فعال اصلاح طلب: گفتمان کارشناسی و عقلانیت حلقه مفقوده است

بیرجند - ایرنا - فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: گفتمان پزشکیان را وقتی بررسی می‌کنیم اینکه تصمیمات کشور و نظام تصمیم ساز براساس علم، تجارب کارشناسی و عقلانیت باشد؛ آنچه حلقه مفقوده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمود صادقی در همایش دانشگاهیان، دانشجویان، ورزشکاران و فرهیختگان خراسان جنوبی حامی مسعود پزشکیان که یکشنبه شب در بیرجند برگزار شد، گفت: بحران‌ها و چالش‌های زیادی داریم اما ابر بحران، بحران در مدیریت کشور و تصمیم گیری است که مبتنی بر علم و عقلانیت به صورت مطلوب نیست لذا منابع به درستی تخصیص پیدا نمی‌کند برنامه ریزی متوازن نداریم و شاهد توسعه نامتوازن هستیم.

وی افزود: اخیرا هم در برنامه توسعه هفتم تغییراتی اعمال شده و به جای برنامه توسعه، عبارت برنامه پیشرفت به کار می‌رود لذا توسعه از نظر ادبیات دنیا ویژگی‌هایی دارد که به نظر می‌آید جریان یک دست شده حاکم با آن زاویه دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس دهم با بیان اینکه توسعه فقط جاده ساختن، پل زدن و اقدامات عمرانی نیست گفت: برای توسعه در حوزه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در همه زمینه‌ها باید زمینه مشارکت مردم فراهم شود لذا لازمه توسعه اقتصادی، توسعه سیاسی و فرهنگی است.

وی افزود: از همین رو باید امکان عرضه آرای مختلف در نظام مدیریت کشور فراهم شود، برخلاف جریانی که تلاش دارد همه را حذف کند و به حاشیه براند که این حذف نخبگان یکی از معضلات کشور ماست.

صادقی گفت: در دوره‌های مختلف از ابتدا اشخاص و جریاناتی به حاشیه رانده شدند، تفکری که در قانون اساسی این نبوده بلکه مشارکت عامه مردم در سرنوشت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جزو مولفه‌های نظام جمهوری اسلامی است.

وی با اشاره به چند سفر استانی مسعود پزشکیان به عنوان نامزد ریاست جمهوری گفت: هر جا رفتم بارقه‌های امید را در مردم دیدم لذا امیدوار هستیم مردم با درک شرایط و حساسیت اوضاع وارد صحنه شوند.

این فعال سیاسی اظهار کرد: روز به روز طبق نظرسنجی‌ها آرا رو به رشد است پس باید تلاش کنیم فاصله کاندیدای خود را از رقبا بالا ببریم که جای هیچ چون و چرایی باقی نماند و کار در مرحله اول یکسره شود که جای امیدواری است.

وی افزود: باید با گفت و گوهای رو در رو و با حفظ حرمت کسانی که اعتراض دارند درباره وضعیت موجود گفت و گو کرد و اطمینان داد که رای آنها موثر است.

صادقی گفت: این مسئله را در زندگی روزمره خود حفظ کردیم در حالی که برخی می‌گویند رئیس جمهور در سیاست خارجی نمی‌تواند تاثیر بگذارد در سطح کلان نیز همانطور اما در همان دولت روحانی کار بزرگی انجام شد و اکنون آقایان زیر تابوت برجام توانستند امنیت کشور را حفظ کنند.

وی اضافه کرد: طبق همین برجام ما حق داریم در صورت نقض تعهدات طرف، تعهدات خود را کاهش دهیم لذا غنی سازی را افزایش دادیم و بر اساس آن اتفاقی نیفتاده البته خوف این است که دولت ترامپ روی کار بیاید و از این پیش زمینه استفاده کند اما قطعنامه‌های فصل هفتم از لحاظ حقوق بین الملل امکان مداخله نظامی می‌دهد که این خطرناک است.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: اگرچه چالش و سنگ اندازی بود اما رویداد خروج ترامپ از برجام بسیاری معضلات بین المللی را رقم زد و خیلی کشورها را با مشکل روبرو کرد.

وی افزود: دکتر پزشکیان از یک امتیازی برخوردار است و این بوده که مورد اعتماد رهبری است و می‌تواند از طریق فضای تعاملی خواسته‌های مردمی را پیش ببرد.

صادقی با بیان اینکه در وجود پزشکیان ظرفیت تعامل را می‌بینیم گفت: در گفتمان‌های انتخاباتی هم تلاش وی بر این است راه تعامل خدشه دار نشود لذا ملاحظات اخلاقی دارد و در قامت یک رئیس جمهور وارد مناظرات شد بنابراین از افق بزرگ تر به مسائل نگاه می‌کند.

وی با اشاره به تعبیری از شهید بهشتی افزود: باید پیوندی بین مردم و نظام حکمرانی برقرار باشد و در این پیوند همه افراد در سرنوشت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خود مشارکت دارند، جز در این صورت نمی‌توانیم شاهد توسعه باشیم و عدالت و توزان در سایه این تفکر به وجود می‌آید.

فعال اصلاح طلب: گفتمان کارشناسی و عقلانیت حلقه مفقوده است

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرای ۶ برنامه توسعه عنوان کرد: اکثر این برنامه‌ها شاید در بهترین حالت در حد ۳۰ درصد اجرا شده البته برنامه سوم که زمان اصلاحات بوده بیشترین درصد اجرا را داشته چون در بقیه دوران مطالعات دقیقی انجام نمی‌شد یا تغییرات دفعی صورت گرفته است.

وی گفت: در دولت اصلاحات برنامه سوم اجرا اما برنامه چهارم با مطالعات گسترده در زمان آقای خاتمی طرح ریزی شد اما با تغییرات انجام شده دست دولتی افتاد که درکی از نظام برنامه ریزی نداشت پس این برنامه را کنار گذاشت و مملکت را به قهقرا بردند.

صادقی عنوان کرد: الان هم برنامه هفتم بر مبنای غیر توسعه ای نوشته شده و مشکلات زیادی دارد اگرچه هر رئیس جمهور ملزم به اجرای آن است اما خیلی فرق دارد متن و قانونی دست چه فردی برای اجرا باشد زیرا نوع نگاه دولت‌ها به مقولات کارشناسی در شیوه اجرا تاثیر دارد.

وی گفت: بنابراین اصلاح مسیر آینده امکان پذیر نیست اما دکتر پزشکیان تاکید زیادی روی اجرای سیاست‌های کلی دارد چون از فرایند کارشناسی عبور کرده و اگر اجرا شوند، خوب است.

فعال سیاسی اصلاح طلب بیان کرد: در حوزه‌های مختلف از جمله سند چشم انداز ۲۰ ساله که بنا بوده در منطقه خود اول شویم و شاخص‌های توسعه یافتگی از نطر رشد و اشتغال پایدار در عالی ترین سطح قرار گیرد اما ۱۹ سال از اجرای آن می‌گذرد به خصوص در سال‌های انتهای برنامه دچار عقب کرد هستیم.

وی با طرح این سوال که چرا این سیاست‌ها اجرا نمی‌شود گفت: این مسئله باید ریشه یابی و مطالعه شود تا روش درست اجرایی آن را بتوانیم پیدا کنیم.

صادقی گفت: تاکید دیگر پزشکیان روی مسئله عدالت بوده که منظور این است همه مردم باید از فرصت‌های برابر برخوردار باشند البته اقتضای عدالت این است در نقاط کمتر برخوردار تحت عنوان تبعیض مثل امکانات و بودجه بیشتر اختصاص پیدا کند تا فاصله آن کم شود.

وی گفت: به هر حال این فرصت را بعد از سال‌ها پیدا کردیم تا شاهد انتخابات نسبتا رقابتی باشیم البته از حذف هیچ کاندیدایی خوشحال نمی‌شویم، جبهه اصلاحات از تایید نامزد خود ذوق زده نشد و اعتراض خود را به این شیوه تایید صلاحیت‌ها اعلام کردیم.

این حقوقدان با تاکید بر اینکه بسیاری از شایستگان از چرخه رد صلاحیت‌ها حذف شدند ادامه داد: برخی افراد هم برای حاشیه سازی، پوششی و کنار رفتن آمده اند اما پزشکیان که بسیاری از مردم حرص می خورند چرا جواب این فرد را نمی‌دهد، اخلاق مدار است و حاضر نیست روی چیزهای جزیی درگیر شود چون مردان خود ساخته‌ای هستند که منابع ملی به مراتب برایشان ارزشمندتر است.

وی با بیان خاطره ای از زمانی که در وزارت علوم مسئولیت داشت، گفت: آقای فرجی دانا یکی از این انسان‌های فرهیخته است چرا که در مجلس نهم استیضاح شد و آن زمان اشراف زیادی به وضعیت دانشگاه‌ها داشتیم لذا گزارشی از وضعیت دانشگاه‌ها آوردند از جمله دانشگاهی که رئیس آن بعدا وزیر جهاد کشاورزی دولت کنونی شد.

صادقی اظهار کرد: مسائل بسیاری آن زمان آنجا بود از جمله تبدیل بودجه دانشگاه به کارت پول و مصرف آن در ستادهای انتخاباتی کشف شد که بعدا سازمان بازرسی هم روی آن صحه گذاشت.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: چند روز قبل از استیضاح آقای فرجی دانا جلسه ای داشتم مطمئن شدم دست ایشان پر است اما وقتی فرجی دانا پشت تریبون رفت هیچ چیزی رو نکرد لذا استیضاح رای آورد و ایشان برکنار شد که آن زمان حرص زیادی خوردم و بعدا که به محل کارش رفتم پرسیدم چرا با وجود دست پر مسائل را مطرح نکردید که عنوان کرد در تریبونی که همه دنیا می شنوند اگر می‌گفتم رئیس یک دانشگاه بودجه را تبدیل به کارت پول کرده دنیا به ما چه می‌گفت لذا الان دغدغه دکتر پزشکیان هم منافع ملی است.

وی افزود: این مردان خودساخته ریشه در این خاک و انقلاب دارند لذا اهدافی که برای آن انقلاب کردیم را فراموش نکرده اند چون برای آزادی و کرامت انسانی انقلاب کردیم و انسان در مکتب اسلام از منظر حقوقی ارزش و حرمت دارد.

فعال اصلاح طلب: گفتمان کارشناسی و عقلانیت حلقه مفقوده است

صادقی گفت: رئیس جمهور یک قوه مجریه را عهده دار می‌شود لذا وقتی یک تیم کارشناسی عاقل سرکار باشد خیلی تفاوت دارد.

وی افزود: با توجه به عقب ماندگی‌هایی که دانشگاه با آن مواجه شده، هم از لحاظ کارهای علمی هم جنبه های سیاسی و اجتماعی این عقب ماندگی دیده می‌شود و در دانشگاهی به گونه ای عمل می‌شود که حراست بیشتر از ریاست حضور محسوس دارد و این مسئله در خوابگاه‌ها بیشتر احساس می‌شود.

این فعال سیاسی گفت: چه ربطی دارد شخصی در حریم خوابگاه خصوصی دخترانه مداخله کند و باز عکس‌هایی آن را نشان دهد نوع نگاه این افراد به گونه ای است که سمت خدایی دارند و به تعبیر آقای روحانی وظیفه دارند مردم را دو دستی وارد بهشت کنند.

وی با بیان اینکه آزادی و کرامت تحت الشعاع چنین دیدگاهی است عنوان کرد: آن رئیس دانشگاه که وزیر جهاد کشاورزی دولت فعلی شد سوءاستفاده‌هایی انجام داده بود، وقتی مرحوم آقای رئیسی او را به عنوان وزیر کشاورزی معرفی کرد این اسناد را به نمایندگان مجلس قبل ارائه کردم به آقایان رئیسی و محسنی اژه ای هم دادم چون روز اولی که روی کار آمدند به فعالان سیاسی شماره ای دادند که از طریق پیام رسان هر مسئله ای بفرستیم تا پیگیری شود.

صادقی گفت: البته از لحاظ اخلاقی به خود اجازه نمی‌دهم اما مانع از این نمی‌شود که وضعیت موجود را نقد کنیم چون دولتی که بنا بود با علت‌های فساد مبارزه کند این مقدار و این سطح فساد سابقه نداشت وزیری در اقلام حیاتی و کالاهای اساسی کشور این سوءاستفاده را انجام دهد.

وی افزود: این دوستان در دولت فعلی امتحان خوبی پس ندادند و یکی از علل غیبت مردم در صحنه بود لذا حکومت یکدست تشکیل دادند و ادعا داشتند که این گونه مشکلات رفع می‌شود، وقتی وحدت نظر باشد و بسیاری هم خوش بین شدند اما وقتی نگاه غلط است فضا برای رانت و ویژه خواری باز می‌شود.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به مسئله فروش نفت گفت: برنامه هفتم توسعه به افراد نظامی اجازه داده که نفت بفروشند لذا طبق قانون مجاز هستند مقداری از نفت را بگیرند و بفروشند بدون شفافیت لذا با این وضعیت روز به روز اوضاع کشور وخیم تر می‌شود.

وی در بخش دیگر سخنانش گفت: در مرحله مقدماتی انتخابات به احزاب جبهه اصلاحات اعلام کرده بودند که کاندیداهای خود را معرفی کنند و یکی از کاندیداها اسحاق جهانگیری بود که خیلی مردد بود و سه دلیل داشت یکی اینکه رد صلاحیت دور قبلی برایش سنگین بود و در این دوره هیچ نشانی برای تایید نگرفت، دلیل سوم گفت می‌دانم در این دوره چه خبر است لذا اگر کسی هم رای بیاورد و تایید بشود روز بعد اول مصیبت‌هایش خواهد بود.

صادقی افزود: علیرغم اینکه همه احساس تکلیف کرده بودند اما اعضای هیات دولت تایید صلاحیت نشدند بنابراین ما موفق می‌شویم و به برکت خون شهدا از جمله شهدای هفتم تیر انشاءالله ملت به معنای واقعی کلمه پیروز خواهد شد.

وی با بیان اینکه این دوره از انتخابات پنجره ای برای فرصت تغییر است گفت: این تقدیر الهی اگرچه تلخ بود ولی باید قدر بدانیم و نسل جوان را بیشتر ترغیب کنیم البته شکاف نسلی در همه جای دنیا وجود دارد و کسانی که در آمریکا تظاهرات می‌کنند همین نسل ضد هستند و ویژگی شبکه ارتباطات جهانی است.

فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: درک اینها کار آسانی نیست اما بسیار تاثیرگذار هستند پس باید بتوانیم این پیام را به گونه ای که متقاعد کننده برای نسل ضد باشد منتقل کنیم، این نسل اگر اراده کند دنیا را عوض می‌کند پس باید ایران را آماده تغییر ریل به نفع مردم، آزادی و عدالت کنیم.

وی با انتقاد از اینکه مردم فقط افراد را تا پاستور یا بهارستان بدرقه و بعد رها می‌کنند گفت: ملت باید بعد از انتخابات هم در صحنه باشد هم پشتیبان و هم نظارت کند لذا پزشکیان وعده فریبنده نمی‌دهد پس در قالب تشکل‌های صنفی و حزبی باید مسئولیت را احساس کرده که منتخب خودمان را هدایت کنیم و این حقی که در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است.

صادقی، خراسان جنوبی را یک منطقه تمدنی و سرشار از منابع انسانی ارزشمند توصیف کرد که مستعد توسعه بوده اما مورد تبعیض و اجحاف قرار گرفته است.

وی افزود: امید است این انتخابات فرصتی برای تغییر به نفع مردم ایران و توسعه و آبادانی متوازن در همه جا به ویژه نقاط کم برخوردار باشد که به طور تاریخی مورد ظلم و ستم واقع شده اند.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرایط فعلی بسیار حساس است گفت: با حادثه تلخی که برای رئیس جمهور فقید پیش آمد مطابق قانون اساسی باید ظرف ۵۰ روز دولت جدید انتخاب شود لذا مردم، فعالان سیاسی و مسوولان ذیربط غافلگیر شدند اما کارها مطابق قانون پیش رفت و مقدمات برگزاری انتخابات انجام شده است.

وی اظهار کرد: امکان رقابت آزاد در نظام انتخاباتی فراهم نمی‌شود و طبق استاندارد از رقابت آزاد در ادوار مختلف برخوردار نیستیم اما در این دوره شاهد آرایش خاص انتخاباتی کاندیداها هستیم و برخلاف دوره ۱۴۰۰، اصلاحات نامزد اختصاصی دارد.

صادقی گفت: در دوره قبل همه کاندیداهایی که بنا بود از جبهه اصلاحات وارد مبارزات انتخاباتی شوند رد صلاحیت شدند اما برخی احزاب از افرادی حمایت کردند که نامزد اصلاحات نبودند اما در این دوره خوشبختانه زمینه انتخاب انسانی فرهیخته که از نزدیک شناخت دارم، فراهم شده است.

وی افزود: آقای پزشکیان نیازی به توصیف ندارد، فرد با سابقه و عملکرد روشن، تفکر عدالت گرایانه چه در دوره اصلاحات به عنوان وزیر بهداشت و درمان چه در دوره‌های مختلف مجلس شناخته شده است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: از نزدیک به دلیل تعلقاتی که داشتم و مسائلی را پیگیری می‌کردم به خصوص در حوزه شفافیت و مبارزه با فساد با پزشکیان همکاری داشتم و به نمایندگی از او در شورای عالی مبارزه با مفاسد اقتصادی و شورای فراقوه ای مبارزه با زمین خواری حضور داشتم لذا عدالت، علم گرایی، عقلانیت و توسعه از دغدغه‌ها و خواسته‌های وی است.

۶ نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به ترتیب حروف الفبا مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف هستند که از بیستم خرداد تا ۲۴ ساعت پیش از آغاز انتخابات، فرصت تبلیغات دارند.

انتخابات زودهنگام ریاست‌ جمهوری در پی شهادت آیت الله سید ابراهیم رییسی هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران و همراهان در سانحه هوایی ۳۰ اردیبهشت امسال، برای انتخاب نهمین رئیس‌ جمهور روز جمعه هشتم تیر ۱۴۰۳ در سراسر کشور برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha