درخواست تولیدکنندگان قشم از وزیر نیرو برای حل مشکل قطعی برق صنایع

قشم - ایرنا - شماری از صنعتگران و تولیدکنندگان جزیره قشم در تماس با دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در بزرگ ترین جزیره خلیج فارس خواستار چاره‌جویی از سوی وزیر نیرو برای رفع مشکل قطعی برق صنایع این جزیره در ایام تابستان شدند.

این گروه از تولیدکنندگان و صنعتگران داخلی شاغل در جزیره قشم روز دوشنبه در تماس با ایرنا از مقام عالی وزارت نیرو، حل مشکل قطعی برق صنایع این جزیره در تابستان امسال به ویژه ۱۰ ساعت خاموشی روزهای یکشنبه هر هفته در شرکت های تولیدات لوازم آرایشی و بهداشتی، لوله و اتصالات، روغن موتور خودرو، شناورسازی، تولید تجهیزات پالایشگاهی دانش بنیان، محصولات آلی و شیمیایی کشاورزی و محصولات شیلاتی در شهرک های صنعتی فجر و طولا را درخواست کردند.

آنان از علی‌اکبر محرابیان خواستند با دستور مساعد و تدابیر حکیمانه خود در حل این مشکل که باعث نارضایتی ذینفعان و ساکنان این منطقه شده است، نور امید و روشنایی را برای رشد و توسعه اقتصادی، سرمایه گذاری و افزایش در آمد عمومی، تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی در جزیره قشم نگین خلیج فارس به آنان هدیه کند.

این عده از صنعتگران اظهار داشتند: به رغم تمامی تلاش های سازمان منطقه آزاد قشم در خود کفایی تولید برق جزیره و تامین برق صنایع و واحدهای تولیدی در آن متاسفانه دیسپچینگ آن وزارتخانه بدون توجه به تلاش های انجام شده در زمینه تولید برق و خودکفایی از مصرف کننده برق شبکه سراسری به صادر کننده برق به شبکه سراسری در فصل تابستان، همانند سراسر کشور صنایع این جزیره را مشمول رویه های قطع برق سراسری می کند.

این گروه از تولیدکنندگان جزیره قشم با انتقاد از عملکرد دیسپچینگ برق منطقه‌ای استان و توزیع برق قشم خطاب به وزیر نیرو افزودند: همانطور که مستحضرید مناطق آزاد تجاری - صنعتی جمهوری اسلامی ایران با اهداف تسریع در انجام امور زیربنایی، عمران، آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی، سرمایه گذاری و افزایش در آمد و تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی و تحت قوانین و مقررات و ساختار اجرایی خاص در کشور فعال شده اند و در جزیره جهانی قشم نیز انتظار می رود با وجود حبس برق، در برخورداری صنایع منطقه آزاد از برق، با قطعی روبرو نباشند.

آنان توضیح دادند: هم اکنون سه نیروگاه فسیلی و یک نیروگاه خورشیدی در زمینه تولید برق در جزیره قشم فعال هستند و نه تنها برق این جزیره را تامین می کنند بلکه مازاد برق خود را به شبکه برق سراسری انتقال می دهند که ظرفیت تولید فعلی نیروگاه های یادشده که به دلیل کمبود گاز با حداقل ظرفیت تولید کار می کنند، بالغ بر ۶۰۰ مگاوات است که در صورت تامین سوخت گاز تا ۹۰۰ مگاوات نیز قابل افزایش است.

این گروه از صنعتگران از وزیر نیرو در خواست کردند تا از حداقل پاداش خودکفایی برق جزیره و تولید برق مازاد و انتقال آن به شبکه سراسری و کمک به تولید برق سراسری از قطع برق صنایع در فصل تابستان در جزیره معاف شوند.

آنان اضافه کردند: از آنجاییکه این نیروگاه ها در محدوده منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی قشم قرار گرفته اند و قوانین مقررات این مناطق متفاوت از کشور و از شمول قوانین و مقررات حاکم بر شرکت های دولتی و سایر مقررات عمومی مستثنی هستند(ماده پنج قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری - صنعتی جمهوری اسلامی ایران) و در زمینه تولید برق فعالانه برای رفع نیازمندیهای جزیره و به ویژه صنایع و تولید اقدامات ارزنده ای انجام داده اند، می توان جزیره قشم را از رویه های مرسوم قطع برق صنایع در فصل تابستان مستثنی کرد.

به گفته این گروه از تولیدکنندگان و صنعتگران ۸۰ شرکت در شهرک های صنعتی فجر و طولا جزیره قشم فعالیت می کنند که حدود ۲ هزار نفر نیروی انسانی در آنها مشغول بکار هستند.

جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.

این جزیره که بزرگ‌ ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فرا ساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی‌ های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از راهبردی ترین جزایر ایران و خلیج فارس است که به دلیل خدمات سوخت‌ رسانی به کشتی‌ های عبوری از آبراهه بین‌ المللی و پارک‌ های انرژی و زیست - فناوری آن شهرتی جهانی دارد.

از سوی دیگر، ویژگی‌ های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران تبدیل شود.

منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می‌ شود.

این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه‌ ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال - جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بین‌ المللی شرق - غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.

اهداف و محورهای اصلی فعالیت‌ های این منطقه آزاد تجاری – صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی‌ بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک‌ های انرژی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha