رویکرد نامزدهای ریاست جمهوری در مورد سبک زندگی

تهران - ایرنا- سبک زندگی مردم از جمله مهمترین مباحث اجتماعی و فرهنگی است که هر گونه اظهار نظر مسئولان به خصوص در زمان انتخابات می‌تواند در جلب یا دفع نظر مردم موثر باشد. مباحثی متنوع که از پوشش و ظاهر افراد در فضای واقعی تا حضور آنان در فضای مجازی را در بر می‌گیرد.

به گزارش پژوهشگر ایرنا، سبک زندگی مجموعه‌ای از عادت‌ها و رفتارهای است که در حوزه‌های فردی و اجتماعی دیده می‌شود. گسترده وسیعی دارد و مباحث مختلفی مانند نوع پوشش و لباس زنان و مردان، مسائل مربوط به ازدواج و طلاق، روابط دختر و پسر، ارتباطات اجتماعی مردم، انتخاب موسیقی، سطح سواد، ورزش و میزان تحرک، تغذیه و سلامت جسمی و روانی، افسردگی، پرخاشگری، نوع تفریح، مهمانی و مراسم جشن و عزا، میزان تحصیلات و مطالعه، شغل (دولتی یا خصوصی)، محیط و جغرافیای زندگی و تربیت خانوادگی و البته ارتباطات محلی، ملی و جهانی به خصوص با گسترش اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بر آن موثر است.

مباحث مهمی که سبک زندگی افراد را تشکیل می‌دهد و در یک تقسیم بندی کلی به سبک زندگی غربی و شرقی یا اسلامی و غیر اسلامی تقسیم می‌شود. مباحثی که جنبه‌های فردی و اجتماعی دارند. در کشورهای مختلف میزان دخالت دولت‌ها در این حوزه‌ها با توجه نوع رویکرد آنها متفاوت است. کارشناسان تقسیم بندی‌های دیگری را نیز برای نوع سبک زندگی مطرح می‌کنند مانند سبک زندگی سنتی و مدرن، شهری یا روستایی، مذهبی یا غیر مذهبی، سالم یا غیر سالم، عفیفانه یا بی بند و بار و ....

اهمیت این موضوع و نحوه تعامل و سیاستگذاری دولت‌ها برای سطح و نوع مدیریت و دخالت در این حوزه‌ها از جمله مباحث مهم است. به همین علت دیدگاه نامزدهای ریاست جمهوری درباره مباحث مرتبط با سبک زندگی برای مردم مهم است. بر همین اساس در پرسش‌های مردم و کارشناسان از نامزدهای ریاست جمهوری نیز برخی از این مباحث مطرح شده است. مباحثی که در سومین مناظره ۶ نامزد ریاست جمهوری نیز به آن اشاره شد.

در مناظره سوم نامزدهای ریاست جمهوری البته به همه مباحث مرتبط با سبک زندگی اشاره نشد و فقط دو موضوع حجاب و فیلترینگ مطرح شد و البته پاسخ نامزدها تا حدودی دیدگاه آنان را درباره سایر مباحث مربوط به سبک زندگی نیز نشان می‌دهد و مشخص می کتذ، آنان طرفدار چه نوع سبک زندگی هستند و میزان دخالت و نوع حکمرانی دولت آینده آنان چگونه خواهد بود.

اولین پرسشی که در این مناظره از نامزدهای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد این بود که برنامه شما برای کاهش آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی به ویژه در حوزه سبک زندگی و تقویت سرمایه اجتماعی مانند خانواده، افزایش نرخ ازدواج و جمعیت چیست؟

حجاب لباس حضور اجتماعی زن است

«سعید جلیلی» در پاسخ به این پرسش گفت: حجاب برای حضور اجتماعی زن است؛ لباس حضور اجتماعی زن است تا حریم خانواده تقویت شود و بتواند به بهترین شکل نقش خودش را ایفا کند. این نتیجه‌ای که امروز حاصل تلاش زنان خانه‌دار است، به علت داشتن حجاب است که با تربیت صحیح فرزند و محیط امن برای خانواده، یک آرامش در محیط خانواده ایجاد شد و توانسته‌اند فرزندانی تربیت و جوانان و نوجوانانی را به جامعه تقدیم کنند که از یک سو موجب پیشرفت، بالندگی و موفقیت‌های کشور هستند و از سوی دیگر، مانع آسیب‌های اجتماعی شدند.

جلیلی: حجاب برای حضور اجتماعی زن است؛ لباس حضور اجتماعی زن است تا حریم خانواده تقویت شود و بتواند به بهترین شکل نقش خودش را ایفا کندجلیلی البته در برنامه دیگر تبلیغات تلویزیونی در پاسخ به پرسش حسین انتظامی، کارشناس فرهنگی که «در دولت شما اگر یک خانم بی‌حجاب یا کم‌حجاب در یک رستوران باشد و رستوران تعطیل شود و صاحب رستوران ضرر اقتصادی کند و مردم با هم درگیر شوند و عین ماجرا در یک تاکسی اینترنتی اتفاق بیفتد و سبب شود خودرو را به پارکینگ منتقل کنند برای این اتفاق چه تدبیری دارید؟» گفت: اگر عمق راهبردی را درک نکنیم سطح را هم درک نمی‌کنیم. نمی‌توانیم بدانیم این چه معنایی با آن دارد. اگر عمق راهبردی را درک کنیم آن موقع زن یک موضوع اصلی می‌شود.»

«مصطفی پور محمدی» نیز در پاسخ به همین پرسش و درباره برنامه دولت آینده خود برای سبک زندگی گفت: در مورد حضور زنان در جامعه سه نگاه مطرح بوده و هست. یکی نگاه ابزاری و نمایشی، برای جذابیت، لجام گسیخته و توام با بی بند و باری که ملت و زنان ایران این نگاه را نمی پسندند و طرد کرده‌اند.
نگاه دیگر حضور حداقلی، حضور به ضرورت‌ و به اضطرار است که به هر بهانه‌ای بتوان زنان را از عرصه فعال اجتماعی کنار گذاشت، از این دیدگاه استفاده می‌شده و شده است و دیگری نگاه امام خمینی (ره) که نگاه واقعی حضور جدی و تاثیرگذار (زنان) البته با وقار و حفظ شئونات با سبک زندگی تراز اسلام و نظام اسلامی است.
اما هنوز زنان به جایگاه واقعی خود نرسیده‌اند، هنوز به زنان اعتماد نداریم چطور می‌خواهید آنها ما را قبول داشته باشند. چطور انتظار داریم سبک زندگی که ما قبول داریم آنها از ما بپذیرند. متاسفانه اکنون دیگران در هالیود، بالیود، بی تی اس و نتفلیکس آمال زنان ما را تعیین می‌کنند. وضعیت طوری شده که بسیاری از مردم دغدغه‌مند ما حسرت حجاب نیم بند قبل از پاییز ۱۴۰۱ را می‌کشند.

رویکرد نامزدهای ریاست جمهوری در مورد سبک زندگی

نمی‌توانیم حجاب را به زور بر سر زنان بپوشانیم

«مسعود پزشکیان» دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش گفت: ما با رفتار تربیتی می‌توانیم حجاب زنان را اصلاح کنیم نه با تحکم قطعاً ما با زور نخواهیم توانست حجاب را بر سر زنان بپوشانیم. بدون گفت و گو و بدون قانع کردن با زور و دستور و قانون، رفتار عوض نمی‌شود.
همان طور در گذشته نتوانستند به زور حجاب را از سر زنان بردارند. اکنون هم نمی‌توانیم حجاب را به زور بر سر زنان بپوشانیم. مگر اینکه از دوران مهد کودک و دبستان و دانشگاه، با رفتار تربیتی آنها را اصلاح کنیم که البته به سادگی هم نیست. نمی‌شود در مدرسه و دانشگاه افرادی را گذاشت که از نظر علمی دانش کافی را ندارند، رفتارشان درست نیست با تحکم با محصل رفتار می‌کنند، حکم اخراج به آنها می‌دهند یا تعلیقشان می‌کنند بعد انتظار داشته باشیم ما را بپذیرند. با این رفتارها دختران و جوانان را عقده‌ای می‌کنیم. حق نداریم در حوزه حقوق شهروندی به دانشجویان و خانم‌ها زور بگوییم.

وی افزود: این بچه‌ها و این دختران و خانم‌ها را ما تربیت کرده‌لیم، بیگانگان که تربیت نکردند. به جای اینکه خودمان را نقد کنیم که چرا این اتفاق افتاده، برخوردهایی با دختران مردم می‌کنیم که وقتی آدم نگاه می‌کند اصلاً نمی‌تواند بپذیرد که چنین برخوردی می‌تواند مشکل را حل کند. احترام در عمل و در واقعیت اجتماعی است. وقتی حقوقشان را در جامعه نادیده می‌گیرند نمی‌شود.
ما باید حداقل صدایمان بلند شود که چرا دارید این کار را می‌کنید. چرا دارید این برخورد را با آنها انجام می‌دهید. کارهایی هم که اتفاق افتاده در خیابان، برخوردهایی که می‌شود، ماشین‌هایی که گرفته می‌شود یا مثلا فرض کنید چیزهایی که در فضای مجازی به وجود می‌آید چرا اعتراض نکردیم. ما باید این نگاه‌مان را نسبت به زنان که جنس رتبه دو هستند و برای خانواده فقط آفریده شدند، عوض کنیم. آنها همراه مردها هستند در اقتصاد، صنعت، علم و کارایی و باید این جایگاه را در پست‌ها، مقام‌ها و موقعیت‌ها به آنها بدهیم.

زاکانی: با موضوع زنان نمی‌شود شعاری برخورد کرد

«علیرضا زاکانی» نیز درباره موضوع سبک زندگی و حجاب زنان گفت: به نظر من جمع بین همسرداری، خانه‌داری و فرزندآوری و تعلیم و تربیت فرزندان در خانه با فعالیت اجتماعی کاملا شدنی است. خانم‌ها و دختران فرصت هستند. این فرصت نادیده گرفته شده حتی می شود تبعیض مثبت به کار گرفت.
موضوع شایسته سالاری دولت خدمت (من) حتما بیشتر از دولت‌های قبل از بانوان استفاده می‌کند. همان طور که امروز در شهرداری بیشتر از همه دوره‌های قبل از بانوان استفاده کردیم. با موضوع زنان نمی شود شعاری برخورد کرد، زنان امنیت می‌خواهند. هم داخل منزل و هم در اجتماع نقش می‌خواهند. اگر به آنها نقش ندهیم کشور متضرر می‌شود. بخش عمده‌ای مشکلات کشور به دست زنان و دختران حل می‌شود. باید بدویم تا این ظرفیت را در اختیار شهر و کشور قرار دهیم و یک الگویی برای جهانیان (ارائه دهیم).

او افزود: ما در مورد نقش همسری و فعالیت اجتماعی زنان نه محبوس بودن را می‌پذیریم و نه ابزار بودن را . موضوع سقط جنین هم جنبه اقتصادی دارد اما بیشتر موضوع فرهنگی است. آزادی هم حق مردم است. جمهوری اسلامی به مردم آزادی داده است که برگرفته از اسلام و مردمسالاری دینی است. ناظر به موضوع حجاب بان ( در مترو) هم که برادر عزیزم جناب آقای پزشکیان بیان کردند، امیرالمومنین علی علیه السلام فرموده‌اند که دروغ را جدی و شوخی نگیرید خواستید شوخی کنید با بنده یا جدی گفتید.
اگر جدی گفتید دروغ است، توبه کنید، اگر شوخی کردید که باز آن دنیا ماخذه می‌شوید، حق ندارید جلوی مردم شوخی کنید، لااقل یکم اطلاعاتتان را کامل کنید. حجاب را جز با گفت و گو، جز با احترام، جز با رعایت قوانین از مسیر درستش، نمی‌شود صیانت کرد و این هم بلوغش برای بانوان و خواهران ماست ممکن است، یک کسی اصلاً مامور باشد که پرده‌دری کند آن هم قانون و چهارچوبش وجود دارد.

بانوان کشور از ما مسئولان عبور کرده‌اند

«امیر حسین قاضی زاده هاشمی» نیز گفت: امروز حرف هایی از کاندیداها می‌شنویم که گویی ۲۰ یا ۳۰ سال از جامعه عقبیم. بانوان کشور از ما عبور کرده‌اند. قدرت اصلی امروز در جامعه ما زنان هستند. حرفشان این است که تبعیض علیه زنان به معنای محدود بودن امکانات علیه زنان برداشته شود.
به مدد انقلاب اسلامی اکنون بیش از ۹۴ درصد زنان باسواد هستند، نیمی از زنان سواد دانشگاهی دارند اما نرخ بیکاری زنان ۵۶ درصد است زیرا مشاغل در ایران مردانه تعریف شده است. حرف‌های که برخی کاندیداها می‌زنند هم مردسالانه است انگار زنان منتظرند ما مردان مشکلات آنها را حل کنیم. می‌گویند اجازه رشد به ما بدهید در مدارس و دانشگاهها دختران از پسران جلو می‌زنند.
در آزمون‌های استخدامی وقتی فرصت برابر باشد زنان از مردان جلو می زنند. ۳.۵ میلیون نفر ورزشکار داریم ۴۰ درصد آنها بانوان هستند. اما چقدر از امکانات ورزشی مختص بانوان است. شهید رئیسی سواحل را آزاد کردند. چرا نباید فضاهای خاص درست کنیم که بانوی ما بتواند ورزش آبی انجام دهد. جت اسکی انجام دهد. با کمک سرمایه گذاران محیط‌های ورزشی، تفریحی باید به سه بخش تقسیم شود محیط‌های مردانه، زنانه و خانوادگی اینها مسائل مهمی است که باید به آنها توجه کنیم. اگر نتوانیم عقب می‌مانیم و نمی‌توانیم وظایفمان را به خوبی انجام دهیم.

قاضی زاده هاشمی: زنان می‌گویند باید تبعیض و محدود بودن امکانات علیه زنان برداشته شود

وی افزود: محدودیت‌هایی که برای بانوان ایجاد شده را ما (مسئولان) به وجود آورده‌ایم. نتوانسته‌ایم امکانات لازم را به نحوی که عرف و شرع رعایت شود به زنان بدهیم. مثلا در حوزه مشاغل دیجیتال که در وعده بعدی به آن می‌پردازم. مساله اصلی برای جوانان این است که برای اشتغال و زندگی، دولت از او حمایت کند.
ما در دولت «مردم و خانواده» یک مبنای اعتباری برای خانواده‌ها گذاشتیم و به هر خانواده یک میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه می‌دهیم که بر اساس خواست او می‌تواند در حوزه اشتغال، تامین جهیزیه یا ازدواج یا خرید منزل یا سایر سرمایه گذاری‌ها از آن استفاده کند. دولت موظف است برای بانوان شاغل که فرزند کوچک دارند برای آنها مهد کودک ارزان قیمت فراهم کند، اگر زمینه بارداری و فرزندآوری را آسان کنیم همه خانم‌ها علاقه‌مند هستند حداقل دو فرزند داشته باشند.

رویکرد نامزدهای ریاست جمهوری در مورد سبک زندگی


شهر تهران را با نگاه زنانه مدیریت کردم

«محمدباقر قالیباف» نیز گفت: حتماً بد پوششی و بی‌حجابی آفت خانواده و آفت جامعه ماست. ما نباید اجازه بدهیم این اتفاق بیفتد ولی مهم این است که چگونه؟ الان اشاره کردند که لایحه حجاب و عفاف را پس می‌گیرند. جناب آقای پورمحمدی خوب این لایحه هنوز به قانون تبدیل نشده و در مسیر خودش است. یعنی نمی‌شود این را بدون احترام خدایی نکرده با تنش و با خشونت هر کدام از این کارها حتماً محکوم است. حتماً باید جلوی چنین رفتارهایی را بگیریم.
قانون خانواده و جمعیت را در مجلس تصویب کردم. در مورد لایحه خشونت علیه زنان در خانه و در بیرون خانه به زنان ظلم می‌شود. در کمیسیون‌ها تصویب شده و در صحن مجلس و در دستور کار مجلس است. اگر مرد ناجوانمردی زنش را از خانه بیرون کند کجا برود،‌ من در شهرداری مرکز مداخله ایجاد کردم که با یک تلفن زن می‌توانست با آسایش بیاید و بعد دنبال می‌کردیم که دچار عارضه بعدی نشود.
«محمدباقر قالیباف» نیز گفت: حتماً بد پوششی و بی‌حجابی آفت خانواده و آفت جامعه ماست. ما نباید اجازه بدهیم این اتفاق بیفتد ولی مهم این است که چگونه؟در شهرداری تهران بودم مرکز مداخله برای زنان درست کردیم که اگر زن در خانه مشکلی پیدا کرد، یک مرد ناجوانمردی پیدا شد و او را از خانه انداخت بیرون، شب کجا برود من مرکز مداخله را درست کرده بودم با یک تلفن شب با آسایش می‌آمد. بعد کارش را دنبال می‌کردیم که دچار عارضه بعدی نشود. ما در شهرداری برای زنان استخر درست کردیم. دو تا استخر کنار هم که زن با دخترش، با شوهر با یک ماشین بیایند بروند استخر ورزش کنند، پارک‌هایی را درست کردیم خاص بانوان در شهر و شهر را با نگاه زنانه مدیریت کردیم نه با یک نگاه مردانه و مردسالار.

موضوع دیگری که در حوزه سبک زندگی از نامزدهای چهارمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سوال شد، موضوع فیلترینگ و استفاده از فضای مجازی بود، مساله‌ای که به علت کندی سرعت اینترنت و فیلترینگ یکی از مباحث پر چالش و پر اهمیت برای همه مردم در گروه های سنی مختلف است:

پیام رسان‌های ایرانی ما را از ابزارهای دشمن بی نیاز کردند

«سعید جلیلی» در این باره گفت: پیام‌رسان‌هایی مثل بله، روبیکا، سروش، ایتا، نشان، بلد، سلام، اسنپ، تپسی، کافه بازار، باد صبا اینها یک کار بزرگ انجام دادند. آن کار چی بود این بود که در موضوع فضای (مجازی) برخورد فعالانه داشتند نه منفعلانه. اینها ما را از ابزارهای سلطه دشمن بی‌نیاز کردند. فعال برخورد کردند نگذاشتند کشور ما یک مصرف کننده‌ تابع حکمرانی آنها باشد. بلکه حکمرانی را به داخل کشور آوردند و بعد هم نشان دادند که وقتی فعال برخورد کنی اتفاقا مردم استقبال می‌کنند.
اگر دولت برای هر کسی که محتوا تولید می‌کند ۱۰ درصد هزینه اینترنت را به آن بپردازید، ببینید چه موج وسیعی از اشتغال ایجاد خواهد شد. بسیاری از زنانی که دنبال اشتغال هستند در این بستر چقدر برایشان شغل ایجاد می‌شود. برای میلیون‌ها نفر شغل ایجاد می‌شود به شرطی که آنجا دولت وظیفه خودش را انجام بدهد و سهم آن‌ا را از آن درآمد اینترنت پرداخت کند.

وی افزود: در حوزه اشتغال اگر بیایید با استفاده از همین ظرفیت‌هایی که در داخل وجود دارد برای هر کسی که محتوا تولید می‌کند ۱۰ درصد آن هزینه اینترنت را به آن بپردازید ببینید چه موج وسیعی از اشتغال ایجاد خواهد شد بسیاری از همین زنانی که صحبت می‌کنیم که دنبال اشتغال هستند می‌گوییم برایشان اشتغال فراهم کنند در این بستر چقدر برایشان شغل ایجاد می‌شود چقدر درآمد کسب خواهند کرد میلیون‌ها نفر شغل ایجاد می‌کنند با تولید محتوایشان به شرطی که آن جا دولت باید وظیفه خودش را انجام بدهد که سهم آن‌ها را از آن درآمد اینترنت پرداخت کند.

رویکرد نامزدهای ریاست جمهوری در مورد سبک زندگی


جلوی فیلترینگ را می‌گیرم

«مسعود پزشکیان» گفت: با فیلترینگ کلی از شغل‌ها را از دست دادیم خیلی از کسانی که از این طریق امرار معاش می‌کردند، زندگیشان به هم ریخته است و معیشت میلیون‌ها انسان (از بین رفت). از این طرف هم یک عده کاسب شدند و در حقیقت دارند فیلترشکن می‌فروشند. همه مان موافقیم که فیلترینگ نباشد موافقیم که جامعه با زن‌ها و دخترها برخورد کرامت گونه داشته باشند. حالا حجاب بان‌ها را کی می‌گذارد. در این متروها، معلوم نیست. کلی هم هزینه می‌کنند و بعد با بچه‌های مردم را آنجا به علل مختلف برخوردهایی می‌کنند.

وی افزود: من اعتقادم بر این است که باید توییتر را آزادکنیم. توییتر محل آموزش است محل خیلی از امکاناتی است که می‌توانیم انجام بدهیم. خیلی سرمایه و تکنولوژی و علم را از آنجا می‌توانیم یاد بگیریم و منتقل کنیم. می‌توانیم ارتباطاتمان را افزایش بدهیم. من اگر به قدرت و به ریاست برسم. قطع و یقین در رابطه با این ممنوعیت‌هایی که گذاشتند و باعث عصبانیت شدند و باعث این شدند که خیلی از شغل‌هایی که در این فضای مجازی داشتند کار می‌کردند، تخریب شود. جلویش را خواهم گرفت و با قاطعیت جلویش خواهم ایستاد.

۷۵ درصد شبکه ملی اطلاعات آماده شده است

«مصطفی پور محمدی» گفت: نزدیک به ۵۰ درصد گردش مالی در فضای مجازی است، الان تمام پیام رسان‌ها با فیلترینگ دسترسی وحشتناک دارند. مسئله پیام رسان شبکه ملی ارتباطات مسئله مهمی برای کشور است. هم از نظر اقتصادی هم از جهت امنیتی و هم از جهت فرهنگی که البته خود من هم در این جهت خیلی به هر حال از ۱۰، ۲۰ سال پیش درگیر بوده‌ام. بیاییم با پیام‌رسان‌هایی که تا حدودی از نظر سیاسی کشورهایشان با هم همگرا هستند اسم هم نمی‌خواهم ببرم، شراکت کنیم ما هم با تیم فنی خوبی که داریم برویم جلو و بعد بومی‌سازی کنیم به هر حال این مسئله اساسی است. ۷۵ درصد زیر ساخت شبکه ملی اطلاعات را درست کردیم.

پور محمدی: وقتی ۶ تا پیام رسان داخلی درست می‌کنیم با رقابت کور، کشور متضرر می‌شود. می‌توانیم با کشورهایی که از نظر سیاسی با ما همگرا هستند برای ایجاد پیام رسان شراکت کنیم

وی گفت: در مورد پیام رسان های داخلی ببینید چی شده، چند پیام‌رسان تعریف می‌کنیم. معلوم است وقتی ۶ تا پیام رسان می‌خواهیم درست کنیم. ۳۰تا کارخانه خودرو درست می‌کنیم ۵۰ تا کارخانه لوازم خانگی درست می‌کنیم. در هر رشته رقابت‌های کور ناهنجار ایجاد می‌کنیم. رقابت‌های مضر برای کشور را اجازه می‌دهیم. اصلاً قدرت رقابت، قدرت بروز و ظهور توان ملی و توان تخصصیمان از ما گرفته شده، این‌ها مسائل مهم کشور است باید مدیریت شود پس دولت‌ها چه کاره هستند.

با فیلترینگ مخالف هستم

«محمد باقر قالیباف» نیز درباره فیلترینگ فضای مجازی گفت: بنده خیلی روشن بگویم. حتما با موضوع فیلترینگ مخالف هستم، چون خطرات زیاد و فساد زیادی به دنبال خواهد داشت. ما در شرایطی تصمیمی می‌گیریم و آن را تبدیل به تهدید می‌کنیم، البته این جا یک استثناء کنم، مثل سال ۱۴۰۱ موضوعات امنیتی داریم و در همه دنیا و در همه جا امنیت اولویت است و آن بحثش جداست. ما الان با این سرعت اینترنت و با این رفتار فیلترینگ استفاده از وی پی ان‌ها از ۲۲ درصد به ۶۷ درصد افزایش پیدا کرده است، یعنی به جای محصورسازی خطر را بیشتر کردیم. ما در مجلس و در دولت سیزدهم همه مصمم شدیم که شبکه ملی اطلاعات باید تشکیل شود و بالای ۷۵ درصد این مسئله پیش رفته است و حتما در آینده نزدیک، (مشکل) سرعت اینترنت حتما حل می‌شود و این اعصاب خردی از مردم برداشته می‌شود، ولی با رعایت حکمرانی که هست یعنی دولت باید تضمین کننده حقوق مادی و معنوی باشد.

وی گفت: یکی از نگرانی‌هایی که (مردم) به سمت سکوهای خارجی می روند، (این است که) احساس ناامنی می‌کنند. حضرت آقا این جا حکم و فتوا دادند، دخالت در زندگی مردم حرام شرعی است، در فضای مجازی حرام شرعی است. این را باید تضمین کنیم، هم سرعت را حل کنیم و هم با حکمرانی درست از فرصت‌های فضای مجازی باید استفاده کنیم. اگر نکنیم هم خسارت فرهنگی می‌بینیم، هم خسارت مالی.

سرورها را داخل بیاوریم فیلترینگ حل می‌شود

«علیرضا زاکانی» در این زمینه صحبت کوتاهی داشت و گفت: دولت بیاید دنبال کند. قاعده‌مند سرورهای این‌ها بیاید داخل کشور، ( در این صورت) دیگر فیلتری وجود نخواهد داشت راهش هم همین است. ظرفیت‌ها و پیام رسان‌های داخلی را تقویت کردن هم با یک اصل است. (برای خارجی ها هم) مانع آن‌ها نشوید به شرطی که آنها متعهد به قواعد کشور ما بشوند. دوستان عزیز هنوز موضوع صیانت و فیلترینگ را یک مقداری باهم خلط می‌کنند.

«امیر قاضی زاده هاشمی» نیز در این مورد گفت: اینترنت دیگر یک کالای اساسی است. زندگی کاملا با آن ممزوج است. فرزند خانواده برای آموزش، مادر خانواده برای ارتباطات اجتماعی حتی برای کسب و کارهایی اینترنتی به آن نیاز دارد. یکی از بهترین مشاغل زنانه مشاغل اینترنتی است که هم خانم بانوی خانه می‌تواند به خانه داریش برسد هم کسب و کار خودش را راه بیندازد. دولت هوشمند و اقتصاد دیجیتال هم بدون آن ممکن نیست اتفاق بیفتد. محدودیت‌های جغرافیایی و ارتباطات، بدون اینترنت ممکن نیست نقد مسئولان و نظارت بر مسئولان هم بدون اینترنت امکان ندارد اتفاق بیفتد. اگر می خواهیم شفافیت در بستر دولت هوشمند شکل بگیرد قطعا به یک اینترنت سریع با کیفیت و امن نیاز داریم.

بهترین قاضی برای فیلترینگ عرف جامعه است

قاضی‌زاده هاشمی افزود: رتبه‌مان در حوزه اینترنت از ۱۸۰ کشور ۱۵۶ است. البته در زیرساخت اینترنت ثابت پروژه فیبر نوری با گستردگی و سرعت شروع شده و با سرعت به سرانجام می‌رسد. به طوری که دسترسی راحت به خانواده‌ها اتفاق بیفتد. سرعت اینترنت ثابت البته از حدود ۹ مگابایت بر ثانیه به ۱۴ مگابیت بر ثانیه رسیده و سرعت اینترنت همراه از ۲۲ مگابایت بر ثانیه به ۳۶ مگابیت بر ثانیه رسیده است البته این رشدها (برای مردم) ملموس نیست زیرا از فیلترشکن استفاده می‌کنند.چون فیلترشکن‌ها سرعت را به شدت کاهش می‌دهند متاسفانه این سیاست محدودیت ما خیلی موثر نبوده اکنون بعضی از برآوردها می‌گویند تلگرام تا ۴۰ میلیون مشترک داخل ایران دارد. این به معنای آن است که محدودیتی که ما برایش گذاشتیم پاسخگو نبوده (است).

این نامزد چهارمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما تر و خشک را نباید با همدیگر بسوزانیم یک جاهایی افراط کردیم. در جهان هم دسترسی به سایت‌های مستهجن و امثال این‌ها راحت نیست. برعکس آن جا باید برخورد قاطع تری کرد. اما خیلی از این برخوردها علمی نبوده یعنی با دقت استفاده نشده و معقول و دقیق انجام نشده، مثلا گوگل پلی را فیلتر کردیم و خیلی از بازی‌ها را از گیمرها گرفتیم که یک نوع مردم آزاری اتفاق افتاده است. بهترین قاضی برای فیلترینگ عرف جامعه است عرف جامعه چی می‌پسندد باید در این ماجرا خود خانواده‌ها و مردم درگیر بشوند. باید به خانواده‌ها نقش بدهیم کنترل استفاده از اینترنت را به خود خانواده‌ها بدهیم تا از طرف ما انجام می‌دهند.

سبک زندگی به مرور تغییر می کند

«محمد مهدی لبیبی» استاد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی د رمورد سبک زندگی گفت: سبک زندگی از دو واژه سبک و زندگی تشکیل شده است بدین معنا که باید برای همه اتفاقات روزانه زندگی‌مان شیوه‌ای خاص طراحی کنیم با این حال نمی‌توان سبک زندگی را محدود به این دو واژه کرد چرا که کارکردهای آن بسیار زیاد است افراد در زندگی خود باید احساس کنند که از دیگران متفاوت هستند بنابراین مجموعه نگرش‌ها، بینش و معرفت افراد نسبت به زندگی را سبک زندگی می‌گوییم.

وی افزود: البته هر نوع سبک زندگی به مرور زمان دچار تغییر می شود و این تغییر ممکن است در جهت انحراف یا بهبود باشد، اما یکی از مهمترین عناصر سبک زندگی در همه فرهنگ‌ها اخلاق است. در صورتی که از اخلاق جدا بیافتیم، خانواده‌ها و جامعه دچار آسیب‌های زیادی می‌شوند کما اینکه اکنون نیز دچار آن شده‌ایم.

دکتر لبیبی گفت: تغییری سبک زندگی به سادگی اتفاق نمی‌افتد چرا که ریشه‌های هر سبک زندگی در ذهن و وجود افراد آن جامعه است.

او معتقد است: اگر بتوانیم عناصر دینی و ملی هویتمان را حفظ کنیم و در دنیای مدرنیزاسیوم ارتباطمان را با کل دنیا براساس سبک زندگی خاص خودمان تعریف کنیم بعید است، هیچ رسانه و فرهنگی بتواند بر ما تأثیر عمیق بگذارد و باورهای ما را تضعیف کند.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی افزود: «آنتونی گیدنز» جامعه شناس انگلیسی معتقد است در دنیای مدرن نباید سنت‌ها را حبس کرد بنابراین این طور نیست که همه باورهایمان را تنها برای خود نگه داریم باید از ارزش‌های دیگران نیز استفاده کنیم و بتوانیم ارزش های خودمان را نیز به آنها منتقل کنیم، به عنوان مثال بسیاری از ارزش‌های نظم و ترتیب و انضباط را از دیگر فرهنگ ها می‌توانیم اقتباس کنیم.

وی گفت: برخی از آسیب‌های سبک زندگی کنونی مانند مشکلات در ازدواج، سخت پسندی افراد، لذت گرایی، رفاه طلبی و ... در جامعه ما وجود دارند، در حالی که در سبک زندگی بومی ما ساده زیستی یک ارزش بوده است.

دکتر لبیبی افزود: خانواده ایرانی تحت تأثیر ۶ عامل مهم تغییر سبک زندگی قرار گرفته که شامل غلبه تفکر فردگرایی، تضعیف باورهای اخلاقی و مذهبی، غلبه الگوهای جدید همسرگزینی، تضعیف فضای گفتگو و تعامل است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha