اتصال بندر کاسپین به راه‌آهن، حمل ونقل در کریدور شمال-جنوب را شتاب می‌بخشد

مسکو- ایرنا- معاون (کاردار موقت) سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو با اشاره به اراده کشورمان برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های کریدور شمال – جنوب در راستای توسعه حمل و نقل گفت:‌ اتصال بندر کاسپین به راه‌آهن،‌ حمل و نقل در این راهگذر بین‌المللی را شتاب می‌بخشد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، حسین ملکی در سخنانی در میزگرد تخصصی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات و مواد صنعت پلاستیک (روس پلاست ۲۰۲۴) در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی کروکوس سیتی مسکو افزود:‌ در ارتباط با کمبود ناوگان حمل و نقل دریایی در دریای خزر هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی ایران و روسیه، اقدام به خرید و انتقال کشتی به این دریا کرده‌اند.
در این میزگرد تخصصی که با عنوان « تغییرات جهانی، اولویت های ملی و چشم انداز همکاری» برگزار شد، این دیپلمات کشورمان اظهار داشت: زیرساخت‌های بندری نیز در حال توسعه است که در آخرین اقدام، بندر کاسپین ایران به شبکه ریلی کشور وصل شد.
کاردار موقت سفارت ایران در مسکو با اشاره به امضای موافقتنامه احداث خط ریلی رشت -آستارا بین ایران و روسیه در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ گفت: ساخت این خط ریلی می تواند در بلند مدت کمک قابل توجهی به ارتقای ظرفیت حمل و نقل در مسیر کریدور شمال- جنوب داشته باشد.
وی ادامه داد: تفاهمنامه سه جانبه گمرکی بین ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان نیز به تسهیل حمل جاده‌ای کالا در غرب دریای خزر منجر شده است.
ملکی گفت: در مسیر ریلی شرق دریای خزر نیز شاهد رفع سریع محدودیت‌ها و افزایش سرعت سیر قطارها هستیم و علاوه بر این، حضور و مشارکت فعالان اقتصادی ایران و روسیه در نمایشگاه‌های تخصصی و رویدادهای تجاری به شدت افزایش یافته و همین امر به کسب شناخت بهتر تجار دو کشور از نیازهای بازار، ظرفیت‌های تولیدی و استانداردها و الزامات مورد قبول طرف مقابل کمک شایانی داشته است.

اتصال بندر کاسپین به راه‌آهن، حمل ونقل در کریدور شمال-جنوب را شتاب می‌بخشد

یادکردی از شهدای خدمت
معاون سفیر ایران در مسکو در بخش آغازین سخنان خود در این نشست گفت:‌ بر خود لازم می دانم که از شهدای خدمت دکتر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور شهید و دکتر حسین امیر عبداللهیان وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران که در راه خدمت به کشور و ملت شریف ایران جان خود را فدا کردند، یاد کنیم.
وی خاطرنشان کرد:‌ نقش این دو شهید عزیز در گسترش و تعمیق روابط فیمابین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه قابل انکار نیست.

لزوم توسعه مبادلات تجاری متناسب با سطح روابط سیاسی
ملکی یادآور شد:‌ در سال های اخیر و بخصوص در دو دهه گذشته دو دولت جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه همواره روابط سیاسی خوب و نزدیکی با یکدیگر داشته و رویکرد هر دو طرف ارتقای روابط دوجانبه بوده است. اما با وجود روابط بسیار گرم سیاسی، متاسفانه روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور هیچ گاه متناسب با سطح روابط سیاسی نبوده و رشد قابل توجهی را تجربه نکرده بود.
وی افزود: در اکتبر سال ۲۰۱۹ و با اجرایی شدن موافقتنامه تجارت ترجیحی بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اوراسیا، اولین اثرات مثبت آن در روابط تجاری بین ایران و روسیه مشاهده شد. اما بلافاصله این اتفاق مثبت تحت تاثیر پاندمی کرونا (کوید ۱۹) و محدودیت‌های مرزی کشورها قرار گرفت.

اتصال بندر کاسپین به راه‌آهن، حمل ونقل در کریدور شمال-جنوب را شتاب می‌بخشد

کاردار موقت سفارت ایران در مسکو اظهار داشت: پس از فروکش کردن همه گیری کرونا و رفع محدودیت‌های ناشی از آن، تجارت دوجانبه درحالی حرکت خود در مسیر رشد را آغاز کرد که مذاکرات مربوط به موافقتنامه تجارت آزاد بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اوراسیا در جریان بود. با نزدیک شدن به زمان امضای موافقتنامه، اعمال تحریم‌های اقتصادی از سوی کشورهای غربی علیه فدراسیون روسیه و تداوم تحریم‌های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران، تصمیم‌سازان دو کشور را بر آن داشت تا توسعه روابط تجاری و اقتصادی بین دوکشور را با جدیتی بیشتر در دستور کار خود قرار دهند.
ملکی ادامه داد: در طول دو سال گذشته و در نتیجه اقدامات صورت گرفته از هر دو طرف و تلاش‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه به ویژه آقای کاظم جلالی سفیر، برای تسهیل سفرهای هیأت‌های تجاری و اقتصادی، بانکی و غیره دو کشور، مساعدت و تسهیل در برگزاری نمایشگاه‌های تجاری، رفع موانع بازرگانی موجود و سایر اقدامات، تا حد زیادی مشکلات مربوط به مبادلات بانکی برطرف شده است.
وی اظهار داشت: بانکهای تجاری دو کشور نیز همکاری‌های دوجانبه خود را جهت تسهیل مبادلات پولی توسعه داده و بانک‌های مرکزی نیز در مسیر توافق برای استفاده از ارزهای ملی برای مبادلات تجاری دوجانبه در حال مذاکره بوده و انتظار می رود در آینده‌ای نزدیک این امر محقق شود.
وی یادآور شد: در راستای تضمین تعاملات تجاری دو جانبه نیز قرارداد تضمین متقابل بین صندوق ضمانت صادرات و اکسیار روسیه امضا شده و در حال اجرا است.
ملکی با اشاره به امضای موافقتنامه تجارت آزاد بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در دی‌ماه ۱۴۰۲ در سن‌پترزبورگ، این رویداد را مهمترین اتفاق در حوزه تجارت کشورمان با کشورهای عضو این اتحادیه برشمرد.
وی خاطرنشان کرد:‌ اجرایی شدن این موافقتنامه پس از تصویب در پارلمان‌های کشورهای عضو اتحادیه و جمهوری اسلامی ایران، به مفهوم رفع موانع تعرفه‌ای تجارت بین دو طرف و پیشرفتی بزرگ در دسترسی آزاد به بازارهای منطقه و تسهیل تجارت دوجانبه است که زمینه به فعلیت رسیدن پتانسیل‌های صادراتی دوطرف را فراهم خواهد کرد.

اتصال بندر کاسپین به راه‌آهن، حمل ونقل در کریدور شمال-جنوب را شتاب می‌بخشد

ظرفیت‌های همکاری با ایران در صنعت پتروشیمی
کاردار موقت سفارت ایران در فدراسیون روسیه در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: حضور پر رنگ شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های تخصصی روسیه از جمله نمایشگاه روس پلاست اقدامی موثر در راستای شناخت نیاز و الزامات بازار هدف توسط تولیدکنندگان ایرانی و آگاهی فعالان اقتصادی روسیه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شرکت‌های تولیدی و صادرکننده محصولات پتروشیمی و پلاستیک ایران است.
وی افزود: صنعت پتروشیمی ایران دارای مقام اول صادرات غیرنفتی و بزرگ‌ترین شرکت ارزآور کشورمان پس از نفت است که باوجود مشکلات ناشی از تحریم‌های ظالمانه کشورهای غربی، با بهره‌گیری از توان داخلی توانسته نقش بسیار حیاتی در اقتصاد کشور به‌خصوص در زمان تحریم داشته باشد.
ملکی گفت:‌ در این بخش از اقتصاد کشور، شاهد روابط خوبی با شرکت‌های روسی طی دو سال گذشته و پس از اعمال تحریم های غرب علیه روسیه بوده و هستیم. حجم قابل توجهی از فرآورده‌های پتروشیمی جمهوری اسلامی ایران توسط شرکت‌های مهم روسیه در این صنعت از ایران خریداری شده است.
وی در ادامه اظهار داشت: بازار صنعت پلاستیک در ۱۵ کشور همسایه ما ظرفیت ۴۰ میلیارد دلاری دارد که متاسفانه ایران تنها سهم پنج درصدی با صادراتی معادل ۲ میلیارد دلار به کشورهای همسایه را به خود اختصاص داده است. این صنعت آماده صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای همسایه از جمله روسیه است.
وی اظهار داشت:‌ ایران آماده تأسیس دفاتر بازرگانی مشترک صادرکنندگان ایرانی محصولات پتروشیمی با شرکتهای معتبر و فعال خارجی در این صنعت است.

در این میزگرد تخصصی، همچنین نماینده شرکت ملی صنایع پتروشیمی، نماینده سازمان صادرات روسیه در ایران، نائب رییس اتحادیه شیمیدانان روسیه، رییس شورای اتحادیه پردازشگران پلاستیک، نائب رییس انجمن رزین های مصنوعی چین نیز حضور داشتند و به ایراد سخنرانی پرداختند.

در نمایشگاه بین‌المللی روس پلاست ۲۰۲۴، جمهوری اسلامی ایران در قالب یک پاویون ملی و متشکل از شرکت های پتروشیمی آریا سایول، جم، شازند، مارون، مدیران پلیمر و ... ظرفیت های کشور در این حوزه را به معرض دید بازدیدکنندگان از کشورهای مختلف قرار داد.
این نمایشگاه به مدت سه روز برپا بود و امروز پنجشنبه ۳۱ خردادماه ۱۴۰۳ به کار خود پایان داد.

خط آهن رشت - کاسپین سومین ابرپروژه ریلی کشور امروز پنجشنبه ۳۱ خردادماه ۱۴۰۳ با حضور و دستور محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری بهره برداری شد.
به گزارش ایرنا، راه آهن رشت - کاسپین به طول ۳۷ کیلومتر (رشت- پیربازار ۲۵.۳ کیلومتر، ۹.۷ تا بندر کاسپین و ۲ کیلومتر داخل منطقه آزاد انزلی) که قرار بود در دومین سفر استانی رئیس جمهور شهید به بهره برداری برسد با گرامیداشت یاد و نام این شهید گرانقدر دولت و ملت توسط سرپرست ریاست جمهوری در مدار خدمت قرار گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha