تلاش برای بازگشت ایده‌آل‌ها به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان + فیلم

سمنان - ایرنا - مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: این نهاد طی سال‌های گذشته از ایده‌آل‌های خود در زمینه‌های مختلف از جمله محتوا، فعالیت، نیروی انسانی و فضای کتابخانه‌ای، فاصله گرفت و اکنون ایجاد مراکز تراز کانون برای رسیدن به شرایط مطلوب در دستور کار است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فروهر معدنی روز پنجشنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) سمنان افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصمیم گرفته است تا در هر استان ۲ مرکز را تراز قرار بدهد و به صورت ویژه در زمینه تامین تجهیزات، محتوا و فضای بصری برای آنها اقدام کند و بقیه مراکز خود را به الگو تراز برسانند.

به گفته وی، جبران عقب‌ماندگی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زمان‌بر و کار سختی است، اما تحقق این رویکرد با تکیه بر نیروهای توانمند شاغل در این نهاد پیگیری می‌شود.

مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: این نهاد به عنوان مهمترین مرکز تخصصی و بنیادی در حوزه کودک فعالیت دارد و اجرای بیش از ۶۰ فعالیت به عنوان ابزار تربیتی مدنظر است.

معدنی با بیان اینکه آموزش به کودکان و نوجوانان در جامعه در ۲ بخش مستقیم و غیرمستقیم دنبال می‌شود، اظهار کرد: آموزش و تعلیم رسمی در مدارس و بخش پرورش و تربیت غیرمدرسه‌ای و در بخش غیرمستقیم در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان محقق می‌شود.

وی اظهار کرد: امسال از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان‌ سه سیاست مرکزمحوری، مخاطب‌محوری و نوجوان‌محوری مورد توجه است.

به گفته وی، در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شعار «تابستونتو بساز» تابستان امسال مخاطب محوری، نوجوان محوری و مرکز محوری سه راهبرد مورد توجه این نهاد در غنی‌سازی اوقات فراغت جامعه هدف است.

معدنی گفت: ارکان فعالیت‌های تابستانی کانون به چند بخش تقسیم می‌شود. مربیان کانون به عنوان مجریان اصلی فعالیت‌های تابستانی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم نقش‌آفرین هستند و نوجوانان به عنوان جامعه هدف محسوب می‌شوند.

وی یادآور شد: توسعه و ترویج کتابخوانی، توسعه و ترویج علم و فن‌آوری، طرح توسعه و ترویج زبان و ادب فارسی، باشگاه قاف، باشگاه سیمرغ (اختصاص به استعدادهای ادبی مدارس)، تأکید بر آموزش قصه‌گویی، فعالیت‌های نجوم و رصدهای شبانه، ترویج رویدادهای حل مسأله، ترویج پژوهش و اقدام‌پژوهی و کتاب‌خانه‌های سیار از جمله این فعالیت‌ها با سه رویکرد پرورش سازندگی، آفرینشگری و تقویت خلاقیت است.

مربیان متخصص سرمایه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستند

مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: تابستان امسال برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای است تا برنامه‌هایی ویژه برای خانواده داشته باشیم.

وی ادامه داد: تخصصی‌ترین نهاد در پرورش فکر اسلامی کودکان و نوجوانان با بیش از نیم قرن سابقه، کانون پرورش فکری است و متناسب با نیاز کودکان آموزش‌ها در این نهاد به‌روزرسانی شده است.

به گفته وی، مربیان متخصص و خلاق در حوزه کودک و نوجوان از سرمایه‌های اجتماعی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستند.مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار کرد: خانواده مهمترین ضلع در تربیت کودکان هستند و بر این اساس، تصمیم گرفته شد تا خانواده‌ها نیز در فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دخیل شوند و اکنون در بسیاری از برنامه‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی مناسبت‌های ملی و مذهبی همراهی دارند.

معدنی تاکید کرد: اعضای خانواده نقشی مهم در هویت‌بخشی به کودکان و نوجوانان دارند و یکی از اولویت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حضور و مشارکت خانواده در برنامه‌ها و نقش دادن به کودکان و نوجوانان است.

استفاده از ظرفیت مردمی راهبرد کانون پرورش فکری برای گستردگی اثرگذاری

مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: از دیگر برنامه‌های تابستان ۱۴۰۳ این نهاد استفاده از ظرفیت‌های مردمی است که اگر همراهی نهادها با کانون تقویت شود، در گستردگی و اثرگذاری بیشتر کارها در کودکان و نوجوانان موثر واقع می‌شود.

وی ابراز کرد: شناسایی ظرفیت‌های مردمی در شهر و روستا و یافتن نقاط اشتراک و انجام کار مشترک در دستور کار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تابستان ۱۴۰۳ است تا بتوانیم اتفاق خوب رقم بزنیم.

معدنی تاکید کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با راهبردها و برنامه‌های نو دیگر فقط تقویت مهارت را در کودکان و نوجوانان دنیال نمی‌کند، امسال پیشنهاد بر تقویت ارتباط مربی با کودک در کنار تقویت مهارت‌آموزی و تلاش برای استعدادیابی است.

وی یادآور شد: اشتباه بزرگ برخی والدین این است که می‌خواهند آرزوهای ناکام خود را در فرزندان ظهور و بروز دهند، استعدادیابی باید در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شکل بگیرد و در واقع تربیت نیروی متعهد و متخصص از مسوولیت‌های کانون است.

به گفته وی، کانون پرورش فکری به عنوان یک نهاد فرهنگی تربیتی و پرورشی در عرصه کودکان و نوجوانان و کانون خلق دنیای آینده کودکان و نوجوانان امروز است و از امروز باید برای آینده کودکان و نوجوانان اقدام کنیم و در این زمینه یکی از مهمترین گزاره‌های حوزه‌های فرهنگی، اوقات فراغت و مدیریت اوقات فراغت است.

فعالیت یکهزار و ۴۰ مرکز ثابت، سیار و پستی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان

مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: یکهزار و ۴۰ مرکز ثابت، سیار و پستی برای برقراری عدالت آموزشی و فرهنگی در جامعه هدف فعالیت دارند و بخش سیار برای ارایه خدمات به مناطق عشایری و روستایی و حاشیه شهرها و بخش پستی به مناطق دورافتاده که بخش ثابت و سیار دسترسی ندارند بخش پستی خدمات ارایه می‌دهد.

وی ادامه داد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ۶۰۰ هزار عضو دارد و پیش‌بینی‌ها و بررسی‌ها نشان از افزایش ۲۰ درصدی اعضا طی یکسال گذشته دارد و سمنان جزو استان‌های موفق در جذب جامعه هدف به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده و در افزایش ۹۰ درصدی جذب مخاطب نیز موفقیت داشته است.

وی با بیان اینکه همه کودکان و نوجوانان که با کانون پرورش فکری به روش‌های مختلف از جمله مواجهه با محصولات، تماشاخانه سیار و شرکت در جشنواره‌ها مخاطب کانون و افرادی که مراجعه مستقیم به کانون دارند، به عنوان اعضا تلقی می‌شوند، افزود: پویانمایی «بچه زرنگ» از جمله کارهای فاخر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که بیش از ۲ هزار مخاطب و فروش خوبی داشت.

مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: رویش استعدادهای برتر ادبی نوجوان کشور (قاف) از جمله برنامه‌های ارزشمند برای شناسایی افراد توانمند در حوزه شعر و داستان کشور و قراردادن زیر پوشش خاص برای تربیت نسل شاعر است که بارها مورد توجه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت.

وی اظهار کرد: طرح سیمرغ طرحی استانی در مدارس برای شناسایی افراد بااستعداد در زمینه شعر و داستان است که خروجی این طرح در طرح قاف مورد آموزش حضوری و مجازی قرار می‌گیرند.

به گفته وی ۶۴ فعالیت در زمینه‌های مختلف از جمله اجرای موسیقی، هنرهای نمایشی، تجسمی، ادبیات و مهارت‌های زندگی برای حال خوش زندگی، در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجام می‌شود.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان از سرآمدان کشوری

مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: کانون پرورش فکری در سمنان از جمله مراکز فعال، پویا و دارای نیروی انسانی توانمند است و خانواده‌ها نیز به کانون اعتماد دارند.

وی ادامه داد: مرکز پستی سمنان در زمینه امانت کتاب در بین دیگر مراکز کشور رتبه دوم را از آن خود کرد و برگزاری کارگاه‌های مجازی با حضور شرکت کننده‌هایی از ۲۰ استان کشور، نشان از توانمندی مربیان و عملکرد مطلوب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان است.

مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تاکید بر ارتباط گیری کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان با رسانه‌ها، تصریح کرد: اطلاع‌رسانی موجب دلگرمی شهروندان، جذب مخاطب و ارتقای عملکرد می‌شود.

به گزارش ایرنا، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان ۱۶ مرکز ثابت و پنج مرکز سیار با بیش از ۲۰ هزار عضو دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha