باران چشمه: به دنبال حضور ورزش زورخانه‌ای در بازی‌های آسیایی هستیم

تهران- ایرنا- رییس فدراسیون ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی گفت: با توجه به قدمت ۹۰۰ ساله ورزش زورخانه‌ای، بنا داریم تا با هدفگذاری، این رشته را وارد بازی‌های آسیایی و حتی المپیک کنیم.

به گزارش ایرنا، نخستین دوره رقابت‌های ورزش زورخانه‌ای با شرکت ۱۳۰ ورزشکار از کشورهایی از جمله تاجیکستان، هند سوریه، لیتوانی، سریلانکا، عراق، بلاروس، لبنان، افغانستان، تانزانیا، فلسطین، جمهوری آذربایجان، اندونزی، لهستان، پاکستان، بوروندی، ازبکستان، نپال، استونی، رواندا و کنیا به مدت ۲ روز (۳۱ خرداد تا اول تیرماه) برگزار شد.

تیم ملی ایران با ۲۵۷ امتیاز و با اقتدار به قهرمانی شد و جمهوری آذریایجان با ۱۸۵ امتیاز دوم شد، عراق با ۱۷۰ امتیاز بر جایگاه سوم ایستاد و تاجیکستان ۱۵۰ امتیازی نیز مشترکا در کنار عراق قرار گرفت.

مهرعلی باران چشمه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: سال گذشته خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و ایشان نسبت به بین‌المللی نشدن این ورزش گله‌مند بودند. بر همین اساس نیز ما کار را با برگزاری نشست‌های تخصصی جهت بررسی چالش‌ها و مشکلات جهانی شدن این رشته با حضور ۴۵ کشور آغاز کردیم. ما مسابقات بین‌المللی کشتی پهلوانی را با حضور ۱۲ کشور در تبریز داشتیم و برای این مسابقات نیز ۲۱ کشور از نقاط مختلف جهان به ایران آمدند.

رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه ای درباره کیفیت نه چندان بالای بیشتر تیم‌های خارجی، گفت: برخی تیم‌ها خوب بودند و برخی دیگر ضعیف‌تر هستند. تیم‌هایی مثل عراق، ازبکستان یا تاجیکستان چند سالی است کار می‌کنند و تیم‌های خوبی هستند اما کشورهای آفریقایی تازه کارشان را شروع کرده‌اند و بهتر شدن آن‌ها منوط با گذشت زمان است. قول می‌دهم که با برنامه‌ریزی‌ و آموزش سطح مسابقاتمان را هر ساله بهتر خواهیم کرد.

وی توضیح داد: این رویداد جهانی طی ۲ ماه برنامه ریزی شد البته یکی از مواردی که برای ورزشکاران ایجاد انگیزه می‌کند برگزاری مسابقات است. ما باید مسابقات را برگزار کنیم تا کیفیت کشورها بهتر شود. البته در همین مسابقات در رشته‌هایی مثل کباده و سنگ ورزشکاران خارجی خوبی داشتیم که پا به پای ورزشکاران ما و حتی در مواردی بهتر هم بودند.

باران چشمه تصریح کرد: به دنبال آن هستیم تا مسابقات آسیایی را به میزبانی یکی از کشورهای شرکت کننده برگزار کنیم. مسابقات بین‌المللی کشتی پهلوانی را باز هم برگزار خواهیم کرد. البته برگزاری این ۲ رشته می‌تواند زیبایی این رویداد را چشم‌گیر کند.

رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای در پاسخ به این سوال که چرا با وجود فدراسیون جهانی پیشرفت خاصی از سوی کشورهای خارجی صورت نگرفته است، گفت: در جلسه‌ای که با سرپرستان تیم‌های خارجی داشتیم سایر کشورها نیز مواردی را در راستای جذاب شدن این ورزش مطرح کردند. از سال ۹۷ به بعد مسابقه‌ای نداشتیم و گله‌مندی آن‌ها نیز همین موضوع بود. آنان درخواست داشتند برگزاری مسابقات از سوی فدراسیون جهانی ورزش پهلوانی منظم باشد. ما تقویم ورزشی آماده کرده‌ایم و به آن‌ها ارائه می کنیم بر اساس آن جلو برویم. در کنار آن مربی و مرشد به کشورهای مختلف اعزام می‌کنیم و در جهت آموزش هر چه بیشتر ورزشکاران خارجی گام برمی‌داریم. قطعا با همین روند پیش برویم سطح مسابقات ما در جهان بیش از پیش خواهد شد. باید تلاش کنیم مسابقات در سطح نوجوانان و جوانان برگزار شود تادر سطح پایه اقدام به‌آموزش ورزشکاران خارجی پرداخت.

وی در خصوص حضور این ورزش در بازی‌های آسیایی خاطر نشان کرد: ما زمانی می‌توانیم این رشته را به بازی‌های آسیایی کنیم که کشورهای آسیایی وارد این رشته شوند. در این خصوص نیز با کشورهای آسیایی صحبت و رایزنی‌های انجام شده است البته وزارت ورزش و کمیته المپیک باید کمک کنند. این ورزش قدمت ۹۰۰ ساله دارد و امیدوارم بتوانیم این رشته را وارد بازی‌های آسیایی و حتی المپیک کنیم. کار بسیار سختی در پیش داریم اما در این راستا می‌توانیم کارهای بزرگی را انجام دهیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha