وزیر میراث: ساخت و ساز در دقیانوس جیرفت تخلف است

جیرفت- ایرنا- اوایل اردیبهشت بود که میراث فرهنگی با شکایت از راه و شهرسازی عملیات ساخت و ساز یک شهرک در نزدیکی دقیانوس (شهر قدیم جیرفت) که محوطه ای ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران است را با حکم دادستانی متوقف کرد و تعیین تکلیف این موضوع برعهده کارشناسان سپرده شد، حالا نامه ای از وزارت میراث حرف آخر را زد و وزیر، ساخت و ساز را تخلف اعلام کرد.

به گزارش ایرنا دقیانوس (شهر قدیم ‌جیرفت) دارای آثاری تاریخی از معماری دوران اسلامی است که در سال ۱٣۴۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده؛ در این منطقه آثاری از دوران پیش از اسلام و مشخصا دوران ساسانی هم مشاهده شده است.

ماجرا از این قرار است که تصمیم گرفته شد در نزدیکی شهر قدیم جیرفت زمینی برای ساخت و ساز مسکن تعیین شود و کارهای قانونی اولیه در مورد طرح ساخت و ساز مسکن در این محوطه انجام شد، کارشناسان میراث هم بررسی کرده بودند و مجوز صادر شده و شورای عالی مسکن و شهرسازی هم آن را تایید کرد.

البته موافقت هم مشروط به این صورت گرفته بود که در هر زمان از اجرای کار اگر هر گونه شیء تاریخی مشاهده شود یا به محدوده ورود شود از کار جلوگیری می شود.

پس از شروع کار پیمانکار، میراث فرهنگی اعلام کرد که پیمانکار از محدوده مشخص شده در مجوز خود هم تجاوز کرده و وارد عرصه ای شده که آشکارا در محدوده آثار میراث قرار دارد.

همین موضوع جرقه شکایت اداره میراث فرهنگی را زد و پس از آن بود که برخی دیگر از کارشناسان مدعی شدند که همین محوطه که در مجوز قرار دارد هم در میان محدوده میراث است که به همین دلیل دادستان جیرفت مقرر کرد که تعیین تکلیف ساخت و ساز این شهرک در این محوطه با بررسی کارشناسان رسمی انجام می شود.

پیدا شدن آثاری از سفال در این محوطه مشخص کرد که کارگاه های سفالگری شهر قدیم در این منطقه قرار داشته است.

افشین صالحی نژاد دادستان عمومی و انقلاب جیرفت هم بعد از حکم توقف ساخت و ساز گفته بود: شهر قدیم جیرفت یکی از ۲ محوطه تاریخی مهم این شهرستان است که شرایط ثبت جهانی را دارد و نباید اجازه داد سهم این آثار تاریخی ارزشمند در ثبت جهانی از دست برود.

حال عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نامه ای خطاب به استاندار کرمان اعلام کرده است که محوطه اطراف شهر دقیانوس یا شهر قدیم جیرفت تحت حفاظت و نظارت این وزارت است و هرگونه دخل و تصرف در محدوده حریم و تخلف از ضوابط حفاظتی مقرر، جرم محسوب می شود.

متن نامه وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به استاندار کرمان به شرح زیر است:

وزیر میراث: ساخت و ساز در دقیانوس جیرفت غیرقانونی است

جناب آقای دکتر فداکار

استاندار محترم کرمان

با سلام

احتراماً، در اجرای بند ۱۲ از ماده ۳ قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷ و مواد مربوطه از قانون راجع به حفظ آثار ملی، مصوب ۱۳۰۹ و نظام نامه اجرایی آن، نقشه محدوده عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی و معماری مربوط به اثر ملی، فرهنگی تاریخی کلنگ بهجرد (شهر دقیانوس)، واقع در استان کرمان شهرستان جیرفت که به شماره ۵۰۳ مورخ ۱۳۲۵۷۰۱/۰۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، ابلاغ می شود.

محدوده حریم اثر مذکور تحت حفاظت و نظارت این وزارت است و هرگونه دخل و تصرف در محدوده حریم و تخلف از ضوابط حفاظتی مقرر، برابر مواد ۱۵۵۸ لغایت ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده جرم محسوب می شود و مرتکب مشمول مجازاتهای قانونی خواهد شد.

سید عزت الله ضرغامی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha