دولت چهاردهم منطبق بر دکترین کلان سیاست خارجی کشور حرکت کند

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل بین الملل گفت: در بحث سیاست خارجی، رئیس جمهور منتخب باید بر اساس دکترین کلانی که مقام معظم رهبری تبیین کرده، بدون کوچکترین زاویه ای مو به مو حرکت کرده و از آن مهمتر این سیاستگذاری‌ها در عرصه عمل انجام شود.

میرقاسم مومنی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص خطی مشی سیاست خارجی دولت چهاردهم و برخی اظهارنظرها در خصوص FATF اظهارداشت: در حوزه مسائل داخلی و بین‌المللی که کشور با آن روبرو هست باید چند مولفه را در نظر داشته بگیریم، یکی اینکه ما در کشور دو نگاه اساسی داریم یک نگاه این است که باید با دنیا تعاملات داشته باشیم و از توانمندی‌های دنیا استفاده کنیم و مجبوریم برای استفاده از این توانمندی‌ها به کشورهای قدرتمند باج بدیم و در راستای سیاست‌های آن کشورها حرکت کنیم.

وی گفت: نگاه دیگر در نقطه مقابل این را می‌گوید که ما به کشورهایی که تخاصم آنها با ما آشکار و واضح است نباید باج دهیم و نباید در راستای سیاست‌های آنها حرکت کنیم، بلکه می‌توانیم با فعال کردن پتانسیل‌های بالقوه، استفاده از دانش بومی و همکاری با کشورهای همسو و همفکر به اهداف خود برسیم.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: انتخابات پیش رو، در شرایط فعلی جهان انتخابات حساسی است، یکی از وجوه حساسیت هم نوع ارتباط ما با اتحادیه اروپا هست، از یک طرف اروپایی‌ها در مسیر اتحاد علیه ما هستند و از طرف دیگر قرار دادن سپاه در لیست تروریستی از سوی کانادا و آمریکا و به تبع آن فشارهای اتحادیه اروپا در تبعیت از این دو، یک موضوع مهم است.

مومنی افزود: دومین مولفه اینکه پیش بینی ها حاکی از این است که به احتمال زیاد ترامپ مجددا در آذر ماه پیش رو رئیس جمهور آمریکا خواهد شد. مولفه سوم نیز جنگ اوکراین و درگیر شدن روسیه در آن و فشارهای فزاینده ای است که غرب به روسیه وارد می‌کند. در چنین شرایطی تضعیف روسیه در صحنه های اقتصادی و بین المللی ممکن است روسیه را به مذاکره و مصالحه با آمریکا بر سر منافعش وادار کند.

وی ادامه داد: مسئله مهم دیگر بحث تحریم ها است، در بحث تحریم ما با سه نوع تحریم روبرو هستیم، دسته اول تحریم‌های سازمان ملل و شورای امنیت سازمان ملل است، دسته دیگر نیز تحریم‌های اروپا و دسته سوم هم تحریم‌های آمریکا است. در چنین شرایطی بحث FATF نیز موضوع مهمی است. ما در جهانی زندگی می‌کنیم که گردانندگان آن آمریکا و اروپا و همپیمانانشان هستند.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: درست در همین راستا غرب روسیه را از G8 اخراج کرد و البته برای آنها حضور روسیه تا زمانی در راستای سیاست آنها حرکت میکرد مهم بود و هنگامی که پوتین سعی کرد سیاست مستقلی را در عرصه‌های مختلف به کار گیرد آمریکایی‌ها آن را کنار گذاشتند.

مومنی تصریح کرد: انتخابات این دوره از این جهت سرنوشت ساز است که رئیس جمهوری که بر سر کار می‌آید، باید با بزرگترین هجمه‌ها و مشکلاتی که روسای جمهور دیگه تجربه نکردند، روبرو شود، اولین چالش اتحاد اسرائیل با اعراب و نزدیکی برخی از همسایگان ما به غرب است، پُر واضح است که کشورهای منطقه ما و همسایگان ما عمدتاً با ناتو، آمریکا و غرب در ارتباط هستند.

وی افزود: چالش بعد مشکل اقتصادی از جمله تورم، مشکل صادرات نفت و این قبیل مسائل است. اگر ترامپ سر کار آید مطمئناً فشار عظیمی را به ما وارد خواهد کرد. با افزایش فشار آمریکا روس ها سعی خواهند کرد بازارهای ما را بگیرند چون آنها هم تحریم هستند. با توجه به چالش های فوق، در بحث سیاست خارجی، رئیس جمهور منتخب باید بر اساس دکترین کلانی که مقام معظم رهبری تبیین کرده، بدون کوچکترین زاویه ای مو به مو حرکت کرده و از آن مهمتر این سیاستگذاری‌ها در عرصه عمل انجام شود.

این کارشناس مسائل بین الملل عنوان کرد: در برهه حساس کنونی، مجلس، دولت و مردم باید همراه یکدیگر بوده و از اختلاف دوری کنند. مشکل ما زمانی شروع خواهد شد که توان مردم را نادیده بگیریم، همانطور که مقام معظم رهبری بارها تایید کردند که حضور مردم ضامن بقای نظام است ما باید شرایطی را آماده کنیم که مردم به زندگی امیدوار بشوند و به دولت اعتماد کنند و مهمترین و بهترین شکل این اعتماد مبارزه با فساد است. قوه قضاییه با مفسدین در هر مقامی برخورد کند.

مومنی در پایان خاطرنشان کرد: حضرت امام فرمودند میزان رأی ملت است و انقلاب ما انقلابی مردم است و اگر به مردم اهمیت ندهیم شکست خواهیم خورد. در شرایط فعلی برای ایجاد یک قدرت بزرگ در منطقه و جهان باید از توانمندی‌های داخلی استفاده کنیم، با مفسدین برخورد کنیم. مردم باید این برخوردها را در عمل ببینند و اگر بتوانیم این را به اجرا بگذاریم و در کنار آن تقسیم ثروت عادلانه صورت پذیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha