سلاجقه: طرح جامع تالاب میقان اراک هرچه سریعتر تهیه شود

اراک - ایرنا - معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: طرح جامع تالاب میقان اراک باید هرچه سریعتر تهیه شود.

به گزارش ایرنا، علی سلاجقه عصر پنجشنبه در جریان سفر به استان مرکزی و بازدید از تالاب میقان اراک، افزود: تالاب میقان یکی از مجموعه‌هایی است که به نوعی سپر دفاعی شهر اراک برای مقابله با گرد و خاک است و این تالاب هم از لحاظ منابع آبی و تنوع زیستی دارای اهمیت است.

وی بیان کرد: تالاب‌ میقان معبر گونه‌های مختلف پرندگان است و در سال‌های گذشته با تلفات سنگینی در بیماری فوق حاد پرندگان همراه بود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: برداشت سولفات سدیم از تالاب میقان اراک نظم و اکوسیستم طبیعی تالاب را به هم زده و از طرف دیگر صنعتی در این منطقه است که خوراک یک‌سری از صنایع شوینده کشور است.

سلاجقه با بیان اینکه برای این تالاب طرح جامع تعریف نشده است، گفت: باید این طرح با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست و با هزینه بهره‌بردار انجام شود، تلاش برای احیای تالاب باید به نحو مطلوب انجام شود.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: یک مترمکعب در ثانیه حق آبه این تالاب بوده که از محل پساب‌ها باید تامین شود و الان به نوعی تقسیم به صنعت تعلق می گیرد که باید جایگزین داشته باشد.

سلاجقه با بیان این که تالاب میقان اراک شاهراهی بین حضور پرندگان، مسئله گرد و غبار و همچنین محلی برای تفرجگاه است، تصریح کرد: بهره‌بردار این منطقه باید مسوولیت‌های اجتماعی خود را انجام و طرح جامع را طی ۶ ماه انجام دهد.

نماینده مردم اراک، کمیجان وخنداب در مجلس شورای اسلامی هم در این بازدید گفت:تالاب میقان اراک یکی از فرصت های ارزشمند اکوسیستم به لحاظ منابع طبیعی و جانوری است.

نادرقلی ابراهیمی افزود: استمرار حیات تالاب میقان برای ما مهم است. محیط زیست استان مرکزی باید نسبت به دستور تهیه طرح جامع تالاب میقان بکوشد.

استان مرکزی به دلیل قرار گرفتن در ناحیه مرکزی ایران، بین سلسله کوه‌های زاگرس و کویر مرکزی، از آب و هوای متنوعی متاثر از اقلیم‌های متنوع برخوردار است.

در این استان مناطق حفاظت شده هفتاد قله اراک و الوند خمین، پناهگاه‌های حیات وحش جاسب دلیجان و راسوند شازند و اثر طبیعی ملی غار نخجیر دلیجان با وسعت ۱۳۲ هزار و ۲۳۸ هکتار که حدود پنج و چهار دهم درصد مساحت استان می‌شود، به عنوان ذخیره‌گاه‌های زیستی تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.

تالاب میقان اراک و بازرجان تفرش هم در مجموع با مساحت ۵۱ هزار هکتار به عنوان مناطق شکار ممنوع اعلام شده‌اند و قسمتی از محدوده پناهگاه حیات وحش موته اصفهان در جنوب استان و مناطق پلنگدره قم در شرق استان و گلپرآباد و آق گل همدان در غرب استان مرکزی قرار دارد.

گفتنی است استان مرکزی از نظر تنوع زیستی در رتبه سوم کشور قرار دارد و تاکنون ۵۳ گونه پستاندار، ۲۰۵ گونه پرنده، ۵۴ گونه خزنده، ۱۹ گونه ماهی، چهار گونه دوزیست و یک هزار و ۳۳۶ گونه گیاهی در این منطقه شناسایی و به ثبت رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha