۵۸ درصد کانون‌های مساجد استان زنجان در روستاها مستقر است

زنجان - ایرنا - مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان زنجان گفت: زنجان دارای ۴۱۴ باب کانون فرهنگی هنری مساجد است که بیش از ۴۲ درصد آنها در سطح شهرها و ۵۸ درصد در روستاهای استان فعالیت می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محسن اسلامی روز یکشنبه در نشست خبری، افزود: یک هزار و ۵۰۰ باب مسجد در استان زنجان فعال است که در ۴۱۴ باب از آنها، کانون‌های فرهنگی هنری دایر شده و ۳۸۹ باب از این کانونها به شکل عمومی و ۲۵ باب به صورت تخصصی ویژه خواهران فعالیت دارد.

وی یادآور شد: ۱۷۳ باب از کانون های عمومی فرهنگی و هنری استان در شهرستان زنجان، ۹۰ باب در خدابنده، ۳۱ باب در ابهر، ۲۳ باب در خرمدره، ۲۹ باب در طارم، ۲۴ باب در ماهنشان، ۱۱ باب در سلطانیه و هشت باب در ایجرود واقع شده است.

اسلامی اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار ۱۵ هزار و ۵۳۰ نفر عضو کانونهای فرهنگی هنری مساجد استان هستند که از این تعداد در شهرستان زنجان هشت هزار و ۲۷۵ نفر، شهرستان خدابنده سه هزار و ۴۳۶ نفر،‌ ابهر یک هزار و ۱۰۴ نفر،‌ خرمدره یک هزار و ۱۷۹ نفر،‌ طارم ۷۷۸ نفر،‌ ماهنشان ۲۴۲ نفر، ایجرود ۱۰۵ نفر و سلطانیه ۴۰۸ نفر عضو کانونهای فرهنگی هنری مساجد هستند.

وی با اشاره به اجرای طرح " نشاط و تعالی مسجد و محله " خاطرنشان کرد: این طرح جزو ۶ طرح اصلی قرارگاه شهید آوینی زنجان و مسجد پایه و خانواده محور با رویکرد همزیستی مومنانه است.

اسلامی گفت: طرح نشاط و تعالی مسجد و محله، خانواده بنیان و مسجد پایه است و با نگاه ایجابی و رویکرد نشاط اجتماعی در سطح محلات اجرا می شود.

وی با اشاره به اهداف اجرای این طرح، گفت: ایجاد احساس هویت و تعلق به نوجوانان محله برای ساختن محیط زندگی بهتر، تقویت بنیه اعتقادی، اخلاقی و رفتاری با استفاده از ابزار هنر، بهره مندی از ظرفیت های مردمی برای ارتقا و حل مسایل فرهنگی و هنری، ایجاد نشاط، روحیه امید و خودباوری، آموزش و تولید آثار فاخر طبق دستورالعمل قرارگاه شهید آوینی و ترویج فرهنگ سالم و پرنشاط با اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و هنری از جمله این اهداف است.

اسلامی افزود: در اجرای این طرح ۶۰ باب کانون به طور مستقیم دخیل هستند و بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر تحت پوشش قرار خواهند گرفت که اولویت طرح نیز مناطق روستایی و کم برخوردار استان خواهد بود.

وی با بیان اینکه ۹ محور برای این طرح پیش بینی شده است،اظهار داشت: قرآن و عترت، کتاب و کتابخوانی، مهارتی، تربیتی و اردویی، سرود، تئاتر، رسانه، ادبیات و کارآفرینی محورهای این طرح هستند که برون سپاری خواهد شد.

اسلامی همچنین یکی از محورهای ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد را موضوع اوقات فراغت ذکر کرد و گفت: برنامه های این اوقات از اول تیرماه تا ۱۵ شهریور اجرایی می شود.

وی تصریح کرد: سال گذشته ۱۵۰ کانون فرهنگی هنری مساجد با مشارکت پنج هزار نفر برنامه های اوقات فراغت را اجرا کردند و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده امسال نیز ۲۰۰ کانون با مشارکت هشت هزار نفر از اعضای آنها طی بازه زمانی بیان شده با ستاد همکاری خواهند داشت.

اسلامی، شعار امسال اوقات فراغت را "مسجد، کانون و نشاط " بیان کرد و افزود: اهداف برنامه های اوقات فراغت امسال هم افزایی تشکیلاتی بین ارکان مساجد و کارِ بیشتر بر رویکرد تربیتی این طرح است که با حمایت های مالی و خدماتی اقتضائات بومی هر منطقه نیز پوشش داده خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha