انتخابات ریاست جمهوری در همدان از دریچه آمار+جدول

همدان- ایرنا- داده های آماری از حضور مردم همدان در سیزده دوره انتخابات ریاست جمهوری نشان می دهد مشارکت مردم این استان در یازده دوره بیش از ۶۰ درصد بوده است.

به گزارش ایرنا، مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود با حضور در پای صندوق اخذ رای و انتخابات از جایگاه ممتاز و بنیادین در نظام اسلامی برخودار است و در این بین مردم دیار الوند پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین همواره با حضور حداکثری خود در انتخابات سهم قابل توجهی در رشد و بالندگی استان و کشور داشته اند.

فردا جمعه هشتم تیرماه در پی شهادت آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهور فقید در سانحه بالگرد حین سفر به آذربایجان شرقی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران اسلامی برگزار می شود.

تبلیغات انتخاباتی نامزدها در استان همدان پس از اعلام اسامی نهایی داوطلبان این دوره از انتخابات از سوی شورای نگهبان و راه اندازی ستادهای اصلی در مرکز استان همدان و ۹ شهرستان دیگر آغاز شد و هر یک به شیوه ای سعی در جلب رای و نظر مردم داشتند.

شور و هیجان انتخاباتی در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری بر خلاف ادوار پیشین در شبکه های اجتماعی بیشتر نمود داشت و طرفداران کاندیداها با بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی به تبلیغ نامزد مورد حمایت خود پرداختند.

البته حامیان داوطلبان از فضای حقیقی نیز غافل نشدند به ویژه در روزهای گذشته که به واسطه عید سعید غدیر خم مراسم جشنی در میدان اصلی شهر همدان و پیاده راه بوعلی و اکباتان برگزار بود با در دست گرفتن تصویر نامزد مورد حمایت خود و پلاکاردهای حاوی شعارها و برنامه های اصلی آنان به تبلیغ کاندیدای مورد علاقه خود پرداختند.

با نگاهی به آمار مشارکت مردم همدان در ۱۳ دوره انتخابات ریاست جمهوری می توان دریافت که سهم همدانی ها در این رویداد سیاسی همانند سایر نقاط کشور کم نظیر بوده است و اهالی این استان همواره در جمع استان های با مشارکت بالا بوده است.

انتخابات ریاست جمهوری در همدان از دریچه آمار+جدول

مشارکت ۷۸ درصدی مردم همدان در اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری

اولین انتخابات ریاست جمهوری پس از پیروز انقلاب شکوهمند اسلامی در پنجم بهمن سال ۱۳۵۸ برگزار شد که از ۶۳۷ هزار و ۵۹۹ واجد شرایط رای دادن در این استان ۷۸ درصد معادل ۴۹۶ هزار و ۲۹۴ نفر در پای صندوق رای حاضر شدند.

همچنین دوم مرداد سال ۱۳۶۰ حدود ۷۳.۳۸ درصد واجدین شرایط در این استان آرای خود را در صندوق انداختند که معادل ۵۱۰ هزار و ۸۹۹ نفر از ۶۹۶ هزار و ۲۳۴ واجد شرایط رای دادن می شود.

جدول میزان مشارکت مردم همدان در سیزده دوره انتخابات ریاست جمهوری

دوره زمان انتخابات تعداد واجدین شرایط تعداد آرا ماخوذه درصد مشارکت
اول ۵ بهمن ۱۳۵۸ ۶۳۷ هزار و ۵۹۹ ۴۹۶ هزار و ۲۹۴ ۷۸
دوم ۲ مرداد ۱۳۶۰ ۶۹۶ هزار و ۲۳۴ ۵۱۰ هزار و ۸۹۹ ۷۳.۳۸
سوم ۱۰ مهر ۱۳۶۰ ۶۹۶ هزار و ۲۳۴ ۵۳۳ هزار و ۶۱۸ ۷۷
چهارم ۲۵ مرداد ۱۳۶۴ ۷۵۶ هزار و ۹۱۵ ۴۶۸ هزار و ۸۱۶ ۶۲
پنجم ۶ مرداد ۱۳۶۸ ۸۷۸ هزار و ۷۲۲ ۵۲۴ هزار و ۴۹۶ ۶۰
ششم ۲۱ خرداد ۱۳۷۲ ۹۳۹ هزار و ۳۵۷ ۵۰۸ هزار و ۸۵۶ ۵۴
هفتم ۲ خرداد ۱۳۷۶ ۹۹۱ هزار و ۷۶۹ ۷۷۰ هزار و ۴۷۲ ۷۷.۷
هشتم ۱۸ خرداد ۱۳۸۰ یک میلیون و ۱۷۹ هزار و ۲۳۷ ۷۴۳ هزار و ۳۷۲ ۶۳
نهم ۲۷ خرداد ۱۳۸۴

یک میلیون و ۳۱۷ هزار و ۴۴۸

۸۲۱ هزار و ۳۳۷ ۶۲.۳
دهم ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ یک میلیون و ۲۵۶ هزار و ۲۵۰ یک میلیون و ۱۹ هزار و ۱۶۹ ۸۱.۱۲
یازدهم ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ یک میلیون و ۳۱۷ هزار و ۷۲۲ ۹۲۴ هزار و ۲۲۱ ۷۰.۱۳
دوازدهم ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ یک میلیون و ۳۸۲ هزار و ۵۹۲ ۹۵۱ هزار و ۳۰۰ ۶۸.۸۱
سیزدهم ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ یک میلیون و ۴۲۵ هزار و ۹۷۰ ۶۵۵ هزار و ۴۸۹ ۴۶

دهم مهر ماه همان سال دوباره این انتخابات برگزار شد و ۷۷ درصد اهالی این استان معادل ۵۳۳ هزار و ۶۱۸ نفر در سومین دوره از انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند

چهارمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بر اساس زمان بندی در ۲۵ مرداد سال ۱۳۶۴ برگزار شد که از ۷۵۶ هزار و ۹۱۵ واجد شرایط ۶۲ درصد معادل ۴۶۸ هزار و ۸۱۶ نفر رای دادند.

ششم مرداد سال ۱۳۶۸ نیز شاهد برگزاری پنجمن دوره انتخابات ریاست جمهوری بودیم که در این دوره هم از ۸۷۸ هزار و ۷۲۲ نفر، ۵۲۴ هزار و ۴۹۶ نفر معادل ۶۰ درصد در این حماسه مشارکت داشتند.

در ششمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم که ۲۱ خرداد ۱۳۷۲ برگزار شد از ۹۳۹ هزار و ۳۵۷ نفر ۵۰۸ هزار و ۸۵۶ نفر معادل ۵۴ درصد واجدید شرایط رای دادند.

دوم خرداد ۱۳۷۶ در هفتمین دوره از انتخابات ۷۷.۷ درصد از ۹۹۱ هزار و ۷۶۹ واجد شرایط پای صندوق رای حضور یافتند همچنین هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در استان همدان از یک میلیون و ۱۷۹ هزار و ۲۳۷ واجد شرایط ۷۴۳ هزار و ۳۷۲ نفر معادل ۶۳ درصد مشارکت داشتند.

انتخابات ریاست جمهوری در همدان از دریچه آمار+جدول

بیشترین مشارکت همدانی ها پای صندوق های رای در انتخابات ریاست جمهوری ۸۸

۲۲ خرداد ۱۳۸۸ دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیشترین میزان مشارکت مردم همدان در بین ۱۳ دوره انتخابات ثبت شد یعنی از یک میلیون و ۲۵۶ هزار و ۲۵۰ واجد شرایط رای دادن یک میلیون و ۱۹ هزار و ۱۶۹ نفر معادل ۸۱.۱۲ درصد در این رویداد سیاسی حضور یافتند که برای نخستین بار همدان حضور میلیونی واجدین شرایط پای صندوق های رای را تجربه و ثبت کرد.

یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بر اساس زمان بندی در ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ برگزار شد که ۹۲۴ هزار و ۲۲۱ نفر از جمعیت یک میلیون و ۳۱۷ هزار و ۷۲۲ نفری واجدین شرایط معادل ۷۰.۱۳ درصد رای دادند.

۲۹ اردیبهشت سال ۱۳۹۶ هم از یک میلیون و ۳۸۲ هزار و ۵۹۲ واجد شرایط حضور در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۹۵۱ هزار و ۳۰۰ نفر معادل ۶۸.۸۱ درصد پای صندوق رای حاضر شدند.

یک میلیون و ۴۲۵ هزار و ۹۷۰ نفر در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار شد واجد شرایط رای دادن بودند که ۶۵۵ هزار و ۴۸۹ نفر معادل ۴۶ درصد در این انتخاباتن شرکت کردند.

به گزارش ایرنا، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هشتم تیرماه امسال برگزار می شود و در این دوره از انتخابات ۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری براساس حروف الفبا شامل مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی و محمدباقر قالیباف با یکدیگر رقابت می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha