بابل مهیای انتخابات پرشور

۶ تیر ۱۴۰۳، ۸:۱۶
کد خبر: 85519994
بابل مهیای انتخابات پرشور

ساری - ایرنا - شهرستان بابل به عنوان بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر شمال کشور بعد از رشت که بیشترین صندوق اخذ رای مازندران برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در این شهرستان فعال می شود، مهیای برگزاری یک انتخابات حماسی و پرشور است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان ۶۰۰ هزار نفری بابل که دارای هفت شهر و ۶ بخش است با این گستره پهناور جغرافیایی و جمعیتی، خود را برای برگزاری یک انتخابات پرشور و بانشاط آماده کرد.

طرفداران نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری هم در هفته جاری با برگزاری همایش های بزرگ و پرجمعیت، سعی کردند آرای مردم را به سمت ارودگاه خود سوق دهند.

هواداران نامزدها با استفاده از شبکه های اجتماعی به صورت مستمر نامزد مد نظر خود را برای افکار عمومی معرفی می کنند و تلاش دارند تا رای جوانان را هم به سبد آرای خود اضافه کنند.

در ۴۸ ساعت اخیر در شهرستان بابل بازار داغ بیانیه ها به اوج خود رسید و چهره های دانشگاهی با ترتیب دادن لیست های مختلف نامزد مورد نظر خود را معرفی کردند.

شهروندان بابلی این دوره از انتخابات را بسیار حساس ارزیابی کرده و خواستار حضور مردم در پای صندوق های رای شدند. برخی از صاحبنظران در این شهرستان بر این باورند رئیس جمهور باید با رای قاطع انتخاب شود تا در عرصه های بین المللی اعتبار ایران افزایش یابد.

شهر بابل که در گذشته با نام های مختلفی مطرح بود مامطیر، بارفروش، بارفروش ده و بابل چهار نام اخیر این شهر می باشد که در پهلوی اول بخاطر عبور رودخانه بابلرود از وسط این شهر نام آن به بابل تغییر یافته است.

بابل مهیای انتخابات پرشور

در این شهر که در مقطعی از تاریخ ۳۰ حوزه علمیه با ۷۰ مجتهد این شهر را به پایگاهی از علم فقاهت و مرجعیت در سده های گذشته تبدیل کرده بود. از جمله عالمانی که در مقطعی از تاریخ جزء سرآمدان مرجعیت در کشور بودند می توان به ملا نصیرای مازندرانی، ملا محمد شفیع مازندرانی، شیخ زین العابدین مازندرانی، سعیدالعلماء و شیخ کبیر اشاره کرد.

همچنین این شهر از گذشته دور محل تجمع تجار مازندران برای خرید و فروش کالا بوده و از سویی دیگر بازرگانان روسی در راستای رونق تجارت با این شهر در ارتباط بودند.

بابل که به شهر دانشگاهی در کشور معروف است ۱۷ مرکز دانشگاهی و هزاران دانشجو در مقاطع مختلف در حال تحصیل در این شهر دارد که تعدای از این دانشجویان از کشورهای مختلف خود را برای تحصیل به بابل رساندند.

وجود این پیشینه به همراه ظرفیت های شهرستان بابل سبب شد این شهر در انتخابات های ریاست جمهوری از جمله شهرهای تعیین کننده در سبد آرای استان باشد و نامزدها و هوادران آنها همایش های محوری استانی خود را در این شهر برگزار کنند.

همه می آیند

دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور بابل در گفت گو با خبرنگار ایرنا ادامه داد: بدون تردید برای انتخابات هشت تیرماه همه اقشار مختلف مردم پای صندوق رای حاضر خواهند شد.

صابر پیکانی اظهار کرد: در این مقطع از تاریخ ایران رئیس جمهور باید با رای بالای مردم انتخاب شود تا ایران در عرصه بین المللی قدرت چانه زنی بهتری داشته باشد.

وی با بیان این که انتخاب رئیس جمهور با رای کم زیبنده جمهوری اسلامی نیست، گفت: حضور گسترده مردم پای صندوق رای برای کشور ارزشمند است.

این دانشجوی کرمانی ادامه داد: انتخابات در ایران نماد اقتدار ملی محسوب می شود که مردم باید یک رئیس جمهور قوی را بر کرسی ریاست قوه مجریه انتخاب کنند.

صابر پیکانی تصریح کرد: بعد از اتمام مناظره ها تصمیم نهایی خود را برای رای دادن به یک نامزد گرفته ام و نام رئیس جمهور خود را جمعه پیش رو داخل صندوق اخذ رای خواهم انداخت.

۴۰۰ هزار نفر واحد شرایط رای دادن

در این پیوند فرماندار بابل در گفت گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار ۴۰۰ هزار نفر در شهرستان بابل برای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در ۸ تیرماه واجد شرایط رای دادن هستند.

این مقام مسوول با بیان این که ۵۲۱ صندوق اخذ رای برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بابل فعال می شود، گفت: این تعداد صندوق اخذ رای در بین شهرستان های مازندران از همه شهرها بیشتر است.

پیرفلک اظهار کرد: از این تعداد صندوق اخذ رای ۳۰۵ صندوق در روستاهای شهرستان بابل و مابقی در مناطق شهری فعال خواهند شد.

وی ادامه داد: از مجموع ۵۲۱ صندوق اخذ رای که برای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در این شهرستان فعال خواهد شد، ۱۵ صندوق سیار است.

فرماندار بابل با بیان این که همه زیرساخت های لازم برای برگزاری انتخابات پرشور در شهرستان بابل فراهم شد، افزود: تمامی نیروهای اجرایی سر صندوق ها مشخص شدند و هیچ مشکلی در این بخش وجود ندارد.

این مقام مسوول تصریح کرد: بیش از ۱۰ هزار عوامل اجرایی در سر صندوق های اخذ رای برای برگزاری انتخابات هشتم تیرماه به کار گیری خواهد شد.

به گزارش ایرنا، ۲ میلیون و ۴۸۷هزار و ۲۴۴ نفر در مازندران واجد شرایط رای دادن و شرکت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سطح این استان هستند.

بابل مهیای انتخابات پرشور

‌وزیر کشور روز یکشنبه ششم خردادماه ۱۴۰۳ فرمان آغاز فرایند برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را صادر کرد؛ انتخاباتی که در پی شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی و تصمیم رؤسای قوای مقننه و قضاییه و سرپرست قوه مجریه، یک‌سال زودتر از زمان خود برگزار می‌شود.

داوطلبان ورود به پاستور از دهم خرداد ماه به مدت پنج روز فرصت ثبت‌نام کردند و پس از آن شورای نگهبان ظرف ۱۰ روز با بررسی صلاحیت نامزدها، روز بیستم خرداد اسامی کاندیداهای نهایی را اعلام کرد تا از همان فردایش تا هفتم تیرماه به تبلیغ و تبیین دیدگاه‌ها و برنامه‌هایشان بپردازند.

مردم روز هشتم تیرماه پای صندوق می روند تا نهمین رئیس جمهور را انتخاب کنند اما در صورتی که انتخابات به دور دوم کشیده شود، رأی‌گیری مرحله دوم برای انتخاب رئیس دولت چهاردهم ۱۵ تیرماه انجام می‌شود.

ستاد انتخابات کشور، کلیات جدول زمان بندی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را مطابق با اصل ۱۳۱ قانون اساسی بدین شرح اعلام کرده است:‌

۱- صدور دستور شروع انتخابات توسط وزیر کشور به فرمانداران به مدت یک روز و تاریخ اجرای ان دهم خرداد ماه

۲- تشکیل هیات های اجرایی مرکزی و شهرستانی مهلت اجرا یک روز و تاریخ اجرای آن ۱۰ خرداد ماه

۳- ثبت نام از داوطلبان مهلت اجرا پنج روز از زمان انتشار دستور شروع انتخابات و تاریخ اجرای آن ۱۰ تا ۱۴ خردادماه

۴-رسیدگی به صلاحیت داوطلبان توسط شورای نگهبان مهلت اجرا هفت روز و تاریخ اجرای آن ۱۵ تا ۲۱ خرداد ماه

۵- انتشار اسامی نامزدها توسط وزارت کشور مهلت اجرا یک روز و تاریخ اجرای آن ۲۲ خرداد ماه

۶- تبلیغات انتخاباتی نامزدها مهلت اجرا ۱۵ روزه و تاریخ اجرای آن ۲۳ خرداد تا ۶ تیر ماه

۷- ممنوعیت تبلیغات انتخاباتی نامزدها مهلت اجرا یک روز و تاریخ اجرای آن هفتم تیرماه

۸- اخذ رای مهلت اجرا یک روزه و تاریج اجرای آن هشتم تیرماه

۹- انجام مرحله دوم(در صورت لزوم) مهلت اجرا یک روزه و تاریخ اجرای آن ۱۵ تیرماه

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha