چهلم شهدای خدمت و اقدامات ماندگار شهید جمهور در خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - چهلم شهدای خدمت در حالی فرا رسید که اقدامات جهادی شهید جمهور و گره‌ گشایی از طرح‌های بزرگ زیرساختی در دولت سیزدهم به ویژه احداث راه آهن، انتقال آب و خط انتقال گاز در خراسان جنوبی به یادگار مانده است.

به گزارش ایرنا، سه سال از عمر دولت سیزدهم گذشت و دولت مردمی که آیت‌ الله سید ابراهیم رئیسی سکاندارش بود، منشاء خدمات و دستاوردهای قابل توجه در حوزه‌های مختلف از جمله محرومیت زدایی استان‌های کمتر توسعه یافته مانند خراسان جنوبی به خصوص حوزه زیرساختی بوده است.

رییس جمهور شهید با وجود آنکه نگاه یکپارچه به سراسر کشور داشت اما با رویکرد توزیع عادلانه امکانات، توجه ویژه به مناطق کم برخوردار را در دستور کار دولت سیزدهم قرار داد و گره‌ گشایی از طرح‌های بزرگ زیرساختی گواه این خدمت ماندگار در سه سال گذشته است.

از همین رو خادم ملت شهریور سال ۱۴۰۰ و بعد از تشکیل دولت سیزدهم سفرهای استانی خود را از استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی آغاز کرد که همه آنها به صورت سرزده انجام شد.

آیت الله رییسی در دوران ریاست جمهوری چهار بار به خراسان جنوبی سفر کرد و آخرین بار اسفند سال گذشته که برای سومین مرتبه نامزد انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه خراسان جنوبی شد، در سفری به دور از تشریفات مرسوم و استفاده از امکانات دولتی در جمع مردم این خطه حضور یافت.

وی با ثبت نصاب جدید از نظر درصد آرای شرکت‌کنندگان در انتخابات، برای سومین بار نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری شد که نشان از محبوبیت شهید خدمت در میان مردم دارد و البته بارها در سخنانش از تعلق خاطر به مردم این دیار گفت.

چهلم شهدای خدمت و اقدامات ماندگار شهید جمهور در خراسان جنوبی

شهید جمهور پس از تشکیل دولت سیزدهم در سومین سفر دور اول سفرهای استانی، ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ در سفر یکروزه و بدون اطلاع قبلی به خراسان جنوبی آمد که رهاورد این سفر بیش از ۱۰۰ نوع مصوبه بوده که از این تعداد ۸۰ مصوبه در زمینه عمرانی و زیرساختی است؛ مهمتر اینکه باعث تحرک پروژه‌های عمرانی و نیمه تمام در سراسر استان شد که سال‌ها درگیر چالش‌های فنی و اعتباری بود.

وی در این سفر ابتدا به شهرستان طبس رفت که بیشترین ذخایر زغال‌سنگ ایران را دارد و ضمن بازدید هوایی از معادن منطقه در جمع معدنکاران حضور یافت که رفع برخی مشکلات و مطالبات آنها را به همراه داشت.

بسیاری از طرح‌هایی که پیش آغاز به کار دولت سیزدهم بر زمین مانده یا به حال خود رها شده بود، در دولت شهید رئیسی به سرانجام رسید؛ بسیاری از پروژه‌ها و واحدهای تعطیل شده احیا و چند ابرپروژه که برای مردم این خطقه رویا بود، عملیاتی شد.

براساس ارزیابی‌هایی که انجام شد، خراسان جنوبی در تحقق مصوبات دور اول سفر استانی رتبه برتر را کسب کرد لذا رئیس جمهور در آغاز دور دوم سفرهای استانی، این استان را اولین مقصد انتخاب کرد و به همراه شماری از اعضای هیات دولت ۲۴ و ۲۵ آذر سال ۱۴۰۱ به خراسان جنوبی آمد.

علاوه بر این سفرها، به گفته استاندار خراسان جنوبی، رئیس جمهور در دیدارهای مختلف پیگیر مسائل مربوط به استان بوده و روند اجرای طرح‌های مختلف را جویا شده است.

چهلم شهدای خدمت و اقدامات ماندگار شهید جمهور در خراسان جنوبی

تصفیه‌خانه شهر بیرجند و واحد احیای مستقیم مجتمع فولاد قاینات با ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در سفر دوم رئیس جمهور به بهره‌ برداری رسید و آیت الله رئیسی به کارخانه کویر تایر بیرجند رفت تا نشان دهد ورود مردم به میدان تولید سبب موفقیت کشور می‌شود.

وی صبح جمعه در دومین روز سفر استانی با بالگرد راهی شهرستان مرزی سربیشه در ۶۶ کیلومتری مرکز استان شد و در دهستان لانو بخش «دُرح» حضور یافت و با مردم این منطقه دیدار کرد.

رئیس جمهور شهید در این سفر که سرزده انجام شد با اهالی روستای لانو در نقطه صفر مرزی دیدار کرد و در ادامه این سفر استانی برای بازدید و دیدار با مردم وارد شهرستان مرزی نهبندان شد و مورد استقبال پرشور مردم قرار گرفت.

تسریع در تصویب و اجرای طرح توسعه نهبندان که در سفر اول رئیس جمهور نیز مطالبه شده بود و در دولت سیزدهم به طرح توسعه نهبندان و سربیشه ارتقا یافت، پرداخت عواید حاصل از سوخت به مرزنشینان، جذب نیرو با اولویت بومی‌گزینی و فعال سازی بازارچه‌های مرزی از نتایج سفر شهید خدمت به مناطق مرزی خراسان جنوبی بود.

آغاز عملیات اجرایی ابر پروژه ریلی خراسان جنوبی

رییس جمهور در سومین سفر خود ۱۵ شهریور پارسال همزمان با اربعین حسینی به خراسان جنوبی آمد و در سبد گره‌گشایی‌های دولت سیزدهم، آغاز عملیات اجرایی راه آهن زاهدان - بیرجند - مشهد بیش از دیگر طرح‌های زیرساختی استان به چشم می‌آید که در این سفر مردمی عملیات زیرسازی راه آهن زاهدان - زابل - بیرجند - مشهد حد فاصل نهبندان - بیرجند - قاین - یونسی با حضور آیت الله رئیسی در این استان آغاز شد و به این ترتیب رویای ۲۰ ساله مردم منطقه به واقعیت پیوست.

اتصال بیرجند به ریل سراسری یکی از مطالبات ۲۲ ساله مردم خراسان جنوبی به شمار می‌رفت و اگر بخواهیم به نقطه آغازین طرح بازگردیم باید خبرهای آن را از رسانه‌ها در دهه ۸۰ مرور کنیم.

این مطالبه‌ در دور اول سفرهای استانی رئیس جمهور از سوی مردم، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، نخبگان و مسوولان استان مطرح شد و تسریع در تامین مالی پروژه راه‌ آهن بیرجند - قاین - یونسی جزو مصوبات سفر استانی قرار گرفت. پس از دستور رئیس جمهور، دوره تازه‌ای از تلاش‌ها برای تامین منابع مالی و سرعت دادن به پروژه ریلی خراسان جنوبی آغاز شد که به ثمر نشست.

با پیگیری جدی مسوولان استانی، همت دولتمردان و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، همراهی قوای سه‌گانه و موافقت رهبر معظم انقلاب ۱۸۰ هزار میلیارد ریال از محل تهاتر نفت برای کل مسیر ریلی نهبندان - بیرجند - قاین - یونسی در دولت سیزدهم تامین اعتبار شد.

طول مسیر ریلی زاهدان - بیرجند - مشهد ۹۱۰ کیلومتر است که از این مقدار ۴۳۲ کیلومتر در جغرافیای خراسان جنوبی قرار دارد و حد فاصل بیرجند تا ایستگاه یونسی ۲۷۱ کیلومتر است؛ از این میزان ۸۸ کیلومتر در خراسان رضوی بوده که ۵۸ کیلومتر آن از سمت استان همجوار در دست اجراست و ۱۸۳ کیلومتر در استان خراسان جنوبی قرار دارد که عملیات اجرایی ۳۲ کیلومتر آن در سال‌های گذشته شروع شد.

اما در دولت سیزدهم مسیر راه آهن حوزه سرزمینی خراسان جنوبی در ۱۵ قطعه تعریف شده که اکنون در همه قطعات پیمانکاران در حال فعالیت هستند و عملیات اجرایی ۲ ایستگاه مسافربری راه آهن بیرجند - قاین نیز در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.

چهلم شهدای خدمت و اقدامات ماندگار شهید جمهور در خراسان جنوبی

جهاد آبرسانی دولت سیزدهم در خراسان جنوبی

با آغاز به کار دولت سیزدهم و توجه ویژه رییس جمهور به تامین آب که مشکل اساسی خیلی از استان‌های کشور است، امیدها برای رسیدن آب به زمین تشنه خراسان جنوبی که باز هم مطالبه بیش از ۲۰ ساله مردم این استان بود، تازه شد.

همزمان با سفر دوم رئیس جمهور به خراسان جنوبی که اولین سفر دور دوم سفرهای استانی بود، موضوع انتقال آب در صدر خواسته‌های مردم مطرح شد و آیت الله رئیسی ۲۵ آذر ۱۴۰۱ با تاکید بر اینکه مساله آب از مسایل اساسی مردم خراسان جنوبی است گفت: از آب و آبرسانی غفلت نکردیم لذا انتقال آب از دریا به صورت کلان دنبال می‌شود و حتما دولت در دستور کار دارد.

در نهایت با تدبیر دولت سیزدهم، انتقال آب دریای عمان به خراسان جنوبی در دستور کار قرار گرفت و ۵۰ همت (۵۰۰ هزار میلیارد ریال) برای انتقال آب هزینه می‌شود.

خط چهار ابر پروژه انتقال آب دریای عمان به استان‌های شرقی کشور برای سیستان و بلوچستان بود که با پیگیری‌های متعدد مدیران استانی و پشتیبانی دولت در ۲ سال گذشته خراسان جنوبی هم به پروژه اضافه شد.

بنابر اعلام استاندار خراسان جنوبی، ۳۸۰ کیلومتر از خط اصلی جنوب به شمال طرح انتقال آب دریای عمان در این استان واقع شده و اجرای این پروژه چهار مرحله مسیریابی، تهیه نقشه، مسیرسازی و لوله گذاری دارد که اکنون در مرحله مسیرسازی است و نیمه دوم امسال وارد مرحله چهارم و لوله گذاری می‌شود.

براساس مطالعات صورت گرفته تا افق ۱۴۲۰ و ۱۴۲۵ نیاز آبی استان خراسان جنوبی ۷۰ میلیون متر مکعب در بخش شرب، ۱۸۸ میلیون متر مکعب در مطالعات فاز یک و ۱۵۰ میلیون متر مکعب در مطالعات فاز دوم نیاز آب صنعت برآورد شده و هدف گذاری شده که آب دریای عمان در افق ۱۴۰۴ به میزان ۶۰ میلیون متر مکعب به خراسان جنوبی برسد.

آبرسانی به ۱۱۵ روستای خراسان جنوبی

طرح جهاد آبرسانی با هدف محرومیت‌زدایی و تامین آب پایدار مناطق روستایی در دولت سیزدهم اجرا شد و این طرح در قالب ۲ قرارداد و یک تفاهم‌نامه عملیاتی شد که در قرارداد اول آبرسانی به ۱۱۵ روستای استان در دستور کار قرار گرفت و این مرحله با پیشرفت فیزیکی ۷۴ درصد در دست اجراست.

با توجه به نیاز روستاهای این استان پهناور به آبرسانی پایدار، قرارداد آبرسانی به ۱۴۵ روستا در قالب قرارداد دوم طرح جهاد آبرسانی با برآورد هزینه ۱۰ هزار میلیارد ریال امضا شده و آماده ابلاغ است.

چهلم شهدای خدمت و اقدامات ماندگار شهید جمهور در خراسان جنوبی

فعال‌سازی طرح انتقال به شهرهای طبس و بیرجند

طرح انتقال آب به بیرجند در سفر استانی اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی به عنوان یک طرح راکد و نیمه ‌تمام مورد توجه ویژه قرار گرفت و با تزریق اعتبار لازم، عملیات اجرایی آن به حجم ۱۵۰ لیتر بر ثانیه دوباره در دستورکار قرار گرفت و با ترزیق اعتبارات از ابتدای سال گذشته فعال شد.

طرح آبرسانی از دشت مختاران برای تامین کسری آب شرب شهر بیرجند به میزان ۱۵۰ لیتر بر ثانیه مهمترین و فعال‌ترین طرحی است که برای تامین آب شرب بیرجند در دست اجراست، این طرح ابتدای سال قبل ۱۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که با تزریق اعتبارات و فعال‌سازی طرح، پیشرفت آن به ۳۶ درصد رسیده است.

طرح اضطراری آبرسانی به شهر طبس هم به منظور تامین بخشی از نیاز این شهر در افق ۱۴۱۰ به میزان حدود ۲.۱ میلیون متر مکعب در سال (معادل ۱۰۰ لیتر بر ثانیه)، در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی قرار گرفته است.

از محل اعتبارات دور دوم سفر رئیس جمهور ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار در سال مالی جاری برای تکمیل طرح تنش آبی شهر طبس ابلاغ شد، هدف‌گذاری شده در صورت تخصیص کامل اعتبار، طرح تنش آبی طبس تا پایان تابستان سال جاری تکمیل شود.

در مجموع در دولت سیزدهم ۱۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال در بخش آب، ۲ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال در بخش فاضلاب استان در دولت سیزدهم هزینه شده است.

مهمترین اقدام دولت، اتمام و افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند با اعتباری بالغ بر ۲۳ میلیون یورو است که در سال ۱۴۰۱ با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید.

مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شهر بیرجند از محدود طرح‌های عمرانی برخوردار از منابع مالی بانکی بین‌المللی در استان خراسان جنوبی بود که دارای ظرفیت ۲۱ هزار و ۵۰۰ متر مکعب در شبانه‌روز یا ۲۵۰ لیتر بر ثانیه است و جمعیت ۱۴۰ هزار نفر را زیر پوشش قرار می‌دهد.

چهلم شهدای خدمت و اقدامات ماندگار شهید جمهور در خراسان جنوبی

اجرای هزار و ۶۲۳ پروژه گازرسانی

عملیات اجرایی خط انتقال گاز از دشتک زابل به نهبندان با اعتبار ۸۰ هزار میلیارد ریال به عنوان یک زیرساخت مهم خراسان جنوبی هم در دولت سیزدهم آغاز شد که علاوه بر تامین گاز مورد نیاز خراسان جنوبی از ۲ مسیر شمال و جنوب، به افزایش پایداری شبکه گازرسانی شرق کشور کمک می‌کند و اعتبار فاز اول این پروژه ۴۰ هزار میلیارد ریال معادل کل اعتبارات توزیع شده در خراسان جنوبی از محل سرفصل‌های مختلف اعتباری در سال جاری است.

پروژه ۱۷۶ کیلومتری خط لوله گاز دشتک - نهبندان از جمله پروژه‌های اولویت‌دار صنعت گاز است که هدف گذاری شده فاز اول آن تیر امسال افتتاح و همزمان عملیات اجرایی فاز دوم از نهبندان تا سربیشه نیز آغاز شود.

در دولت سیزدهم اقدام شاخصی در راستای گازرسانی به مناطق مختلف خراسان جنوبی انجام شد به‌گونه‌ای که هفته دولت سال گذشته جشن پایان گازرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان برگزار شد.

اکنون روستای دارای سکنه دائم فاقد گاز نداریم یعنی گازرسانی در استان به مرز ۱۰۰ درصد رسیده و عمده فعالیت در حوزه نهضت ملی مسکن و صنایع است، اجرای هزار و ۶۲۳ پروژه گازرسانی با اعتبار ۱۰۶ هزار و ۹۲۹ میلیارد ریال به همت دولت سیزدهم به یک انقلاب گازرسانی در تاریخ خراسان جنوبی تبدیل شده است.

گازرسانی به روستاهای کم جمعیت که فراتر از تکلیف قانونی دولت بوده در حال انجام است همچنین گازرسانی به واحدهای صنعتی و تولیدی، سایت‌های نهضت ملی مسکن و بهسازی موتورخانه‌ها در دستور کار قرار دارد.

چهلم شهدای خدمت و اقدامات ماندگار شهید جمهور در خراسان جنوبی

تکمیل ۲۷۰ کیلومتر باند دوم راه‌ در سه سال گذشته

توسعه راه‌های خراسان جنوبی از ابتدای دولت سیزدهم در دستورکار جدی قرار گرفته به گونه‌ای که یک سوم اعتبارات سفر استانی رئیس جمهور مربوط به حوزه راه است همچنین اعتبارات اختصاص یافته به راه‌های استان در قانون بودجه سال مالی جاری نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش ۲.۵ برابری داشته و به ۱۲ هزار میلیارد ریال رسیده است.

۲۷۰ کیلومتر باند دوم راه‌های استان در سه سال گذشته به بهره برداری رسیده و در سنوات گذشته میانگین بهره برداری از باندهای دوم ۳۰ کیلومتر بوده که اکنون به ۱۰۰ کیلومتر رسیده و اولین بار در تمامی شهرستان‌های استان دارای پروژه باند دوم هستیم که دارای اعتبار ملی و تخصیص است.

سال گذشته با تکمیل ۱۲۰ کیلومتر باند دوم راه در خراسان جنوبی، استان رتبه نخست کشور را در زمینه ساخت و بهره‌برداری از باند دوم راه کسب کرد.

یکی از این اقدامات موثر دولت سیزدهم آسفالت، بهسازی و بازسازی راه‌های روستایی بوده‌ که در مدت سه سال، ۱۶۹ کیلومتر راه روستایی ساخته شده همچنین روکش آسفالت هزار و ۸۱۸ کیلومتر از راه‌ انجام شده‌ است.

چهلم شهدای خدمت و اقدامات ماندگار شهید جمهور در خراسان جنوبی

رتبه نخست خراسان جنوبی در طرح جوانی جمعیت و نهضت ملی مسکن

همچنین رتبه نخست خراسان جنوبی در نهضت ملی مسکن تامین و تحویل زمین برای ۶ هزار و ۸۱۷ نفرطرح جوانی جمعیت از دیگر کارنامه درخشان دولت سیزدهم است که با نگاه ویژه دولت، خراسان جنوبی توانست رتبه نخست تحویل زمین قانون جوانی جمعیت کسب کرد.

این استان در نشست بررسی عملکرد استان‌های سراسر کشور، در تمامی مراحل ساخت طرح نهضت ملی مسکن از جمله اتمام فونداسیون، سفت کاری، اسکلت و سقف، اتمام نازک کاری و کارهای پایانی همچنین مراحل قرعه‌کشی و تخصیص متقاضیان قانون جوانی جمعیت با عملکرد مطلوب و با اختلاف در بین سایر استان‌ها موفق به کسب رتبه اول شد.

در طرح نهضت ملی مسکن در خراسان جنوبی ۱۲۵ هزار و ۴۴ نفر ثبت‌ نام کردند که از این تعداد ۴۵ هزار و ۸۶۸ نفر تایید نهایی شده‌اند، از مجموع ۲۰ هزار و ۸۶۴ واحد دارای پروانه ساختمانی، تعداد ۱۴ هزار و ۳۲۸ واحد اتمام فونداسیون، ۹ هزار و ۵۸۵ واحد دارای اسکلت و سقف، پنج هزار و ۶۸۵ واحد اتمام سفت کاری، سه هزار و ۶۱۵ واحد به مرحله اتمام نازک کاری و هزار و ۶۴۰ واحد هم به مرحله اتمام عملیات ساختمانی رسیده‌ است.

روز گذشته (ششم تیرماه) ۵۷۸ واحد طرح نهضت ملی مسکن همزمان با سراسر کشور با حضور ویدئوکنفرانسی سرپرست ریاست جمهوری در استان خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسید و ۲ هزار قطعه زمین به متقاضیان واگذار شد.

چهلم شهدای خدمت و اقدامات ماندگار شهید جمهور در خراسان جنوبی

تکمیل زیرساخت‌های سلامت خراسان جنوبی

زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی خراسان جنوبی از ابتدای تشکیل دولت سیزدهم مورد توجه ویژه قرار گرفت و به مسئولان استانی فقط در یک حوزه، ۷۰ تخت ویژه به ظرفیت بیمارستانی استان اضافه شد.

ساماندهی و تعیین تکلیف طرح‌های نیمه‌تمام یکی از برنامه‌های اصلی شهید جمهور بود که منجر به تکمیل و افتتاح پروژه‌هایی با عمر بیش از یک دهه شد، از جمله بیمارستان‌های جدید شهرستان‌های خوسف و بشرویه که پس از سال‌های انتظار در دهه فجر سال گذشته با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بهره برداری رسید.

۲۸ پروژه حوزه سلامت خراسان جنوبی به مساحت ۱۰ هزار و ۶۴ متر مربع و با هزینه‌کرد پنج هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال (ساختمان و تجهیزات) در نهمین روز دهه فجر ۱۴۰۲ افتتاح شد.

تکمیل بیمارستان‌های خوسف و بشرویه که عمر آنها به اوایل دهه ۹۰ بر می‌گردد به عنوان طرح‌های نیمه‌تمام در سفر استانی رئیس جمهور مطرح شد و با سرعت گرفتن روند ساخت این بیمارستان‌ها در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، وارد مرحله بهره‌برداری شد.

علاوه بر توسعه فضاهای درمانی، تامین تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیمارستان‌های و مراکز درمانی استان نیز در اولویت قرار گرفت که سه دستگاه ام. ار. آی برای شهرستان‌های قاینات، فردوس و طبس همچنین ۳۱ دستگاه شاخص تشخیصی از مهمترین آنهاست.

چهلم شهدای خدمت و اقدامات ماندگار شهید جمهور در خراسان جنوبی

رهاورد دولت سیزدهم برای ورزش خراسان جنوبی با تکمیل ۷۳ پروژه

دولت سیزدهم در کمتر از سه سال فعالیت گسترده در حوزه‌های مختلف، به حوزه ورزش و جوانان توجه ویژه‌ داشته و نگاه رئیس جمهور شهید به نحوی بود که علاوه بر توسعه اماکن ورزشی در سراسر کشور به ورزشکاران نیز بها می‌داد به گونه‌ای که از ابتدای شهریور ۱۴۰۰ تاکنون تعداد ۷۳ پروژه ورزشی در این استان تکمیل شده و به بهره برداری رسیده است.

احداث ۲ پست ۴۰۰ کیلو ولت در دولت سیزدهم برای شهرستان‌های نهبندان و فردوس در دستورکار قرار گرفت که عملیات اجرایی پست ۴۰۰ کیلو ولت نهبندان هفته دولت سال ۱۴۰۱ آغاز شد و اکنون بیش از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، این در حالی است که از ابتدای انقلاب تا قبل از دولت سیزدهم در جنوب خراسان آن زمان و در خراسان جنوبی فعلی تنها ۲ پست ۴۰۰ کیلو ولت وجود داشت.

در چند سال اخیر پست ۱۳۲ کیلوولت دیهوک و ۱۳۲ کیلوولتی طبس به بهره‌برداری رسید همچنین پست ۱۳۲ کیلوولت معادن شاهکوه و شهرک شهید رحمانی خوسف در دست اجراست.

چهلم شهدای خدمت و اقدامات ماندگار شهید جمهور در خراسان جنوبی

راه‌انداری مجدد کارخانه قند قُهستان

راه‌اندازی مجدد کارخانه قند قُهستان بعد از ۱۰ سال تعطیلی و در پی دستور شهید جمهور یکی دیگر از خدمات ماندگار است که در اذهان مردم شیعه و سنی شهرستان درمیان ماندگار شد.

راه‌اندازی ۲۱۹ سایت توسعه شبکه ملی اطلاعات و برقراری پوشش تلفن و اینترنت پرسرعت همراه که ۳۲۴ روستای استان در دولت سیزدهم به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند از دیگر دولت مردمی است.

خراسان جنوبی رتبه برتر کشور را در زمینه اشتغالزایی با حمایت ویژه دولت سیزدهم کسب کرد و اثرات آن کاهش نرخ بیکاری است که نرخ بیکاری خراسان جنوبی در پاییز ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۱.۵ درصد کاهش از هفت به ۵.۵ درصد رسید و جزو چهار استان کشور به لحاظ پایین‌ترین نرخ بیکاری قرار گرفت.

همچنین از ابتدای دولت سیزدهم ۴۰۵ واحد تولیدی در این استان احیا و فعال‌سازی شده که نقش موثری در اشتغالزایی و توسعه اقتصادی منطقه داشته است، فعال‌سازی این واحدها برای ۲ هزار و ۵۷۵ نفر در استان تثبیت و ایجاد اشتغال به همراه داشته و ۱۷ هزار و ۹۲۳ میلیارد ریال مقدار تقریبی سرمایه‌ احیا شده است.

و این گونه بود که مردم خراسان جنوبی بعد از تشییع پیکر رییس جمهور شهید در شهرهای تبریز، قم و تهران، صبح روز سوم خرداد در اوج ناباوری و اندوه برای بدرقه سید شهیدان خدمت سنگ تمام گذاشتند و آخرین سفر استانی آیت الله رییسی چنین رقم خورد.

آیت الله سید ابراهیم رییسی خادم‌ الرضا (ع) و هشتمین رییس جمهوری اسلامی ایران عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد «قیز قلعه‌سی» به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی سقوط بالگرد شد و با همراهانش در شب ولادت امام هشتم به مقام رفیع شهادت نائل آمد.

پیکر رییس جمهور شهید و نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری پس از تشییع تاریخی در شهرهای تبریز، قم، تهران، بیرجند و مشهد، غروب سوم خرداد در رواق «دارالسلام» حرم امام رضا (ع) آرام گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha