تاکید بر دیپلماسی هسته‌ای با ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره قطعنامه ۲۲۳۱

نیویورک – ایرنا- نشست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام در حالی برگزار شد که شرکت کنندگان در این نشست بر دیپلماسی هسته ای با ایران تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا از سازمان ملل، نماینده اتحادیه اروپا در شورای امنیت سازمان ملل درباره وضعیت برجام و قطعنامه ۲۲۳۱، تسهیل اجرای این قطعنامه توسط مالت را ستایش و خواستار احیای دیپلماسی هسته ای با ایران شد.

نماینده اتحادیه اروپا خواستار احیای دیپلماسی هسته ای شد

او در عین حال با تکرار ادعاها علیه برنامه هسته ای ایران مدعی شد که اقدامات ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای را نمی توان از رویدادهای منطقه ای جدا کرد.

نماینده اتحادیه اروپا همچنین مدعی عدم همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی شد و از آن ابراز تاسف کرد.

نماینده اتحادیه اروپا "از عدم تداوم اطلاعات" با توجه به عدم همکاری ایران، به "پیامدهای منفی" اعمال تحریم های آمریکا پس از خروج از برجام اشاره و اذعان کرد که این تحریم ها مانع پیشرفت ایران نشده است.

نماینده اتحادیه اروپا همچنین خواهان احیای دیپلماسی هسته‌ای شد و با توافق تسلیحاتی میان روسیه و ایران به دلیل جنگ اوکراین مخالفت کرد.

آمریکا: متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای هستیم

«رابرت وود» سفیر و معاون نمایندگی آمریکا در سازمان ملل، ایران را به انجام اقدامات عمدی جهت جلوگیری از تلاش‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای برای نظارت بر فعالیت هسته‌ای ایران که هیچ‌ هدف غیرنظامی ندارد، متهم کرد.

این دیپلمات آمریکایی ادعا کرد که ایران «همچنان قابلیت دیده شدن فعالیت های هسته ای خود از سوی جامعه بین المللی را انکار می کند. این مانع از تلاش های آژانس بین المللی انرژی اتمی برای حل و فصل مسائل پادمانی باقی مانده می شود و عامدانه فعالیت های راستی آزمانی و نظارت آژانس را مختل می کند .»

نماینده آمریکا همچنین اعلام کرد که آمریکا متعهد به انجام همه کارها و اقدامات لازم جهت جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خواهد بود.  این دیپلمات آمریکایی همچنین خواهان اتحاد شورای امنیت سازمان ملل در مواجهه با «فعالیت‌های بی‌پروای ایران» شد.

اکوادور خواستای گفتگوی شفاف در مسیر دستیابی به نتیجه ای مثبت شد 

سفیر و نماینده اکوادور در سازمان ملل نیز در این نشست  از علاقه اتحادیه اروپا برای احیای برجام استقبال کرد و خواهان گفتگوی شفاف به عنوان در این مسیر به سمت دستیابی به یک نتیجه مثبت شد. نماینده اکوادور بر استقلال و یکپارچگی تیم‌های تکنیکی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و ساخت  مجدد پل‌های ارتباطی جهت اجرای برجام تاکید کرد.

ابراز نگرانی ژاپن درباره دسترسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی 

نماینده ژاپن در سازمان ملل نیز در این نشست شورای امنیت  بر تنش‌های موجود که به شکل جدی بر سیستم نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی تاثیر گذاشته است، اشاره کرد و گفت که این تنش‌ها سبب شده است تا آژانس بین المللی انرژی اتمی به صورت عمده ارتباط خود را با تحولات در برنامه هسته‌ای ایران از دست بدهد.

نماینده ژاپن از ایران خواست تا استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را تضمین کند. او همچنین به دیدارهای اخیر با مقامات ارشد ایران اشاره کرد و گفت که در این دیدارها نگرانی‌های خود را در مورد برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرده است.

چین: آمریکا در سیاست های تحریمی علیه ایران تجدید نظر کند 

سفیر و نماینده چین در سازمان ملل نیز در این نشست از برجام بعنوان « دستاورد بزرگ» یاد کرد و گفت که باید هرچه زودتر احیا شود. 

این دیپلمات ارشد چین در سازمان ملل گفت که یک خاورمیانه بحران زده نیازمند پیروی از برجام است.

نماینده چین از اتحادیه اروپا خواست تا نقش هماهنگ کننده خود را اجرا کند.  نماینده چین همچنین روابط تجاری با ایران را به عنوان یک مشوق جهت احیای برجام مطرح کرد و از آمریکا خواست تا در اجرای سیاست‌های تحریمی خود علیه ایران تجدید نظر کند.

نماینده چین همچنین خواستار رویکردهای سازنده شد و از تعدادی از کشورها خواست تا مسئله غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران را به عنوان بهانه‌ای جهت مطرح کردن سایر مسائل و نگرانی‌ها در مورد رفتار ایران استفاده نکنند.

سیرالئون بر اراده سیاسی برای احیای برجام تاکید کرد 
سفیر و نماینده سیرالئون در سازمان ملل نیز در این نشست  از توافقی که به صورت فزاینده "دست نیافتنی"  می شود و به دلیل احیای تحریم های یکجانبه توسط یک کشور این موانع بیشتر شده است، ابراز تاسف کرد.

نماینده سیرالئون گزارش‌های دبیرکل سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران را ستود و بر میزان اراده سیاسی برای احیای برجام، از جمله اراده برای رفع موانع احیای آن تاکید کرد وتعهدات مربوط به خلع سلاح را مجددا بیان کرد.

موزامبیک بر ادامه گفتگوهای هسته ای با ایران تاکید کرد

سفیر و نماینده موزامبیک در سازمان ملل نیز در این نشست شورای امنیت از عدم وجود پیشرفت قابل توجه در مورد اجرای برجام از زمان آخرین جلسه شورای امنیت با این موضوع  ابراز تاسف و تاکید کرد که ادامه گفتگوها در مورد این مساله حساس در یک زمان پر تنش برای پیشرفت کلیدی است.

سفیر موزامبیک تاکید کرد که صرف وجود سلاح‌های هسته‌ای و سایر سلاح‌های کشتار جمعی، مستقیماً با نگرانی‌های اساسی امنیت انسانی در تضاد است. او به دستور منشور برای خلع سلاح کامل اشاره کرد.

تاکید سوئیس بر احیای توافق هسته ای با ایران 

سفیر و نماینده سوئیس در سازمان ملل نیز در سخنانی در نشست شورای امنیت ابراز امیدواری کرد که که برجام به  یادگار دوران گذشته  تبدیل نشود و راهی برای احیا و تمدید این توافق وجود داشته باشد.  سوییس همچنین  اعلام کرد که می داند قطعنامه ۲۲۳۱  در یک سال  دیگر  منقضی  می شود.

سفیر و  نماینده سوئیس در سازمان ملل همچنین مدعی  مشکلات  راستی آزمایی آژانس بین المللی انرژی اتمی شد. او در بخش دیگری از سخنانش مدعی صادرات پهپادهای ایرانی و سایر تجهیزات نظامی به روسیه و حوثی‌های یمن (انصارالله) گردید و ابراز نگرانی کرد.

این دیپلمات اروپایی همچنین به دستور کار جدید دبیرکل سازمان ملل برای صلح با اولویت خلع سلاح هسته ای اشاره کرد.

سفیر و نماینده اسلوونی در سازمان ملل نیز با اشاره به همکاری های ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی بدون اشاره به خروج آمریکا از برجام مدعی شد که وضعیت کنونی، تایید پایبندی ایران را در بهترین حالت دشوار کرده است.

سفیر اسلوونی در سازمان ملل تاکید کرد: اما ما می دانیم که غنی سازی ایران از محدودیت های برجام فراتر رفته است.

تهدید انگلیس: به حفظ همه گزینه های دیپلماتیک از جمله مکانیسم ماشه ادامه خواهیم داد 

باربارا وود وارد سفیر و نماینده انگلیس در سازمان ملل در نشست شورای امنیت  مدعی «تشدید بی وقفه  فعالیت های هسته ای ایران » شد و ادعا کرد که هم خطرات جهانی و هم تشدید هسته ای توسط دیگران را افزایش می دهد.  

سفیر انگلیس مدعی شد: برنامه هسته ای ایران اکنون بسیار فراتر از هرگونه توجیه غیرنظامی مشروع است.

 این دیپلمات انگلیسی به بند موسوم به "غروب آفتاب" که درحال نزدیک شدن است و همزمان گسترش برنامه هسته ای ایران اشاره کرد.

او ادعا کرد: قطعنامه ۲۲۳۱ در اکتبر سال آینده منقضی می‌شود و به همراه آن حق اعمال مجدد تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران به پایان می‌رسد.

سفیر انگلیس با ادعای خطرناک و نگران کننده خواندن پیشرفت های هسته ای ایران مدعی شد: ما به حفظ همه گزینه‌های دیپلماتیک روی میز از جمله بکارگیری مکانیسم ماشه قبل از اکتبر ۲۰۲۵ در صورت لزوم، ادامه خواهیم داد.

تاکید فرانسه بر فعال سازی مکانیسم حل اختلاف

سفیر و نماینده فرانسه در سازمان ملل نیز بدون اشاره به خروج آمریکا از برجام، مدعی پنج سال "نقض تعهدات توسط ایران" شد و گفت که این امر با گزارش های نگران کننده آژانس بین المللی انرژی اتمی  همراه شده است.

سفیر فرانسه مدعی شد سطح کنونی غنی‌سازی ایران توجیه غیرنظامی و صلح‌آمیز «قابل قبول» ندارد و بر فعال سازی مکانیسم اختلاف تاکید کرد.

گویان خواستار بازگشت همه طرف ها به برجام شد/الجزایر برجام را بهترین گزینه دانست

سفیر و نماینده گویان در سازمان ملل نیز خاطرنشان کرد که حذف تجهیزات نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران، نظارت موثر را بسیار چالش برانگیز می‌کند.   مسیر استفاده های صلح آمیز که در قطعنامه ۲۲۳۱ مشخص شده، اکنون در معرض خطر قرار گرفته است. 

سفیر گویان در سازمان ملل از طرف ها خواست که به برجام بازگردند.

 نماینده الجزایر در سازمان ملل نیز  به «دستاورد چندجانبه» برجام اشاره کرد و آن را همچنان «بهترین گزینه» و به نفع همه دانست.

روسیه: نگرانی ها درباره برنامه هسته ای ایران نتیجه اقدامات آمریکاست

واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز درباره چشم انداز احیای برجام، بیانیه و تلاش اتحادیه اروپا را برای مقصر دانستن ایران به جای آمریکا در شکست برجام را سرزنش کرد.

او با تاکید بر نقض قوانین بین المللی از سوی آمریکا خاطرنشان کرد که واشنگتن اقداماتی را برای جبران آسیب های ناشی از اجرای تحریم های یکجانبه انجام نداده است.

سفیر روسیه در سازمان ملل تصریح کرد: نگرانی‌ها در مورد غنی‌سازی ایران و پایبندی به برجام، نتیجه مستقیم اقدامات ایالات متحده آمریکا از جمله خروج از برجام بوده است.

او مداخله در گفت‌وگوها میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را «غیرقابل قبول» دانست و به سیاست های مخرب آمریکا و اتحادیه اروپا در مسیر بازگشت به برجام اشاره کرد.

آلمان مدعی تعهد جهانی برای عدم برخورداری ایران از سلاح های هسته ای شد 

سفیر آلمان در سازمان ملل نیز مدعی تعهد جهانی برای تضمین عدم برخورداری ایران از سلاح های هسته‌ای با توجه به میزان غنی‌سازی آن که ۳۰ برابر محدودیت‌های برجام است، شد.

سفیر آلمان عدم همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی را هشدار دهنده دانست و مدعی شد: غنی سازی ایران تعهدش به مذاکرات مجدد را زیر سوال می برد.

او همچنین مدعی منزوی شدن ایران با ادامه برنامه هسته ای خود شد و از تهران خواست بازرسان مجرب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را دوباره بپذیرد.

سفیر و نماینده کره جنوبی در سازمان ملل که کشورش ریاست دوره ای شورای امنیت را برعهده دارد، نیز در سخنانی در نشست شورای امنیت ادعا کرد که پادمان‌های آژانس جزء «ضروری» رژیم جهانی منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای شد و مدعی شد که غنی‌سازی ایران بسیار فراتر از محدودیت‌های برجام رفته است که می‌تواند تنش‌های منطقه‌ای را بیشتر کند.

نشست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل درباره قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) این شورا در خصوص ایران و برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام برای بررسی هفدهمین گزارش آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد امروز دوشنبه به وقت محلی ( ۲۴ ژوئن ۲۰۲۴ برابر با ۴ تیرماه ۱۴۰۳ ) برگزار شد

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در راستای اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت (۲۰۱۵) هفدهمین گزارش خود را ارائه کرده که خانم رزماری دی کارلو معاون دبیرکل در امور سیاسی آن را در نشست شورای امنیت قرائت کرد.

مطابق قطعنامه ۲۲۳۱، هر شش ماه یکبار گزارش دبیرکل سازمان ملل در نشست عادی شورای امنیت سازمان ملل ارائه و سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز در این نشست سخنرانی می‌کند. در نشست قبلی که ۲۷ آذر ماه ۱۴۰۲ برگزار شد، شانزدهمین گزارش دبیر کل سازمان ملل درخصوص اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام بررسی شد.

هفدهمین گزارش دبیرکل سازمان ملل بر خلاف گزارش های قبلی بسیار کوتاه بود زیرا مهر ماه ۱۴۰۲، دبیرخانه شورای امنیت سازمان ملل با ارسال یادداشتی به کشورهای عضو سازمان ملل متحد، پایان رسمی مقررات بندهای ۳، ۴ و ۶ ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱، شامل آزمایش های موشکی، محدودیت صادرات و واردات اقلام موشکی به ایران و همچنین تحریم های مربوط به توقیف اموال و ارائه خدمات مالی به افراد و نهادهای ایرانی تحت تحریم شورای امنیت را به اطلاع کشورها رساند.

بر اساس مفاد ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱، این محدودیت ها تا ۸ سال پس از اجرای برجام (۱۸ اکتبر ۲۰۲۳) ادامه داشت که در این تاریخ به وقت نیویورک، به صورت خودکار خاتمه یافت.

ریاست دوره ای شورای امنیت در ماه جاری میلادی (ژوئن۲۰۲۴ ) برعهده کره جنوبی است.

به گزارش ایرنا، ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه به‌عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، در نهایت با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ مه ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

جمهوری اسلامی ایران نیز در سال ۲۰۱۸ سازوکار حل اختلاف را در چارچوب کمیسیون مشترک برجام در سطح وزیران امورخارجه اعضای باقی‌مانده در این توافق فعال کرد. در نتیجه این نشست، طرف‌های عضو برجام با صدور بیانیه‌ای، ۱۱ تعهد را برای جبران خسارت‌های اقتصادی ناشی از اقدام یکجانبه آمریکا مطرح کردند.

اما اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، در نهایت در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ مه ۲۰۱۹) شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

دولت جو بایدن نیز برغم شعار انتخاباتی اش برای بازگشت به برجام، تاکنون در بازگرداندن آمریکا به این توافق بین المللی ناکام مانده است اما در توافقی میان تهران - واشنگتن همزمان با تبادل زندانیان میان دو طرف، ۶ میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده ایران در کره جنوبی آزاد و به قطر منتقل شد که جمهوریخواهان و مخالفان دولتش از این اقدام بشدت عصبانی هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha