۷ تیر ۱۴۰۳، ۹:۴۹
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 85515448
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خراسان شمالی پیشرو در ساماندهی مشاورین املاک

بجنورد-ایرنا- مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: یک هزار و ۸۸۹ مشاوره املاک در این استان شناسایی شده که تمام مشاوره های املاک مجوز فعالیت دارند و استان در ساماندهی مشاورین املاک پیشرو است.

سیدعلی میرکریمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: سال گذشته ۱۵۰ بنگاه فاقد پروانه در مرکز استان بودند که با همکاری اتحادیه، ثبت اسناد و پلیس اماکن نسبت به کسب پروانه خود در این زمینه اقدامات لازم را انجام دادند.

وی افزود: درخواست متقاضیان برای پروانه املاک زیاد بود و پیگیری و تسریع انجام شد و در یک سال گذشته مشاور املاک فاقد پروانه به صفر رسید.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی اضافه کرد: اسفند ماه سال گذشته با رونمایی از سامانه خودنویس به عنوان بستر ثبت و انجام معاملات املاک و مستغلات کشور زمینه صدور کدرهگیری برای کلیه موجرین و مستاجرین فراهم شد.

وی ادامه داد: امسال با ابلاغ قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بهاء علاوه بر مشخص شدن تکالیف دستگاه ها در موضوع ثبت قولنامه های اجاره بها توسط موجرین و مستاجرین در خصوص همکاری و تعامل در خصوص شناسایی خانه های خالی براساس قانون مالیات های مستقیم نیز پیش بینی شده است.

میرکریمی با اشاره به الکترونیکی شدن صدور مجوزها در سامانه درگاه ملی مجوزها گفت: مشاورین املاکی که قصد ثبت مبایعه نامه های کاغذی خود را در سامانه خودنویس داشته باشند در صورتی که پروانه کسب آن ها فاقد اعتبار بوده و یا اینکه اقدام لازم برای الکترونیکی شدن پروانه ( شناسه یکتا) خود را انجام نداده باشند امکان ثبت قراردادها را نخواهند داشت.

وی تنظیم و صدور قرارداد و مبایعه نامه ها به صورت دستی در مشاورین املاک را از ابتدای امسال تخلف دانست و تاکید کرد: اطلاع رسانی و مکاتبات لازم در خصوص جمع آوری کلیه مبایعه نامه های کاغذی به اتاق اصناف مرکز استان و سایر شهرستان ها انجام شده است که انتظار می رود اتحادیه های مشاورین املاک در راستای عمل به تکالیف قانونی نسبت به تنظیم اسناد به صورت دستی (کاغذی) خودداری کنند.

وی با اشاره به موانع و مشکلات به وجود آمده بعد از رونمایی از سامانه خودنویس افزود: جلساتی به محوریت اتاق اصناف مرکز استان با حضور دستگاه های ذیربط و همچنین اتحادیه های مشاورین املاک برگزار شده که دغدغه ها، مشکلات و پیشنهادات بعد از آغاز به کار این سامانه با وزارت راه و شهرسازی مکاتبه و منعکس شد.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha