چلّه حسرت

اردبیل - ایرنا - ناباورانه چهلمین روز فقدان خادم بزرگ ملت و یارانش را به نظاره نشسته‌ایم، او که در زمین و آسمان خستگی نمی‌شناخت و قلبش مهربانش تا آخرین تپش، وقف مردم بود و اینک صدای صمیمی و حضور باصداقتش در خاطره‌ها نقش بسته است.

به گزارش ایرنا ، طبق معارف دینی، شهادت به عنوان عالی‌ترین جایگاه تعریف شده است که انسان با لحاظ شرایط فکری، روحی و عقیدتی می‌تواند در شرف نیل به آن مرتبه قرار بگیرد؛ ارج و ارزش شهادت بدان سبب خارج از حوصله وصف و تعریف است که شهید، تمام هستی خویش را در راه همنوع یا همنوعان خویش نثار می‌کند و از خویش می‌گذرد تا عاشقانه و عارفانه از ناسوت به ملکوت راه یابد.

«ولا تقولوا لمن یقتل فی سبیل‌اللّه امواتٌ بل احیاءٌ ولکن لاتشعرون؛ به کشته شدگان در راه خدا، مرده نگویید چرا که زنده‌‏اند، لکن شما درک نمی‏‌کنید».

آیت‌الله رئیسی و همراهان صدیق ایشان در باور مردم و مسئولان به لحاظ عروج از عالم مادی در حین ماموریت و خدمت به ملت شریف ایران، مصداق بارز شهیدان وطن هستند و شور و شکوه تشییع پیکرهای معطر آنها بر دوش عزادار ملتی فهیم و آگاه، مهر تاییدی بر این ادعا بود و موج دلسوزی و همنوایی مردم نیز نشان داد که آحاد ملت به خادمان صادق خویش عزت و احترام قائل هستند.

مادرانی که در دوردست وطن، گویی عکس جگر گوشه خویش را به سینه می‌گذاشتند و اشک می‌ریختند! پدرانی که با دست‌های رو به دعا، اشک می‌ریختند که خدایا خبر ناگواری به گوش نرسد! جوانانی که چشم در چشم هم، ناباورانه به شنیدن رخدادی سنگین نظاره می‌شدند!

نامگذاری برخی میدان‌ها و معابر و تولید نشان‌های شهید جمهور یا نظایر آن نیز موید ماندگاری یاد و نام آن عزیزان است که به نوعی جاودانگی شهید را در اذهان تداعی می‌کند و یقین باید داشت که سال به سال، شهید جمهور عزیز به عنوان نماد خیر و خدمت، روشن‌تر از هر روز خواهد درخشید و به عنوان سمبل و معیاری برای سنجش خدمت خادمان به حساب خواهد آمد.

امروز در چله‌ای از اشک و حسرت، در حالی به یاد رئیس جمهور فقید و همراهانش سوگوار هستیم که به زودی با آرای مستقیم و مخفی ملت قهرمان ایران، خادمی دیگر به عنوان رئیس جمهور بعدی انتخاب خواهد شد و با وجود اینکه غم و درد سانحه هوایی هنوز در دل‌های ایرانیان سنگینی می‌کند، باید به قوام و ثبات میهن خویش ببالیم که هم ظرفیت‌های قانون اساسی ما برای هر بزنگاه و روز مبادایی راهگشاست و هم رهبری معظم انقلاب اسلامی سکانداری بی‌نظیر برای رهنمون ساختن این کشتی به ساحل آرامش و امید است.

ایران عزیز ما امروز اربعین شهادت خادم ملت و یارانش را سوگوار است و در کنار این ضایعه بزرگ، درسی که سید محرومان با روحیه خستگی‌ناپذیر، روی گشاده، مردم‌داری، پیگیری امور، رسیدگی به مستضعفان، ولایت‌پذیری و ولایت‌مداری و در یک کلمه خدمت بی‌منت ارائه داد، نه تنها کارنامه وزین و روشن ایشان بود بلکه مدلی برای خدمتگزاری به ملت در سپهر ایران اسلامی قلمداد می‌شود.

چه افتخاری بزرگتر از این که خادمی در اوج تلاش و مردم‌داری، هستی خویش را نیز فدای مردم کند و غباری از تردید در دامان صداقتش ننشیند! چه عظمتی از این بالاتر که خدمتگزاری شایسته و بی‌بدیل، هم در حیات خویش و هم بعد از شهادتش، نشان تایید زعیم عالیقدر عالم اسلام را دریافت کند!

آری به تعبیری باید اذعان داشت که آن فرود سخت، فرود نبود بلکه فراز بود! زیرا مردان بزرگ حتی با رفتنشان، حیاتی دوباره را رقم می‌زنند و شهید رئیسی اینگونه از بین ما رفت و در دل‌های ما جاودانه شد.

آه از آن ماهی که در مِه کرد پنهان بالگرد
کرد خاموش اخترانی بس فروزان بالگرد

قلب یک ملت درون سینه‌ی او می تپید
از تپش افتاد یک یک داخل آن بالگرد

لحظه‌ای که کوه می‌زد بوسه بر پیشانی‌اش
جنگل آهی برکشید و شد پریشان بالگرد

ناله‌ی صخره، تمنای درختان، اشک رود
بود هر چیزی ولی کم داشت وجدان بالگرد

لحظه مخابره خبر سانحه هوایی، همچون لحظه اعلام خبر عروج امام امت، شوکی در دل مردم ایجاد کرد و آن، آن و لحظه هرگز فراموش نخواهد شد زیرا بسیار ناباورانه و غیرمنتظره اتفاق افتاد و همان حس غریب، امروز در چهلم شهدای خدمت نیز محسوس است.

از فرود سخت تا آمد خبرها نرم نرم
سینه‌های سنگ را هم کرد نالان بالگرد

خادم خورشید را تا بیقرار یار یافت
ورزقان نه، برد پابوس خراسان بالگرد

در فراق او دگر از آتش و جنگل مگو
یافت ابراهیم ما را در گلستان بالگرد

هم مگر لطف خدا و خلق او گردد سبب
خادمی قسمت شود مانند ایشان ، بالگرد

آئین‌های یادبود و گرامیداشت مذهبی و معنوی که به مناسبت اربعین آسمانی شدن آیت‌الله رئیسی و یارانش امروز و امشب در جای جای ایران اسلامی برگزار می‌شود، بار دیگر دل‌ها را به هم پیوند می‌زند تا با سلام و صلوات و هدیه آیات نورانی به روان پاک آن شاهدان خدمت، حرکت روشن و ماندگار جمهوری اسلامی ایران را در مسیر ترقی و تعالی و نیل برای تبدیل به تمدن اسلامی را به رخ جهانیان بکشاند و این حقیقت را بار دیگر عَلَم کند که، دامان دماوند و سهند و سبلان خاستگاه مردان بزرگ خدمت است و مام میهن همواره دلیرمردانی از جنس رئیس را تربیت خواهد کرد.

بلند باد نام وطن! جاودان باد یاد و نشان شهدای خدمت! سرفراز باد پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران!

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha