تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم؛ تجربه‌ای متفاوت با حضور موثر فضای مجازی

ارومیه- ایرنا- موعد تبلیغات انتخاباتی به پایان رسید و پس از حدود ۱۷ روز تبلیغات محیطی، مجازی، پیامکی، حضوری و ستادی، آنچه که در این دوره بیشتر نمود داشت رونق تبلیغ کاندیداها در فضای مجازی بود و رمق زیادی در این خصوص در سطح شهرهای آذربایجان غربی شاهد نبودیم.

به گزارش ایرنا، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یکی از متفاوت ترین دوره های انتخاباتی در طول تاریخ ۴۵ ساله انقلاب شکوهمند اسلامی است چراکه این انتخابات یک سال زودتر از موعد و به علت شهادت رییس جمهور شهید برگزار می شود.

در این دوره تیم های اجرایی، نظارتی و مجریان انتخابات ریاست جمهوری فقط ۴۰ روز فرصت داشتند تا طبق قانون روند برگزاری انتخابات و انجام مقدمات آن را فراهم کنند.

همین روند البته شاید تنگ تر برای کاندیداها بود، از زمان آغاز روند انتخابات تا زمان اعلام نتایج کمتر از ۶ هفته وقت بود و در این مدت کوتاه باید ضمن اینکه کاندیداهای مختلف برای حضور یا عدم حضور برنامه ریزی می کردند و حتی برنامه های خود را در صورت تایید صلاحیت، تدوین شده در اختیار مردم قرار می دادند، باید تبلیغات نیز می کردند.

همه این موارد موجب شد تا این دوره از انتخابات حداقل برای هم نسل های ما دهه شصتی ها و جوان‌ترها دوره‌ای استثنایی در برگزاری انتخابات باشد؛ البته شاید افرادی با سن بیشتر این امر را در سال های ابتدایی انقلاب پس از عزل بنی صدر و شهادت شهید رجایی تجربه کرده بودند.

با توجه به این کمبود زمان، تبلیغات انتخاباتی نیز متاثر از آن به سرعت توسط هواداران ۶ کاندیدای تایید صلاحیت شده شکل گرفت و در مدت کوتاهی، علاوه بر تعیین اعضای ستادهای ملی و پس از آن ستادهای شهرستانی، عملیات تبلیغات به سرعت آغاز شد.

در آذربایجان غربی نیز نظیر دیگر استان های کشور، این روند تبلیغاتی سریع آغاز شد و شاید با شتاب و عجله ادامه یافت و البته همه این برنامه ریزی ها برای همراه کردن آرای خاکستری یا افرادی بود که هنوز یا قصد شرکت در انتخابات نداشتند یا اینکه کاندیدای مورد نظر خود را انتخاب نکرده بودند.

در آذربایجان غربی و شهر ارومیه بیشتر، سه کاندیدای مطرح جنب و جوش انتخاباتی داشتند و سه کاندیدای دیگر که شب گذشته نیز یکی از آنها انصراف خود را با رشته توییت هایی اعلام کرد، یا تحرک انتخاباتی نداشتند یا اینکه جنب و جوش آنها بسیار محدود بود.

در حالی که در دوره های گذشته با توجه به زمان زیاد برای تبلیغات گسترده شهر به شهر، به طور تقریبی همه کاندیداها به ارومیه و حتی برخی شهرهای بزرگ آذربایجان غربی سفر می کردند، در این دوره فقط یک کاندیدا از بین ۶ کاندیدای تایید صلاحیت شده در ارومیه حضور یافت و در جمع حامیان خود حاضر شد.

۲ کاندیدای مطرح دیگر نیز اعضای ستاد مرکزی خود را به ارومیه اعزام کردند تا با مردم در خصوص همراهی با آنان صحبت کنند؛ ضمن اینکه تبلیغات محیطی با استفاده از بنر یا تراکت و بروشور نیز بسیار در این دوره با محدودیت در سطح شهرها به ویژه در شهرهای به غیر از ارومیه دیده می شد که صحه ای بر کم رمقی تبلیغات محیطی و شهری داشت.

اما آنچه که در این دوره بسیار از آن برای تبلیغات استفاده شد و نتیجه بخش نیز بود، استفاده از فضای مجازی اعم از شبکه های اجتماعی و سایت های اینترنتی بود.

در این دوره، بسیاری از کاندیداها و نمایندگان آنها علاوه بر اینکه از ظرفیت صدا و سیما و مناظره های زیاد آن استفاده کردند و همچنین برنامه های مستندی را نیز تهیه و پخش کردند، فضای مجازی نیز سهم خود را در تبلیغات انتخاباتی به خوبی ایفا کرد وحتی قریب به اتفاق کاندیداها بسیاری از فیلم ها، اینفوگرافی ها، موشن گرافی ها و گزارش هایی را که در صدا و سیما امکان پخش نداشت، از این طریق به سمع و نظر مخاطبان به ویژه حامیان خود رساندند.

پخش برخی مستندها با محوریت تبیین برنامه ها و همچنین تبیین برخی سخنان مطرح شده در مناظره ها از طریق شبکه های اجتماعی از جمله دیگر مواردی بود که مورد توجه کاندیداها قرار داشت.

ایجاد اتاق های گفت و گو بین اعضای ستادهای انتخاباتی و همچنین در برخی موارد خود کاندیداها با مردم و اقشار مختلف از دیگر مزایای گسترش فضای مجازی در صحنه انتخابات امسال بود.

هرآنچه که بود، این شتاب و عجله ای که به خاطر شهادت رییس جمهور شهید و لزوم برگزاری سریع انتخابات ریاست جمهوری، پیش از موعد ایجاد کرد، موجب شد تا جایگاه شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به ویژه شبکه های بومی در رونق انتخابات بیش از پیش نمایان شود و حتی می توان گفت که این فضا در ایجاد مشارکت پرشورتر و همچنین انتخاب اصلح نیز بسیار موثر بوده است.

البته باید از این تجربه بسیار خوب در راستای تبلیغات گسترده و کاهش هزینه های تبلیغاتی در دوره های آتی انتخاباتی بیش از پیش بهره برد و حتی می توان روزی را تصور کرد که همه ستادهای کاندیداها در انتخابات با استفاده از این فضا شکل بگیرد و هزینه های انتخاباتی از این طریق به میزان چشمگیری کاهش یابد.

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری فردا، جمعه از ساعت هشت صبح آغاز می شود و طبق قانون تا ۱۰ ساعت ادامه خواهد داشت.

در این دوره از انتخابات مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف حضور دارند که البته قاضی زاده هاشمی در صفحه توییتری خود انصراف خود را اعلام کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha