انتخابات مجلس در همدان از دریچه آمار

همدان- ایرنا- انتخابات مجلس شورای اسلامی در همدان طی یازده دوره گذشته در هفت حوزه انتخابیه برای انتخاب ۹ نماینده مجلس برگزار شده که در هر دوره چهره های مختلف فرهنگی، سیاسی و مذهبی با گرایش های مختلف سیاسی از این استان به خانه ملت راه یافتند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، تا زمان برگزاری مهم ترین رخداد کشور در سال جاری یعنی دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری زمان اندکی باقی مانده است، تنور انتخابات در حال گرم شدن است و بزودی نیز با انتشار فهرست نهایی نامزدهای تایید صلاحیت شده کارزار تبلیغات آغاز خواهد شد، در آستانه انتخابات و در این گزارش مروری بر انتخابات قبلی همدان، میزان مشارکت ها و افراد راه یافته به خانه ملت می کنیم.

استان همدان با حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار جمعیت دارای ۹ کرسی در ساختمان بهارستان است که در این میان حوزه های همدان و فامنین ۲ نماینده، ملایر ۲ نماینده، بهار و کبودراهنگ یک نماینده، رزن و درگزین یک نماینده، اسدآباد یک نماینده، تویسرکان یک نماینده و نهاوند دارای یک نماینده در مجلس شورای اسلامی است.

همدانی ها در یازده دوره گذشته انتخابات مجلس شورای اسلامی، چهره های مختلفی از احزاب و گرایش های مختلف سیاسی به عنوان نماینده راهی بهارستان کردند که طی این دوره ها ۲ تن از راه یافتگان به مجلس از بانوان بودند که شامل الهه راستگو از حوزه انتخابیه ملایر در مجلس پنجم و مرحومه مرضیه حدیدچی (دباغ) در همان دوره از حوزه انتخابیه همدان و فامنین بوده است.

نمایندگانی که بیش از یک دوره وارد مجلس شدند

بعضی از نمایندگانی که با رای مردم استان همدان راهی خانه ملت شدند موفق شدند بیش از یک دوره اعتماد مردم را به خود جلب کنند، در جدول زیر نام این افراد ذکر شده است.

حوزه انتخابیه ۲ دوره ۳ دوره ۴ دوره ۶ دوره ۷ دوره
نهاوند

محمد رضا علی حسینی

مهدی سنایی

احمد زمانیان
اسدآباد

محمدباقر بهرامی

ذبیح الله صفایی

بهار و کبودرآهنگ

علی مثبت

علی یعقوبی

رضا طلایی نیک

تویسرکان

مرتضی فضلعلی

رزن محمدمهدی مفتح*
ملایر

عبدالله نوروزی

بیژن شهبازخانی

مهدی سنایی

همدان و فامنین

سید هاشم حمیدی

ابراهیم کارخانه ای

امیر خجسته

علی آقا محمدی حمیدرضا حاج بابایی*

بیشترین میزان در این رابطه مربوط به محمدمهدی مفتح با هفت دوره و سپس حمیدرضا حاج بابایی با ۶ دوره اختصاص دارد با این توضیح که محمدمهدی مفتح دوره های چهارم، پنجم، هفتم و هشتم از حوزه انتخابیه رزن راهی مجلس شد اما در دوره نهم عطاءلله سلطانی صبور در رزن بیشترین آرا را کسب کرده و مفتح از ورود به بهارستان بازماند.

به دنبال ابطال نتیجه انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تویسرکان و برگزاری انتخابات میان دوره ای در سال ۱۳۹۲، محمد مهدی مفتح در این شهرستان داوطلب شد که با کسب رای مردم مجوز ورود به خانه ملت را کسب کرد و از آن پس در سال های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۸ یعنی دهمین و یازدهمین دوره انتخابات دوباره از حوزه انتخابیه تویسرکان راهی بهارستان شد.

حمیدرضا حاجی بابایی هم از دوره پنجم همراه با مرحومه مرضیه حدیدچی(دباغ) به بهارستان راه یافت و در دوره های ششم، هفتم و هشتم نیز نماینده همدان در خانه ملت بود تا اینکه در اواسط دوره هشتم (سال ۱۳۸۸)به عنوان وزیر پیشنهادی دولت نهم به مجلس معرفی شد و آرای لازم برای تصدی به پست وزارت را کسب کرد.

وی در نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت نکرد و در این دوره از حوزه انتخابیه همدان و فامنین امیر خجسته و ابراهیم کارخانه‌ای مجوز ورود به بهارستان را دریافت کردند، «کارخانه ای» سابقه هفتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از این حوزه انتخابیه را نیز در کارنامه دارد.

حاجی بابایی سپس در دهمین و یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کرده و با کسب بالاترین آرا به عنوان نماینده مردم شهرستان های همدان و فامنین راهی مجلس شورای اسلامی شد.

تاکنون ۲ نماینده در همدان از سمت خود استعفا کردند که نخست حمیدرضا حاجی بابایی در سال ۱۳۸۸ برای تصدی پست وزارت آموزش و پرورش سپس مهدی سنایی نماینده مردم نهاوند در دوره نهم و آغازین سال فعالیت دولت یازدهم به عنوان سفیر ایران در روسیه راهی مسکو شد.

میزان مشارکت مردم همدان در انتخابات

با توجه به اطلاعات ارائه شده بیشترین میان مشارکت مردم استان همدان در مجلس شورای اسلامی مربوط به دوره پنجم با ۷۳.۲۲ درصد و کمترین میزان نیز مربوط به دوره یازدهم با ۴۴.۷درصد بوده است.

ادوار انتخابات مجلس میانگین مشارکت در همدان در انتخابات
مجلس اول ۵۸.۵
مجلس دوم ۶۹.۴۵
مجلس سوم ۶۳.۵۹
مجلس چهارم ۶۰.۹۷
مجلس پنجم ۷۳.۲۲
مجلس ششم ۶۸.۷۳
مجلس هفتم ۵۱.۸
مجلس هشتم ۵۶.۸
مجلس نهم ۶۴.۵
مجلس دهم ۵۸.۸
مجلس یازدهم ۴۴.۷

همچنین به لحاظ شغلی مواردی همچون فرهنگی، پزشک، کارمند، مدیر، قاضی، استاندار، فرماندار، سفیر، پاسدار،استاد دانشگاه و حوزوی و مشاغل آزاد در جمع راه یافتگان مجلس دیده می شود که سهم فرهنگیان از دیگر اقشار و مشاغل بیشتر بوده است.

در یازده دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هشت روحانی از استان همدان راهی خانه ملت شدند از نظر مدرک تحصیلی هم شاهد تنوع خاصی هستیم هر چند مدرک دیپلم و زیر دیپلم به دوره اول و دوم مجلس اختصاص دارد اما در دیگر دوره ها نمایندگان استان همدان دارای مدارک تحصیلی دانشگاهی یا حوزوی بودند.

در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، ۲۹۷ داوطلب شرکت کردند که از منظر شغلی ۱۶ تن دارای سابقه نمایندگی مجلس، ۱۰ تن وکیل یا قاضی دادگستری، ۴۸ تن استاد دانشگاه، ۱۵۳ کارمند، ۲۶ بازنشسته، ۱۵ پزشک، ۲۲ تن دارای مشاغل آزاد و هفت تن سایر مشاغل بودند.

همچنین ۲۷ تن از شرکت کنندگان در انتخابات شامل ۹.۱ درصد زن و گروه سنی ۳۰ تا ۳۵ سال با ۶۱ داوطلب و داوطلبان دارای مدرک فوق لیسانس با ۲۲۸ تن معادل ۷۶.۸ درصد، بیشترین میزان شرکت کنندگان در انتخابات را به خود اختصاص دادند.

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ۱۴۰ نامزد در استان همدان برای تکیه زدن به ۹ کرسی به رقابت پرداختند و آمار واجدین شرایط رای دادن در این استان یک میلیون ۴۰۴ هزار ۷۳۰ نفر بود.

رقابت ۳۹۱ داوطلب نمایندگی ورود به مجلس از استان همدان در انتخابات دوازدهم

اما در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و بر اساس آخرین آمار ارایه شده از سوی هیات نظارت بر این انتخابات، ۳۹۱ داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی تایید صلاحیت شده و با یکدیگر به رقابت می پردازند، البته ممکن است این آمار تا روز پایانی پیش از اعلام نهایی اسامی به وزارت کشور و آغاز تبلیغات با تایید افراد رد صلاحیت شده جدید دستخوش تغییر شود.

براساس این آمار 112 نفر در حوزه انتخابیه همدان و فامنین، ۷۰ نفر در ملایر، بهار و کبودرآهنگ ۶۴ نفر، رزن ۴۱ نفر، نهاوند ۴۰، تویسرکان ۳۷ و اسدآباد ۲۷ تایید صلاحیت شدند.

کمترین میزان داوطلب نسبت به کرسی نمایندگی مربوط به حوزه انتخابیه اسدآباد است که ۲۷ نفر برای تصدی یک کرسی رقابت می کنند و بیشترین میزان مربوط به بهار و کبودرآهنگ است که ۶۴ نفر برای تصدی یک کرسی مجلس به رقابت می پردازند.

۵۲۳ داوطلب در استان همدان برای حضور در انتخابات نام‌نویسی کردند که ۳۹۱ نفر تایید شدند که نسبت به ۱۲ دوره گذشته بی سابقه بوده است.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به همراه ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری یازدهم اسفند ماه امسال برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha