۹ تیر ۱۴۰۳، ۱۱:۲۰
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85523839
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

انتقاد اتحادیه اروپا از دبیرکل آتی ناتو به‌ دلیل مخالفت با بودجه مشترک دفاعی

تهران-ایرنا- نخست‌وزیر لهستان در اظهارنظری گفت: رهبران اتحادیه اروپا از مارک روته نخست وزیر هلند که از ماه اکتبر (مهر) دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواهد شد، به دلیل مخالفتش با بودجه مشترک اتحادیه اروپا در پروژه های دفاعی انتقاد کردند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، خبرگزاری رویترز با اشاره به تایید روته به عنوان دبیرکل جدید ناتو و جانشین ینس استولتنبرگ دبیر کل فعلی این ائتلاف، در نشست روز چهارشنبه شورای اروپا نوشت: روته از حامیان پروپاقرص اوکراین درجنگ با روسیه بوده است.

در همین حال دونالد توسک نخست‌وزیر لهستان به خبرنگاران گفت: تقریبا همه شرکت کنندگان در نشست شورای اروپا با صدای رسا به روته هشدار دادند که باید هر اقدامی را انجام دهد تا اطمینان دهد که اروپا در زمینه مسائل دفاعی صرفه جویی نمی کند.

توسک گفت از استدلال هایی که علیه تأمین مالی مشترک پروژه های دفاعی شنیده «بسیار عصبانی» شده است.

لهستان حدود ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را در سال جدید صرف بودجه دفاعی کرد که بالاترین درصد را درسطح ناتو دارد.

ناتو اختصاص دو درصد از تولید ناخالص داخلی کشورها در بودجه نظامی را هدف قرار داده که لهستان با اختصاص دو درصد بیشتر به یکی از بزرگترین هزینه کنندگان نظامی دراروپا تبدیل شده است.

روته پس از این نشست به خبرنگاران گفت که بحث در مورد بودجه دفاعی «دشوار» بوده است.

هلند حامی انضباط مالی در اتحادیه ۲۷ عضوی اروپا و مخالف صدور بدهی مشترک است.

اولاف شولتس صدراعظم آلمان پس از این اجلاس گفت که اتحادیه اروپا نباید در تامین مالی خرید تسلیحات یا بودجه دفاع ملی دخالت داشته باشد، بلکه باید تلاش های خود را بر تقویت هماهنگی ها در بخش صنعت دفاعی کارامدتر متمرکز کند.

شولتس صدر اعظم آلمان و روته، از طرفداران قدیمی تشدید قوانین مالی اتحادیه و مخالف هدر رفتن بیشتر مناعب نقدی اتحادیه اروپا در بودجه مشترک دفاعی هستند.

لهستان، لیتوانی، لتونی و استونی روز چهارشنبه از اتحادیه اروپا خواستند با ایجاد خط دفاعی در امتداد مرز این اتحادیه با روسیه و بلاروس، اتحادیه اروپا را در برابر تهدیدات نظامی و سایر فعالیت های مضر (ادعایی) مسکو محافظت کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha