«مولا»؛ تولید مشترک ایران و چند کشور دیگر درباره غدیر/۵ سال درگیر پیش تولید بودیم

تهران- ایرنا- کارگردان فیلم سینمایی «مولا» گفت: تلاش کردیم آنچه شیعه از غدیر روایت کرده را در کتب اهل سنت نیز جست‌وجو کنیم. اگر ابراهیم حاتمی‌کیا ۷ سال بابت «موسی» وقت بگذارد، ۷ سال از کارهایی که می‌توانسته بسازد عقب می‌افتد؛ ولی ما این اثر را یک سال‌ونیم تولید می‌کنیم.

عباس لاجوردی کارگردان فیلم مولا درباره وضعیت تولید این فیلم به خبرنگار سینمایی ایرنا گفت: از سال ۹۷ که خبر تولید فیلم منتشر شد، در سکوت خبری درگیر پیش‌تولید اثر بودیم و می‌خواستیم کار جلو برود، به حاشیه ها دامن زده نشود و کارشکنی برای این فیلم اتفاق نیفتد. هفته آینده سفری به عراق خواهیم داشت تا کار تولید را شروع کنیم. «مولا» اثر خاصی است که همه‌جوره می‌تواند دشمن داشته باشد؛ هم بابت سوژه خاص آن و هم به دلیل اینکه درباره یکی از اتفاقات مهم اسلام و شیعیان یعنی غدیر است

کارگردان فیلم مولا درباره طولانی شدن زمان پیش‌تولید این اثر توضیح داد: پیش‌تولید اثر بسیار مهم بود که حدودا ۴ الی ۵ سال است که روی آن زمان گذاشته‌ایم. فیلمنامه این فیلم، مطابق روایت غدیر از دید شیعه و سنی توامان است. مولا اثر خاصی است که همه‌جوره می‌تواند دشمن داشته باشد؛ هم بابت سوژه خاصی که دارد و هم به دلیل اینکه درباره یکی از اتفاقات مهم اسلام و شیعیان یعنی غدیر است.

لاجوردی با اشاره به تطابق رویداد غدیر در منابع شیعه و سنی افزود: از آنجاکه بعضی از اهل سنت تمایل ندارند تا مردم حقایق غدیر را بدانند، تلاش کردیم آنچه شیعه از غدیر روایت کرده را در کتب اهل سنت نیز جست‌وجو کنیم و منابع کامل‌تری داشته باشیم. از این رو مطالعات کتب اهل سنت در خصوص غدیر زمان زیادی برد و بعد از استخراج از این کتب، توانستیم فیلمنامه را بنویسیم که تا الان طول کشید.

وی ادامه داد: مولا فیلمنامه پیچیده ای دارد، به چند زبان نوشته شده و بازیگران خاصی از نقاط مختلف جهان در این فیلم ایفای نقش می‌کنند. لوکشین‌هایی که فعلا تعیین کردیم، در ایران و عراق هستند.

«مولا»؛ تولید مشترک ایران و چند کشور دیگر درباه غدیر/۵ سال درگیر پیش تولید بودیم
فیلم «جشن تولد» به کارگردانی عباس لاجوردی

لاجوردی درباره مدت زمان تولید اثر توضیح داد: اگر کارشکنی اتفاق نیفتد، تولید این اثر نهایتا یک سال‌ونیم زمان می‌برد. تهیه‌کنندگی و سرمایه‌گذاری اثر بر عهده خودم است و این اثر به طور مشترک با کشورهای دیگر تولید می‌شود.«مولا» فیلمنامه پیچیده ای دارد، به چند زبان نوشته شده و بازیگران خاصی از نقاط مختلف جهان در این فیلم ایفای نقش می‌کنند. لوکشین‌های آن فعلا در ایران و عراق هستند

کارگردان جشن تولد با اشاره به طولانی‌شدن پروسه تولید سلمان فارسی و موسی گفت: آثاری همچون سلمان فارسی یا موسی، باید برنامه‌ریزی کنند که تولید آنها این اندازه طولانی نشود چراکه اگر ابراهیم حاتمی‌کیا ۷ سال بابت موسی وقت بگذارد، ۷ سال از کارهایی که خودش و حاتمی‌کیاها می‌توانستند بسازند، عقب میفتد و ما ۷ سال او را بابت این پروژه از دست می‌دهیم.

درست است که تولید آثاری همچون «موسی» خوب است اما ما مطالب مهمی داریم که باید در این ۷ سال گفته شود و آقای حاتمی کیا تخصص به تصویر کشیدن آن را دارد

او افزود: درست است که تولید آثاری همچون موسی خوب است اما ما مطالب مهمی داریم که باید در این ۷ سال گفته شود و آقای حاتمی‌کیا تخصص به تصویر کشیدن آن را دارد.

کارگردان فیلم مولا با بیان اینکه نباید منتظر دریافت بودجه از سازمان ها یا اشخاص ماند، افزود: در چند سال گذشته اتفاقاتی افتاد که متوجه شدم غدیر خیلی مظلوم‌تر از این حرف‌هاست و نباید منتظر کمک کسی ماند. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب نیز گفتند: اگر غدیر درست تبیین می‌شد، هیچ‌وقت عاشورایی اتفاق نمی‌افتاد.

لاجوردی در پایان گفت: هرچند در چند سال اخیر با مهمانی‌های غدیر و مشارکت مردم، نگاه ها به غدیر عوض شد ولی ما کلا توجهی به منابع سازمان ها نداریم و کار را خودمان پیش می‌بریم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha