محصولات کشاورزی براساس واقعیت قیمت‌گذاری شود

کرمانشاه - ایرنا - رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه با تاکید بر اینکه شورای قیمت‌گذاری بر اساس واقعیت نرخ محصولات کشاورزی را تعیین کند و دولت نیز دیدگاه خود در مورد خرید این محصولات را عوض کند، گفت: دولت باید اول تولید کننده را دریابد زیرا اگر آنها راضی نباشند به سمت کشت‌های دیگر می‌روند و محصولی مانند جو در استان کرمانشاه با کمبود مواجه خواهد شد.

ناصر مرادی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه سال گذشته استان کرمانشاه با ۴۰۰ هزار تُن، تولید کننده برتر جو در ایران و مقام اول تولید این محصول را به خود اختصاص داد، افزود: قیمت گذاری ناصحیح منجر به بی انگیزگی کشاورزی در کشت این محصول می شود.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه گفت: شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی قیمت را مشخص می کند و دقیقا در همان شورا باید فکری به حال کشاورزان و تولیداتشان از جمله جو شود؛ وقتی قیمت مصوب و رقابتی محصولی مانند جو کیلویی ۱۰ هزار تومان تعیین می شود این محصول در بازار با قیمت پایین‌تری از کشاورز خریداری می شود.

وی ادامه داد: هر سالی که قیمت خوب و به نفع کشاورز بوده کشاورز محصول مورد نظر را بسیار بیشتر از سال های قبل کشت کرده و برعکس این موضوع نیز اتفاق افتاده است؛ منبع درآمد کشاورز محصولاتش است و اگر قیمت به نفع او نباشد به سمت محصولات دیگر می رود و اگر این اتفاق بیافتد با کاهش محصولات کشاورزی در استان روبه رو می شویم و مجبور به واردات می شویم.

ناصری گفت: جو نسبت به گندم آفت کمتری دارد و در صورت قیمت گذاری مناسب کشاورز راغب تر است برای کاشت این محصول تا محصولات دیگر اما با توجه به قیمت گذاری کنونی به احتمال زیاد بسیاری از کشاورزان سال های آینده از کشت این محصول صرف نظر می کنند.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه گفت: بعید است در سیلوهای استان تخلفی برای خرید ارزان وجود داشته باشد مگر به تناسب جدول خرید متناسب با کیفت محصول قیمت بالا و پایین شود.

محصولات کشاورزی براساس واقعیت قیمت‌گذاری شود

با قیمت‌گذاری ناصحیح در حق کشاورزان اجحاف می‌شود

وی اضافه کرد: واردات جو با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان باعث شده که قیمت این محصول در بنادر ما به کیلویی هفت تا هفت هزار و ۵۰۰ تومان برسد؛ سال هاست به دلیل قیمت گذاری ناصحیح این محصول در حق کشاورزان استان اجحاف می‌شود.

مرادی افزود: تولید کننده محصولات کشاورزی باید از لحاظ قیمت گذاری خیالش راحت باشد تا به دنبال تولید هرچه بهتر محصولات برود؛ هرچه قدر تولید کننده سود بیشتری دریافت کند تولید بیشتر و باکیفت تری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه واردات نیاز کشور است باید باشد اما این اتفاق زمانی باید رخ دهد که کشاورزان ما در داخل کشور کشت و برداشت نمی کنند، ادامه داد: واردات جو برای دامداران بسیار مهم و مورد نیاز است اما باید عدالت برقرار شود؛ اگر دولت قرار است یارانه ای برای واردات جو اختصاص دهد ایرادی ندارد اما نگاه دولت اول باید به تولیدات داخلی باشد.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه گفت: قیمت امروز گندم در بازار ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان است و قیمت جو هشت هزار و ۵۰۰ تومان در صورتی که قیمت جو نسبت به گندم نهایتا باید ۲۰ درصد پایین تر باشد.

مرادی ادامه داد: شورای قیمت گذاری قیمت جو را کیلویی ۱۰ هزار تومان اعلام کرده که همین قیمت هم از جانب کشاورزان مورد اعتراض است؛ اما قیمت واقعی این محصول در بازار هشت هزار و ۵۰۰ تومان است در صورتی که همان کیلویی ۱۰ هزار تومان هم سودی برای کشاورز در پی ندارد.

وی با بیان اینکه سیلوها در استان زیر نظر تعاون روستایی خرید خود را انجام می دهند و دولتی هستند و بخش خصوصی نیست، ادامه داد: طبق قانون و قیمت مصوب قیمت هر کیلو جو ۱۰ هزار تومان است و اگر سیلویی کمتر از این قیمت خرید کند تخلف انجام داده است.

محصولات کشاورزی براساس واقعیت قیمت‌گذاری شود

باتوجه به بارندگی های سال جاری تولیدات محصولات کشاورزی بیشتر و بهتر می شود

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه افزود: بارش ها در سال جاری در بسیاری از تولیدات ما تاثیر به سزایی داشت؛ وضعیت گندم و جو چه مناطق گرمسیر چه سردسیر در مزارع سطح استان نسبت به سال های گذشته بسیار بهتر بوده است.

مرادی با بیان اینکه بارندگی ها در زمانی مشخص به صورت پی در پی بود، ادامه داد: این بارندگی ها در برخی از مزارع گندم و جو با عث خوابیدگی و زنگ زدگی محصولات شد، اما با توجه به اطلاع رسانی و خدمات سازمان جهاد کشاورزی استان مقدار ضرر و زیان ها به حداقل رسید.

وی افزود: با توجه به مقدار بارندگی ها به نظر می رسد تولیدات استان در محصولات کشاورزی « گندم و جو » نسبت به سال گشته بهتر و مقدار آن نیز افزایشی تر باشد.

محصولات کشاورزی براساس واقعیت قیمت‌گذاری شود

پیش بینی می شود امسال ۱۲۰ هزار تُن نخود در استان تولید شود

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه گفت: در سطح استان انواع مختلفی از نخود کشت می شود؛ نخود به دو صورت کشت پاییزه و بهاره کشت می شود، در کشت پاییزه «کشت مکانیزه» مشکل خاصی وجود ندارد اما برخی از کشاورزان که در کشت بهاره « کشت سنتی» اقدام به کشت کرده بودند به دلیل حساس بودن این محصول و بارندگی های پی در پی برخی از نخود های کشت بهاره دچار بیماری قارچ زدگی شد.

وی با بیان اینکه متاسفانه راهی برای مباره با بیماری قارچ زدگی برای نخود وجود ندارد، ادامه داد: تنها راهی که برای مبارزه وجود دارد این است که کشاورز وارد مزرعه نشود تا این بیماری به نقاط دیگر آسیب وارد نکند؛ خوشبختانه مقدار بسیار کمی از محصولات امسال دچار این بیماری شده اند.

مرادی افزود: پیش بینی ما این است که تولیدات نخود در استان به ۱۲۰ هزار تُن در سال برسد که رقم بسیار خوبی است؛ از قطب های اصلی کشت نخود در استان، منطقه روانسر، دالاهو، ماهیدشت و سنجابی است.

به گزارش ایرنا، در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه حدود ۱۲۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha