انتخابات ریاست جمهوری زیر ذرهبین پژوهشگران
حضور گسترده مردم در پای صندوقهای رای برای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در ابعاد مختلف داخلی و بین المللی بسیار حائز اهمیت است .گروه پژوهش ایرنا با توجه به اهمیت این موضوع برای کشور، در گفتو گو با کارشناسان در حوزه های مختلف سیاسی- اقتصادی و اجتماعی- فرهنگی ضمن اینکه برخی از مهمترین چالشهای پیش روی ریاست جمهوری آتی را رصد و مورد بازخوانی قرار داد، همچنین دیدگاههای نامزدهای انتخاباتی را در این زمینهها و نظرات کارشناسان در مورد اظهارات نامزدها را در سلسله گزارشهایی به بحث و بررسی گذاشت.
برچسبها
اخبار پرونده
-
کدام افراد یا نهادهای سیاسی اجتماعی، مرجعیت مجازی انتخابات ۱۴۰۳ را برعهده داشتند؟
فرزانهسادات جهانی- محمّد تقیزاده
پژوهش > نظرسنجی و دادهکاویتهران-ایرنا- مهمانان میزگرد ایرنا بر این باورند: با وجود اینکه شبکههای مجازی در نگاه کلی متاثر از جریان دو قطبی میان «انقلابی و برانداز» قرار دارد اما هیچ تداوم و ماندگاری در مرجعیت مجازی سلبریتیهای…
-
نظرسنجی یا دادهکاوی؛ کدامیک افکار عمومی در انتخابات را بهتر منعکس کردند؟
پژوهش > نظرسنجی و دادهکاویتهران-ایرنا- با وجود برخی اختلاف نظرهای رسانهای و عمومی در مورد کارکرد دادهکاوی و نظرسنجی، مدیر عامل دو شرکت دادهکاوی فضای مجازی میگویند، دادهکاوی و نظرسنجی به عنوان دو ابزار کارآمد پژوهشی…
-
کجای دنیا دولت هم مجری است، هم نظرسنجی کرده و هم نتایج را منتشر میکند؟
پژوهش > میزگرد و مناظرهتهران- ایرنا- مدیر مرکز افکارسنجی ایسپا با تاکید بر اینکه مراکز افکارسنجی باید از میدان سیاست به دور باشند، میگوید: دولت میتواند به جای تصدیگری، نظارت کند. اصلا کجای دنیا خود دولت مجری میشود،…
-
در دور اول انتخابات، کسی برآورد مشارکت زیر ۴۱ درصد را از مراکز نظرسنجی باور نمیکرد
پژوهش > میزگرد و مناظرهتهران- ایرنا- مدیر روششناسی مرکز افکارسنجی صداوسیما، ذهنیت پژوهشگران و شناخت آنها از جامعه را در تحلیل دادههای نظرسنجی موثر میداند و میگوید: انتظار همه این بود که مشارکت پایینتر از ۴۱ درصد…
-
ابر چالشهای وزیر بهداشت آینده؛ چه کسی بر صندلی وزارت مینشیند
افشین شاعری
پژوهش > پژوهش اجتماعی-فرهنگیتهران - ایرنا- نظام سلامت ایران با چالشهای بسیار بزرگی رو به روست. از نبود ساختار استاندارد و تعریف شده تا کمبود شدید منابع مالی و انسانی، از چالش مهم تعارض منافع تا بهرهوری پایین و هدررفتن…
-
چه کسانی نمیگذارند نتایج مراکز افکارسنجی منتشر شود؟
چندرسانهای > فیلمتهران- ایرنا- یکی از انتقادات به مراکز نظرسنجی حاکمیتی، عدم انتشار یا انتشار قطرهچکانی و غیررسمی نتایج است؛ موضوعی که مدیران این مراکز هم درباره آن درد و دلهایی دارند.
-
فضای مدیریتی کشور در برابر انتشار نتایج نظرسنجی مقاومت میکند
پژوهش > میزگرد و مناظرهتهران- ایرنا- مدیر پژوهش موسسه افکارسنجی ملت میگوید: یکی از مشکلات همه مراکز نظرسنجی، مقاومت فضای مدیریتی کشور در برابر انتشار نتایج است که البته امری طبیعی است؛ اما سماجت موسسات هم در انتشار…
-
۵۵ درصد مردم ایران، در یکی از دو مرحله انتخابات اخیر شرکت کردند
پژوهش > میزگرد و مناظرهتهران- ایرنا- رئیس موسسه افکارسنجی آرا معتقد است: در دور دوم انتخابات، ما ۱۵ تا ۱۶ درصد شرکتکننده جدید داشتیم و همین مشارکت کنندگان جدید نتیجه انتخابات را تعیین کردند.
-
کارنامه ۱۴ دورهای مازندرانیها در انتخابات ریاست جمهوری + فیلم
استانها > مازندران ساری- ایرنا- آمارهای ۱۴ دوره انتخابات ریاست نشان میدهد مازندرانیها معمولا مشارکت بالاتری نسبت به نرخ مشارکت انتخاباتی کشور داشتند و میانگین مشارکت ۷۲.۴ درصدی را طی ۱۴ دوره این انتخابات به نام…
-
مروری بر چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مازندران +فیلم
استانها > مازندران ساری- ایرنا- مازندرانیها در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که مانند دوره دوم و سوم زودتر از موعد مقرر برگزار شد و همچون دوره نهم به مرحله دوم رفت، ۲ رفتار متفاوت انتخاباتی از خود نشان…
-
اینفوگرافیک | آمار مشارکت و رای مازندران در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری
استانها > مازندران ساری- ایرنا- مازندرانیها در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، مشارکت ۴۲ درصدی در مرحله نخست و مشارکت ۵۲.۱ درصدی در مرحله دوم را ثبت کردند. از ۲ میلیون و ۴۸۸ هزار و ۸۷۸ نفر جمعیت واجد شرایط…
-
صدرنشینی آرای پزشکیان در ۱۳ شهرستان مازندران
استانها > مازندران ساری- ایرنا- آمارهای انتخاباتی مازندران از مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نشان میدهد که مسعود پزشکیان در ۱۳ شهرستان پیشتاز انتخابات بود و در ۹ شهرستان نیز سعید جلیلی آرای اکثریت…
-
مراکز نظرسنجی در نتایج مرحله دوم چقدر خطا داشتند؟
پژوهش > نظرسنجی و دادهکاویتهران- ایرنا- مراکز افکارسنجی کشور که نتایج پیمایششان در مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری مورد انتقاد قرار گرفت، در آستانه برگزاری مرحله دوم انتخابات نیز نظرسنجی کردند، اما این نظرسنجیها چه میزان…
-
تغییر آمارهای انتخاباتی مازندرانیها در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری
استانها > مازندران ساری- ایرنا- مازندرانیها در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری معادلات و آمارهای انتخاباتی که هشتم تیر در مرحله نخست ثبت کرده بودند را با افزایش میزان مشارکت و جابهجایی جایگاه آرای ۲ نامزد تغییر…
-
رسانههای بیگانه به کدام بیشتر میتازند؛ جلیلی، پزشکیان یا مشارکت؟
پژوهش > پژوهش سیاسیتهران- ایرنا- رسانههای خارجی فارسیزبان در روزهای گذشته بیشتر از آن که علیه نامزدهای انتخابات محتوای رسانهای منتشر کنند، در گزارشهای خود اصل مشارکت را هدف قرار داده و تلاش کردند مردم را از…
-
کاربران ایکس فارسی پاسخ دادند: پزشکیان یا جلیلی؟
فرزانهسادات جهانی _ محمّد تقیزاده
پژوهش > نظرسنجی و دادهکاویتهران- ایرنا- بررسی توئیتهای پرلایک مربوط به جلیلی و پزشکیان نشان میدهد با وجود اینکه جلیلی ۹ درصد بیشتر از پزشکیان تولید محتوا داشته اما محبوبیت توئیتهای مرتبط با پزشکیان تا حدی از جلیلی…
-
رشد مشارکت به سود پزشکیان است یا جلیلی؟
پژوهش > پژوهش سیاسیتهران- ایرنا- در روزهایی که نگاه بسیاری به مساله مشارکت سیاسی صاحبان حق رای در انتخابات دوخته شده، این پرسش مطرح است که رشد مشارکت به سود کیست؟
-
جزییات برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در مازندران
استانها > مازندران نوشهر - ایرنا - یوسف نوری استاندار مازندران روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا در نوشهر با تاکید بر مشارکت حداکثری مردم در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت : همه شرایط برگزاری انتخابات برای…
-
مهمترین مساله پیش روی نهمین رئیس جمهوری ایران چیست؟
پژوهش > پژوهش سیاسیتهران- ایرنا- پرسش درست و طرح درست پرسش، نیمی از مسیر رسیدن به پاسخ است. در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، بخش پژوهش ایرنا در گفتوگو با کارشناسان، برخی از مهمترین مسائل پیش روی…
-
خطای نظرسنجی؛ از ترامپ خجالتی آمریکا تا مرددین بی رای ایران
پژوهش > نظرسنجی و دادهکاویتهران- ایرنا- «مرددین بی رای» افرادی هستند که میگویند قطعا در انتخابات شرکت میکنیم اما یا کاندیدای خود را انتخاب نمی کنند یا تصمیمشان برای رای به کاندیدا جدی نیست و در نهایت رای نمیدهند و…
-
راههای افزایش مشارکت مردم در انتخابات
پژوهش > پژوهشخوانتهران- ایرنا- براساس نتایج برخی از مطالعات میتوان از طریق تبیین و تفسیر قوانین به زبان ساده و اطلاعرسانی عمومی آنها، مدیریت تعارض منافع در نهادهای مختلف حاکمیتی و افزایش آگاهی مردم نسبت به…
-
اینفوگرافیک | مشارکت مازندرانیها در مرحله نخست انتخابات چهاردهم
استانها > مازندران ساری- ایرنا- طبق آمارهای ثبت شده از مرحله نخست چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مازندران هشت شهرستان بین ۳۰ تا ۴۰ درصد، ۱۰ شهرستان بین ۴۰ تا ۵۰ درصد، سه شهرستان بین ۵۰ تا ۶۰ درصد و یک…
-
دو مرکز نظرسنجی: رای ندادن مرددان، عامل کمتر شدن مشارکت از پیشبینی
پژوهش > نظرسنجی و دادهکاویتهران- ایرنا- اعلام نتایج انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، نشان داد تقریبا هیچ یک از مراکز نظرسنجی نتوانستند پیشبینی نزدیکی درباره میزان مشارکت ارائه دهند.
-
پزشکیان و جلیلی کدام گفتمان را نمایندگی میکنند؟
پژوهش > پژوهشخوانتهران- ایرنا- «مسعود پزشکیان» و «سعید جلیلی» نامزدهای دور دوم انتخابات ریاستجمهوری چهاردهم با ۲ رویکرد و ۲ گفتمان کاملا متفاوت، میتوانند مطالبات بخش قابلتوجهی از جامعه را نمایندگی کنند؛ البته…
-
بالا و پایینهای آماری مشارکت انتخاباتی شهرستانهای مازندران در هشتم تیر ۱۴۰۳
استانها > مازندران ساری- ایرنا- طبق آمارهای ثبت شده از مرحله نخست چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مازندران هشت شهرستان بین ۳۰ تا ۴۰ درصد، ۱۰ شهرستان بین ۴۰ تا ۵۰ درصد، سه شهرستان بین ۵۰ تا ۶۰ درصد و یک…
-
چرا مشارکت در انتخابات، کمتر از پیشبینی مراکز نظرسنجی شد؟
پژوهش > نظرسنجی و دادهکاویتهران- ایرنا- با اعلام نتایج انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، این نتایج با پیشبینی تمام مراکز نظرسنجی از میزان مشارکت فاصله جدی دارد؛ اما دلیل آن چیست؟
-
رای مازندرانیها به قالیباف در سه دوره انتخابات ریاست جمهوری
استانها > مازندران ساری- ایرنا- نگاهی به حضور محمدباقر قالیباف در سه دوره انتخابات ریاست جمهوری و میزان آرای کسب شده او در مازندران نشان میدهد که به طور میانگین حدود ۱۲ درصد از رایدهندگان استان در ادوار نهم،…
-
شرکت ایرانیان ساکن ترکیه در چهاردهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری + فیلم
آسیای غربیتهران – ایرنا - ایرانیان ساکن شهرهای مختلف ترکیه در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشورشان شرکت کردند.
-
ایرانیان استانبول پس از شرکت در انتخابات، برای کشورهای دوست آرزوی صلح کردند + فیلم
آسیای غربیتهران – ایرنا – ایرانیان مقیم استانبول پس از مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری، با گرامی نگه داشتن یاد شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور شهید کشورمان، برای کشورهای دوست، آرزوی صلح و امنیت…
-
انتظارات سیاسی از پیروزِ انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری
پژوهش > پژوهش سیاسیتهران- ایرنا- رفع چالشهای موجود در اقتصاد و نیز حوزههای اجتماعی و فرهنگی، پیشنیازهایی در عرصه سیاست دارد که از نگاه بسیاری از مردم و اهالی سیاست دور نمانده است.
-
همه ترفندهای تبلیغاتی بیگانه برای نشاندن رایدهندگان در خانه
پژوهش > پژوهش سیاسیتهران- ایرنا- روند رقابتهای انتخاباتی و استقبال از نامزدهای ریاستجمهوری در شهرهای مختلف، رسانههای بیگانه را آشکارا نگران ساخته تا از آخرین فرصتهایشان برای دمیدن ناامیدی از مشارکت انتخاباتی…
-
برای رفع مشکلات اقتصادی، باید الگوی منطقی و قانونی ارائه کرد
استانها > اصفهاناصفهان-ایرنا-عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: کاندیدای موثر در حل چالش های اقتصادی، کسی است که الگوی منطقی، قانونی و علمی برای خروج از مساله ارائه کرده باشد.
-
وعدههای «رایگان» نامزدهای ریاست جمهوری
پژوهش > پژوهش اقتصادیتهران- ایرنا- اقتصاددانها جمله معروفی دارند که میگوید «ناهار مجانی وجود ندارد» با این حال، وعده «رایگان شدن» کالاها و خدماتی که مردم برای آنها پول میپردازند همچنان یک وعده جذاب انتخاباتی است.
-
وقتی صورت مساله ما و اینترنت گم میشود
ارینب سیفی
پژوهش > پژوهش اجتماعی-فرهنگیتهران- ایرنا- مساله اینترنت و حکمرانی فضای مجازی اگرچه موضوع جدید دو دهه اخیر بوده اما جای خود را در کنار مسائل مهم دیگر مانند سبک زندگی، مسائل زنان و... باز کرده و به چالشی اساسی برای نامزدهای…
-
چه کاربرانی در توئیتر فارسی انتخابات را تحریم کردند؟
پژوهش > نظرسنجی و دادهکاویتهران- ایرنا- بررسی فعالترین کاربران انتشار دهنده هشتگهای تحریم کننده انتخابات که بیش از ۴۰۰ توئیت در کمتر از ۴۰ روز منتشر کردند از فعالیت قابل توجه حسابهای کاربری منتسب به هواداران سلطنتطلبان…
-
چالشهای فرهنگی رئیسجمهوری که با نسل زد مواجه است
پژوهش > پژوهش سیاسیتهران- ایرنا- «علی اصغر شعردوست» فعال فرهنگی و مدیر سالهای پیشین شبکه سراسری صدای جمهوری اسلامی بر این باور است که علاوه بر مسائل پیش روی اقتصادِ فرهنگ و هنر، رفع تبعیضهای مدنی از مهمترین…
-
مدیر ایسپا پاسخ داد: چرا انتشار نتایج نظرسنجیها ضرورت دارد؟
پژوهش > نظرسنجی و دادهکاویتهران- ایرنا- مدیرعامل ایسپا شرایط نزدیک رقابتی، واکنشهای متفاوت طرفداران و ستادهای نامزدهای انتخاباتی و وابستگی حاکمیتی و دولتی مراکز نظرسنجی را از دلایل حساسیت بالای انتشار نتایج نظرسنجیها…
-
وعدههای «مسکنی» نامزدهای ریاستجمهوری
پژوهش > پژوهش اقتصادیتهران- ایرنا- نامزدهای انتخابات ریاستجمهوری چهاردهم در حالی وعدههای متعددی برای حل مشکل مسکن ارائه میکنند که «مسکن» بیش از نیمی از هزینههای غیرخوراکی خانوارهای شهری را به خود اختصاص داده…
-
مواضع نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در مورد سیاست خارجی
مهدی سیف تبریزی
پژوهش > پژوهش سیاسیتهران- ایرنا- سیاستخارجی در همه دورههای انتخابات ریاستجمهوری ایران، یکی از مهمترین مسائل کشور و از شاخصههای کارآمدی کاندیداها در نگاه مردم و کارشناسان بوده است. در طول ۴۶ سال پس از پیروزی…
-
زنان کجای برنامههای انتخاباتی هستند؟
پژوهش > پژوهش اجتماعی-فرهنگیتهران- ایرنا- زنان فعال در عرصه های مختلف اجتماعی- فرهنگی خواستار استفاده از ظرفیت زنان در سطوح مدیریتی کلان جامعه در دولت آینده شدند. آنها میگویند زنان به عنوان نیمی از جامعه باید در سطوح مدیریتی…
-
رویکرد نامزدهای ریاست جمهوری در مورد سبک زندگی
پژوهش > پژوهش اجتماعی-فرهنگیتهران - ایرنا- سبک زندگی مردم از جمله مهمترین مباحث اجتماعی و فرهنگی است که هر گونه اظهار نظر مسئولان به خصوص در زمان انتخابات میتواند در جلب یا دفع نظر مردم موثر باشد. مباحثی متنوع که از پوشش…
-
تأثیر جایگاه ریاست جمهوری بر فیلترینگ و حکمرانی مجازی
ارینب سیفی
پژوهش > پژوهش سیاسیتهران- ایرنا- اهمیت بسترهای مختلف فضای مجازی مانند سکوهای رسانههای اجتماعی، پیامرسانها و اپلیکیشنها که بخش زیادی از زندگی مردم را درگیر خود کرده، زمانی مشخص میشود که این موضوع در میزگردها…
-
آیا نتایج متفاوت نظرسنجیهای انتخاباتی، ناشی از دستکاری است؟
پژوهش > نظرسنجی و دادهکاویتهران- ایرنا- یک هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری و در حالی که انصراف و اتحاد نامزدها میتواند تاثیر اساسی بر نتایج انتخابات بگذارد، به طور مستمر نظرسنجیهای متناقضی منتشر و بعضا تکذیب می…
-
گفتهها و ناگفتههای کاندیداهای ریاست جمهوری در مورد توسعه نظام سلامت
امیر پروسنان
پژوهش > پژوهش اجتماعی-فرهنگیتهران- ایرنا- تب و تاب انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم بسیار داغ است و صحبتهای کاندیداها در حوزههای مختلف مورد تحلیل و بررسی قرار میگیرد، اما آنچه در صحبتهای ۶ نفر نامزد این دور از رقابتها،…
-
مناظرهها از نگاه دوست و دشمن
پژوهش > پژوهش سیاسیتهران- ایرنا- برای دیدن نتیجه نهایی میزگرد و مناظرهها و در مجموع رقابتهای انتخاباتی هر چند باید تا هشتم تیرماه صبر کرد اما بسیاری از رسانهها همزمان با پیشبرد برنامههای تبلیغاتی در حمایت…
-
نگاه نامزدها به سه مساله اصلی اقتصاد ایران و راهحلهای پیشنهادی کارشناسان
پژوهش > پژوهش اقتصادیتهران- ایرنا- نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، در حالی دیدگاههای اقتصادی خود را بیان کردند که انجمنها و تشکلهای علمی و تخصصی در زمینه اقتصاد نیز پیشنهادهایی برای رئیس جمهوری آینده مطرح کردهاند.…
-
برنده چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایکس فارسی
فرزانهسادات جهانی- محمّد تقیزاده
پژوهش > نظرسنجی و دادهکاویتهران- ایرنا- با وجود اینکه جلیلی از دو رقیب خود یعنی پزشکیان و قالیباف از لحاظ تولید محتوا در ایکس فارسی جلوتر است اما رفتار حمایتگرایانه کاربران حامی وی در بالابردن محبوبیت وی، پرسشهایی…
-
پرچالشترین موانع پیش روی توسعه نظام سلامت چیست؟
امیر پروسنان
پژوهش > پژوهش اجتماعی-فرهنگیتهران- ایرنا- نظام سلامت کشور پس از گذراندن یک دوره اصلاحی در طرح تحول سلامت و سپس مواجهه با بحران همه گیری کرونا در سال ۱۳۹۸ و امتداد آن تا ۱۴۰۱، اکنون در مسیری قرار گرفته که نیازمند اصلاحات…
-
انتخابات، امید و ضرورت ترسیم افق برای مردم
مسعود عالمی نیسی*
پژوهش > پژوهش سیاسیتهران- ایرنا- امید وقتی ایجاد میشود که افقی دسترسپذیر برای انسان ساخته شود.
-
مشارکت، آفریدنی است
پژوهش > پژوهشخوانتهران- ایرنا- میزان مشارکت مردم در انتخابات با اعتبار و اقتدار نظام جمهوری اسلامی رابطهای معنادار دارد؛ مشارکتی که تحقق آن به شکل حداکثری حاصل کنشگری چندوجهی مسئولان کشور، نامزدهای انتخاباتی…
-
ستاد کدام کاندیدا در کدام رسانه اجتماعی است؟
فرزانهسادات جهانی- محمّد تقیزاده
پژوهش > نظرسنجی و دادهکاویتهران- ایرنا- بررسی ۷ بستر مختلف خبری وشبکه اجتماعی در بازه زمانی ۱ تا ۲۱ خرداد ماه نشان میدهد که سعید جلیلی در بستر شبکههای ایتا، توئیتر، روبیکا و اینستاگرام و محمدباقر قالیباف در تلگرام،…
-
بیتفاوتی سیاسی در جامعه؛ ریشهها و راهکارها
پژوهش > پژوهشخوانتهران- ایرنا- نتایج برخی مطالعات حاکی از این است که میتوان با ارتقاء پایگاه اجتماعی-اقتصادی، تقویت عزت نفس، احساس کارایی و افزایش اعتماد سیاسی و اجتماعی، میزان بیتفاوتی سیاسی را در جامعه کاهش…
-
دست بالای انتخابات ریاست جمهوری، نزد کدام شبکههای اجتماعی است؟
فرزانهسادات جهانی- محمّد تقیزاده
پژوهش > نظرسنجی و دادهکاویتهران-ایرنا- تحلیل محتوای مرتبط با ۷ پیامرسان و شبکهاجتماعی پرطرفدار در ایران نشان میدهد از نظر تعداد محتوا رقابت زیادی میان تلگرام، ایکس(توئیتر سابق) و ایتا برای جلب نظر و تاثیرگذاری روی…
-
موافقان و مخالفان «رای اجباری» چه میگویند؟
پژوهش > پژوهشخوانتهران- ایرنا- مشارکت مردم در سیاست به هر شکل معناداری برای تحقق مردمسالاری لازم است، هر چند کافی نیست. سادهترین شکل مشارکت سیاسی رای دادن شهروندان به احزاب، افراد و سیاستها است اما اجبار در…
-
رایدهندگان جوان و آنچه از انتخابات میخواهند
پژوهش > پژوهشخوانتهران- ایرنا- داشتن نسلی که فعال و مشارکتجو باشد و در زمینههای مختلف سیاسی و اجتماعی به مشارکت تمایل نشان دهد، نیازمند برنامهریزی از دوران کودکی و نوجوانی است.
-
مسائل نظام سلامت که پیش روی کاندیداهای ریاست جمهوری است
امیر پروسنان
پژوهش > پژوهش اجتماعی-فرهنگیتهران- ایرنا- دولت چهاردهم در حالی به سمت شکل گیری میرود که مسائل سلامت به عنوان یکی از نیازهای اساسی جامعه در حداقل یک دهه اخیر اهمیت بیشتری پیدا کرده و در عین حال ساختار نظام سلامت نیازمند…
-
وعده ساخت چهار میلیون مسکن؛ از شالودهریزی تا تحویل
پژوهش > پژوهش اقتصادیتهران- ایرنا- مهمترین نیاز بسیاری از مردم یعنی سرپناه سالها است از دسترس خرید میلیونها نفر دور و دورتر شده است؛ واقعیتی که دولت سیزدهم را بر آن داشت تا بخش مهمی از توان خود را برای تحول در…
-
عوامل موثر بر مشارکت سیاسی زنان
پژوهش > پژوهشخوانتهران-ایرنا-نتایج برخی مطالعات نشان میدهد: مشارکت زنان پس از انقلاب ۱۳۵۸ در قالب انتخاب شوراها، نمایندگان و سطح کابینه دولت به صورت تدریجی افزایش یافته و زنان نشان دادهاند که در برهههای مختلف…
-
سنتی که برای رئیس جمهور بعدی باقی ماند
پژوهش > پژوهش سیاسیتهران- ایرنا- تحلیلگران و فعالان سیاسی درباره ویژگیهایی از شهید رئیسی سخن میگویند که راه و منش رئیس دولت چهاردهم را هم میتواند مشخص سازد.
-
رسانهها چگونه میتوانند مشارکت در انتخابات را افزایش دهند؟
پژوهش > پژوهش اجتماعی-فرهنگیتهران- ایرنا- نتایج برخی از مطالعات نشان میدهد بین میزان مصرف رسانههای جمعی با مشارکت سیاسی رابطه مثبت وجود دارد اما شکل یا نوع رسانه مصرفی این رابطه را تحت تاثیر قرار میدهد. بر اساس این مطالعات،…
-
بهترین استراتژیهای انتخاباتی برای فضای مجازی
پژوهش > پژوهشخوانتهران- ایرنا- هنوز یک راهبرد مشخص و تعریفشده برای مدیریت فضای مجازی به خصوص در موضوع مشارکت سیاسی در زمان انتخابات وجود ندارد و هر گروه و شخصی به هر صورت که صلاح بداند در این فضا فعالیت میکند…
-
در کدام کشورها رای دادن، نه حق بلکه الزام و اجبار است؟
مریم شفیعی
پژوهش > پژوهش بینالمللتهران- ایرنا- در شرایطی که برخی کشورها رای دادن را حق هر فرد میدانند، گروه دیگری از کشورها هستند که رای دادن را یک وظیفه و اجبار دانسته و قوانین و ضوابط مختلفی برای مجازات کسانی که رای نمیدهند،…
-
چه عواملی در مشارکت سیاسی زنان نقش دارد؟
پژوهش > پژوهشخوانتهران-ایرنا- نتایج مطالعات یک گروه از پژوهشگران نشان میدهد عواملی مانند چالشهای مالی و اقتصادی، ساختار فرهنگی و سیاسی ذاتگرا و بنیانگرا، جامعه مردمحور و جبر محیطی نقش بازدارنده در مشارکت…