۱۱ تیر ۱۴۰۳، ۱۲:۵۴
کد خبرنگار: 5369
کد خبر: 85525838
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

«گوگل» دو مرکز بیوتکنولوژی خود را در سرزمین‌های اشغالی تعطیل کرد

تهران-ایرنا- منابع خبری گزارش دادند که شرکت گوگل دو مرکز بیوتکنولوژی خود وابسته به واحد «وریلی» را در سرزمین‌های اشغالی تعطیل کرد؛ موضوعی که آسیب اقتصادی به رژیم صهیونیستی وارد می‌کند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از العربی، شرکت بزرگ آمریکایی گوگل علیرغم اینکه به طور علنی اعلام نکرد این تصمیم را در پی تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه اتخاذ کرده اما ترجیح داد که برای این دو مرکز که مقر آن‌ها در شهرهای تل‌آویو و حیفا است، محدودیت ایجاد کند.

این تصمیم گوگل منجر به اخراج کارمندان شاغل در این دو مرکز در سه ماهه سوم سال جاری میلادی (۲۰۲۴) خواهد شد و فشارهای بیشتری را بر کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی وارد خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، خدمات پردازش ابری و هوش مصنوعی که شرکت گوگل برای ارتش رژیم صهیونیستی ارائه می‌دهد، با مخالفت‌های گسترده حتی از سوی کارمندان این شرکت مواجه شد و در محکومیت این همکاری‌ها، تظاهراتی نیز در نیویورک و کالیفرنیا برگزار که این امر منجر به اخراج ۵۰ نفر از این کارمندان شد.

مقر شرکت گوگل در دوبلین، پایتخت ایرلند نیز شاهد تظاهرات اعتراضی به پروژه «نیمبوس» میان رژیم صهیونیستی و این شرکت بود؛ پروژه‌ای که رژیم اشغالگر از طریق آن‌ می تواند داده‌های زیادی را در اختیار بگیرد و از طریق این داده ها، فعالان فلسطینی را زیر نظر داشته باشد.

تعلیق فعالیت این دو مرکز بیوتکنولوژی وابسته به گوگل در حالی انجام می‌شود که کمی قبل‌تر، شرکت«اینتل»، دیگر شرکت آمریکایی، پروژه عظیمی را به ارزش ۲۵ میلیون دلار لغو کرد؛ پروژه‌ای که هدف آن تاسیس کارخانه تولید تراشه‌های الکترونیکی در سرزمین‌های اشغالی بود.

شرکت‌های بزرگ گوگل و اینتل هر دو آمریکایی هستند و نقش مهمی در تقویت جایگاه رژیم صهیونیستی در زمینه فناوری اطلاعات دارند و تصمیمات این دو شرکت در لغو همکاری‌های خود با این رژیم از دستاوردهای نبرد طوفان الاقصی به شمار می‌رود.

«عمر فندی» یک کارشناس اقتصادی در این باره می‌گوید که شرکت‌های فناوری موجود در سرزمین های اشغالی در سایه تداوم جنایت‌های رژیم صهیونیستی به غزه ، ترس این را دارند که به مشارکت در جنگ نسل‌کشی مردم فلسطین متهم شوند و این امر منجر به بدنامی و بی‌اعتبار شدن آن‌ها شود.

این کارشناس اقتصادی می‌افزاید که علاوه بر این دوشرکت، دیگر شرکت‌های جهانی نیز چنین رویکردی دارند و نسبت به آینده خود در سال‌های آتی نگران بوده و با خطری واقعی رو به رو هستند.

فندی ادامه می دهد: حتی اگر در نسل‌کشی مردم فلسطین به طور مستقیم مشارکت نداشته باشید و قدرت آن را داشتید که مانع این نسل‌کشی شوید، اما اقدامی در این راستا انجام ندادید، این امر نوعی مشارکت به شمار می‌رود.

این کارشناس می گوید: علیرغم بستن مرکز «وریلی»که هزینه سه و نیم میلیارد دلاری به همراه داشت، شرکت‌های گوگل و اینتل همچنان حمایت‌های کاملی از رژیم صهیونیستی می‌کنند، زیرا هفته گذشته ۲۰ طبقه در یک برج مرکزی در تل‌آویو به ارزش سالیانه ۱۰۰ میلیون دلار برای این شرکت اجاره شد. بنابراین شرکت‌های فناوری فعالیت‌ها و حمایت‌های خود را به طور گسترده از این رژیم از سر گرفته و در اظهارات خود اعلام می‌کنند که تعطیلی این مراکز، ارتباطی با جنگ ندارد.

به گزارش ایرنا، گروهی از کارکنان گوگل که چندی پیش به دلیل اعتراض به قرارداد این غول فناوری با رژیم صهیونیستی تحت عنوان «پروژه نیمبوس» اخراج شدند، این اقدام کارفرمای خود را غیرقانونی توصیف و اعلام کردند که این شرکت نزدیک به ۵۰ کارمند خود را به دلیل اعتراض به قرارداد غیرقانونی با اسرائیل اخراج کرده است.

این گروه از کارکنان در شکایت خود اعلام کردند که گوگل در حق آنها برای دفاع از شرایط کاری بهتر تحت قانون کار آمریکا دخالت کرده است.

گوگل در ماه آوریل اعلام کرد که ۲۸ کارمند خود را به دلیل اعتراض به پروژه نیمبوس (Nimbus) که قرارادی ۱.۲ میلیارد دلاری بوده و به طور مشترک توسط دو شرکت غول فناوری گوگل و آمازون برای ارائه خدمات ابری به اسرائیل منعقد شده، اخراج کرده است.

کارکنان معترض می گویند که دلیل اعتراضشان به این پروژه، حمایت دو شرکت آمریکایی مزبور از توسعه ابزارهای نظامی اسرائیل بوده است. اما گوگل مدعی است که پروژه نیمبوس ارتباطی با کارهای نظامی و تسلیحات و سرویس های اطلاعاتی ندارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha