌شود

وی در ادامه این مناظره و در چهار دقیقه ششم تصریح کرد: آنچه که ما می توانیم برای آن اجماع کنیم قانون اساسی و سیاست کلی است. دقیقا همان راهی است که انقلاب یا اسلام یا هرچه که می گویید  در قانون اساسی و اجماع وجود دارد. هرکس به آن طرف رفت دیگر دعوا نکنیم و بحث سلایق مختلف را درست نکنیم. روش های آن هم وجود دارد. 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: می شود در قانون اجماع کرد می توانیم سلایق مختلف داشته باشیم اما  وقتی قانون مصوب شد و سیاست مشخص شد همه به آن پایبند باشیم و آدمی که می تواند ما را به آن طرف ببرد با آن قرارداد ببندیم و با حزب ،گروه و دسته و جناح خودمان که این کار را نمی کنیم. 

پزشکیان در رابطه با دانشگاه هم گفت: دانشگاه های ما در بهترین حالت نسل دو هستند. پزشکی نسل سوم است. نسل یک و دوم که آموزش شامل تئوری، تحقیق، مهارت و عمل است. در حال حاضر در دانشگاه تئوری و تحقیق را به دانشجو منتقل می کنیم. در تئوری و تحقیق هم مشکل داریم. تحقیقات ما مبتنی بر جامعه ونیاز ما نیست. تحقیقاتی که می کنیم هزینه را هدر می دهیم.

وی یادآورشد: باید کاری کنیم که دانشگاه های ما از نسل دو به نسل سه و چهار بیاید. الان می گویند که علم باید مشکل جامعه را حل کند. رشته ها در یکدیگر ادغام می شوند که  روش ها و چهارچوب های آن وجود دارد. داریم از دنیا عقب می افتیم. این همه نیرو داریم اما مشکل جامعه را نمی بینیم و آموزش براساس شناخت جامعه نیست. در دانشگاه ها کلی نیرو تربیت می کنیم اما بیرون که می آیند بیکار هستند. آنجایی هم که کار می دهیم مهارت آن را ندارند. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: اگر بخواهیم دانشگاه ها را طوری طراحی کنیم که در دانشگاه ها عمر و سرمایه مردم تلف نشود باید کاری کنیم که دانشجو بعد از فارغ التحصیل بتواند مشکلی را حل کند که بحث آن مفصل است. فقط می خواهم بگویم که دانشگاه از نسل سه گذشته عبور کرده و به نسل چهار و پنج وارد شده است و ما هنوز اندرخم همان کوچه هستیم که باید تغییر کنیم.  

پزشکیان یادآورشد: اگر بخواهد تغییر پیدا شود باید هیات علمی و نخبگان احترام پیدا کنند. برخوردهای جناحی، دسته ای و سیاسی کنار برود و آنهایی که عالم و نخبه اند در هر سلیقه و نگاهی ، آنها مال این مملکت هستند. آنها از این مملکت خارج می شوند و  وقتی خارج شدند افتخار می کنیم فلان دانشمند ما ایرانی است حال آنکه اگر ایران بود ممکن بود که اخراجش کنیم و استخدام نکنیم.

 وی گفت: در نتیجه نوع نگاه ما به انسان ها و کسانی که می توانند برای مملکت افتخار آفرینی کنند باید نگاه ارزشی باشد و احترام بگذاریم و نگه شان داریم. مکانیزم ما به هیات علمی باید طوری باشد که بتواند زندگی کند. با این حقوق ها هیات علمی نمی تواند به راحتی زندگی کند. علت این که نخبگان ما از کشور می روند به خاطر پولی که می دهیم نمی توانند زندگی کنند در حالی که خارج از ایران آنها را می قاپند از این رو باید احترام آنها را داشته باشیم و بعد از آن باید بین نیاز و نیرویی که استخدام می کنیم و شایستگی ها، تناسب ایجاد کنیم.

 این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: وقتی نیرو را آموزش دادیم و وارد جامعه شد نباید بیکار باشد. بیشترین بیکارهای ما فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند. این به خاطر عدم سیاستگذاری دقیق ما براساس نیاز جامعه است و از طرف دیگر هم که به هیات علمی احترام نمی گذاریم و انگ سیاسی می زنیم و مجموعه این عوامل باعث نارضایتی و خروج مغزها و اندیشه ها و جوانان و ناامیدی نسبت به  کشور می شود که باید اول بتوانیم این مسایل را حل کنیم بنابراین باید اختلافات حل شود و شایستگی ها شاخص بندی شود و براساس آن کار کنیم نه براساس جناح و گروه.

در دولت خاتمی فرار مغزها نبود

پزشکیان در پایان این مناظره و در جمع بندی سخنان خود تصریح کرد: زمانی که من دولت آقای خاتمی بودم آن زمان فرار مغزی نبود بلکه از مغزها به داخل می آمدند. وضع مردم هم خودشان می دانند اگر بد بود رای ندهند و رای به همین روندی که هست بدهند. 

وی افزود: زندگی و کار ما برای محرومین بوده است. چه رئیس دانشگاه بودم چه رئیس بیمارستان بودم و چه بالا آمدم ذکر و فکر من این بوده که به محروم و مناطق محرومین برسم. وقتی رئیس دانشگاه بودم در همان سیستم دانشگاهی همان آدم هایی که کار نمی کردند دیدند که ۹۰ درصد مشکل مدیر ارشد است. مردم ما مردم خوبی هستند اما وقتی می بینند من به عنوان جلو دار رانت می گیرم و آدم های خودم را سرکار می گذارم . هرچه از این حرف ها بزنیم مردم ما را می بینند در نتیجه آنها قضاوت می کنند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: مردم در حال حاضر پشت سرما قضاوت درستی ندارند. باز بخواهیم دیگران را محکوم کنیم مشکل، مشکل مدیر ارشد است. مدیر ارشد اگر با مردم صادق باشد و آنچه که می گوید با تمام وجود به آ« معتقد باشد قطعا بقیه پشت سر آن خواهند آمد. 

پزشکیان یادآورشد: همان دانشگاهی که بنده رئیس آن بودم اول بسیجی ها با من همکاری نکردند . همان آدم هایی که می گفتند موهایشان بیرون است و معمولی هستند همان ها با کمک و مشارکت مردم  برای ما ۶۰۰ خانه بهداشت ساختند. وقتی دیدند ما در میدان هستیم آنها هم آمدند. سال بعد می خواستیم مراکز بهداشتی و درمانی بسازیم  بسیجی ها هم آمدند.

وی اظهار داشت: ما در بهداشت درمان چهار اصل عدالت ، مشارکت مردم، روابط بین بخشی و تکنولوژی مناسب را داریم. این روش را در فقر زدایی باید استفاده کنیم یعنی اگر می خواهیم فقرزدایی کنیم مردم را باید مشارکت دهیم و آنها را باور کنیم. وقتی کارمندان ما، ما را قبول ندارند، باز بیایم تئوری بگویم با تئوری که مشکل حل نمی شود. با مردم باید رابطه صمیمی و دوستانه پیدا کنیم و مردم باور کنند که برای آنها می خواهیم کار کنیم.

 این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان باید روابط بین بخشی درستی داشته باشیم، گفت:  شاخص اصلی عدالت است. اگر دست به دست هم بدهیم مشکلات حل می شود. من در زندگی ام این را ثابت کردم نه این که شعار داده باشم و بعد با یکدیگر به مشکلات مردم فکر کنیم دهها و صدها راه حل وجود دارد. مشکل نبود راه حل نیست، مشکل باور و اعتقادی است. باید ببینید که در میدان عمل هستید و آدم ها و گروه های خود را سرکار نمی گذارید. خیلی از آدم ها وقتی به قدرت می رسند آدم های دور و بر خود را  سرکار می گذارند و مسئول می کنند. 

پزشکیان تصریح کرد: حضرت علی (ع) فرمودند شما مردم و خدا را یک طرف ، خودتان و دوستان و قوم و خویشان یک طرف. هرچه برای آنها خواستید در آموزش و بهداشت و درمان و در استخدام و به کار گیری و ارتقا برای آنها هم همین را بخواهید. اگر نکنید ظلم کردید. هرکس به بندگان خدا ظلم کند بندگان خدا با آنها دشمن می شوند.  چرا مردم از ما ناراضی هستند برای این که انگ می چسبانیم و برای آنها پرونده درست می کنیم. وقتی می بینند که برای آنها حرف درست می کنیم آنها هم کار خود را انجام می دهند و برای همین گروه z و f درست می شود. 

وی اضافه کرد: مردم اگر ببینند که ما با آنهاییم  مردم ما مردمان خوبی هستند. ما درد محرومین و صدای محرومین را و زندگی امان را با آنها عجین کنیم.  اگر باور کنند مدیریت کنیم و مشکل آنها را حل کنیم قطعا آنها در میدان اند. همه مردم این کشور مردم ما هستند. آن که بلوچی، سنی، خوزستانی، عرب و شمال است ما باید براساس عدالت به آنها نگاه کنیم. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: ما دو اصل داریم که من به عنوان یک مسلمان به این اصول معتقدم . اگر یک ذره پیدا کنند خلاف این اصول عمل کرده باشم. همه این آدم ها آدم های ما هستند چپ و راست و مذهبی، هر انسانی که توان داشته باشد ما از آن براساس شایستگی استفاده می کنیم. 
در رابط با آنچه که می خواهیم عمل کنیم حق  و عدالت است که برای پیاده کردن آن همه این حرف ها باید اصلاحات انجام بگیرد که چهار اصل دارد. عدالت، کیفیت ، اثربخشی و  کارایی است. هرکدام از ساختارهای اداری، اجتماعی و سیاسی اگر بخواهیم درست کنیم باید این چهار اصل را در آن ببینیم.

به گزارش ایرنا، این مناظره به صورت زنده از شبکه‌های یک، سلامت (همراه با رابط ناشنوایان)، جام جم سیما، پرس تی وی و العالم در حال پخش است.همچنین لینک پخش زنده مناظره های نامزدهای ریاست جمهوری از طریق ساترا در اختیار سکوهای شبکه نمایش خانگی و خبرگزاری‌ها قرار داده می‌شود تا مخاطبان بتوانند نسبت به پخش زنده مناظره‌های تلویزیونی از طریق قاب اختصاصی (آی فریم) اقدام کنند.

عنوان کلی مناظر امشب «خدمتِ عدالت محور دولت» است که سه زیر عنوان سیاستگذاری در یارانه‌ها، محرومیت‌زدایی و فقر، ارتقای نظام سلامت و نظام آموزشی را در بر می گیرد.

مدت زمان این مناظره همانند مناظره قبلی چهار ساعت خواهد بود و مهدی خسروی گوینده خبر اجرای برنامه را به عهده دارد.

پیش از این نخستین مناظره تلویزیونی نامزدهای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری روز دوشنبه ۲۸ خرداد ماه برگزار شده بود و علاوه بر امشب، فردا جمعه اول تیرماه، دوشنبه چهارم تیرماه و سه‌شنبه پنجم تیرماه دیگر مناظره‌های این ۶ نامزد تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

در بین زمان برگزاری این مناظره از ساعت ۲۱ تا ۲۱ و ۳۰ دقیقه اخبار جامع ایران و جهان نیز پخش می‌شود.

چهار مناظره اول از ساعت ۲۰ تا ۲۴ روی آنتن سیما می‌رود و مناظره روز پنجم تیرماه مصادف با روز عید سعید غدیر، از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۶ پخش خواهد شد.

سعید جلیلی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محمد باقر قالیباف، علیرضا زاکانی، مصطفی پورمحمدی و مسعود پزشکیان، ۶ نامزد تایید صلاحیت شده در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha