پس لرزه‌های بمباران غزه در دنیای فناوری

تهران- ایرنا- برگزاری اجلاس جهانی وب در لیسبون که بزرگترین کنفرانس فناوری وب محسوب می شود، به دلیل انتقاد مدیر کنفرانس از قتل عام مردم بیگناه غزه در هاله‌ای از ابهام فرورفته است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، نیروهای مقاومت فلسطین از شنبه ۱۵ مهرماه برابر با ۷ اکتبر ۲۰۲۳ عملیات همه جانبه و بی نظیری با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی آغاز کرده و ضربات سنگینی به پیکر رژیم اشغالگر صهیونیستی وارد کردند؛ ارتش رژیم صهیونیستی که توان مقابله با رزمندگان مقاومت را ندارد، از همان ابتدای عملیات در جنایتی آشکار اقدام به بمباران بی وقفه مناطق مسکونی، بیمارستان ها و مراکز دینی و مدارس غزه کرده است که در اثر آن تا این ساعت بیش از پنج هزار و ۵۰۰ فلسطینی شهید و ۱۷ هزار نفر دیگر نیز زخمی شده اند و این درحالی است که میان شهدای فلسطینی هزار و ۸۷۳ کودک، هزار و ۲۳ زن و ۱۸۷ سالخورده وجود دارد.

کشتار مردم غزه با واکنش های گسترده ای در سراسر جهان از جمله شبکه های اجتماعی روبرو شده است و بسیاری از چهره ها و شخصیت های مطرح در حوزه های مختلف خواستار توقف بمباران بی وقفه غزه شده اند.

جنایت جنگی جنایت است حتی اگر توسط متحدان شما انجام شود

همزمان پدی کاسگریو مدیر اجرایی اجلاس جهانی وب در شبکه ایکس (توییتر سابق) نوشت: از لفاظی ها و اقدامات بسیاری از رهبران و دولت های غربی، به استثنای دولت ایرلند که برای یک بار هم که شده کار درست را انجام می دهند، شوکه شده است.

وی افزود: جنایات جنگی، جنایات جنگی است؛ حتی زمانی که توسط متحدان انجام شود و باید این جنایات فریاد زده شود.

اجلاس جهانی وب چیست؟

اجلاس جهانی وب (Web Summit) از ۲۲ تا ۲۵ آبان ۱۴۰۲ در شهر لیسبون کشور پرتغال برگزار می شود. اجلاس جهانی وب (Web Summit) بزرگترین کنفرانس فناوری وب است که بیش از ۷۰ هزار نفر، از بیش از ۱۶۰ کشور و شرکت های فناور را گردهم می آورد.

کاسگریو یکی از بنیانگذاران این اجلاس است که به مدت ۱۴ سال برگزار شده است.

تحریم اجلاس به دلیل اظهارنظر در مورد جنایات رژیم صهیونیستی

به دنبال اظهارات کاسگریو، شرکت های آمازون، متا، گوگل، اینتل، استرایپ، کی‌پی‌ام‌جی و زیمنس این اجلاس را تحریم کرد. علاوه بر این، تعدادی از سرمایه گذاران و همچنین چندین سخنران معروف گفته اند که در این رویداد شرکت نخواهند کرد.

اظهارات این کارآفرین به کناره گیری شرکت‌های متعدد و چهره‌های برجسته در صنعت فناوری از حضور در این رویداد منجر شد. در حالی که کاسگریو پس از این اتفاق تلاش کرد بابت اظهارات خود عذرخواهی کند اما اختلاف نظر همچنان بر کنفرانس آتی سایه افکنده است.

عقب نشینی کاسگریو از اظهاراتش کافی نبود و وی مجبور به استعفا شد تا جنجالی را که به پا شده است، خاموش کند. او روز شنبه پس از اینکه چندین شرکت بزرگ فناوری، کنفرانس سالانه فناوری را به دلیل اظهاراتش در مورد جنگ اسرائیل و حماس تحریم کردند، از سمت خود کناره‌گیری کرد.

مدیر مستعفی این شرکت، تاکید کرد که با وجود کناره‌گیری های ناگهانی شرکت ها، این اجلاس به اندازه کافی پول نقد در بانک دارد تا برای دو سال یا مدت بیشتر به کار خود ادامه دهد.

این اجلاس که در ابتدا برای ۱۳ تا ۱۶ نوامبر برنامه ریزی شده بود، اکنون با خطر لغو شدن روبرو است؛ زیرا تعداد فزاینده ای از شرکت ها تصمیم به انصراف از شرکت در این رویداد گرفته اند.

تارنمای Irishexaminer در گزارشی در این باره نوشت: در بحبوحه این تراژدی غیرقابل درک انسانی در خاورمیانه، پیامدهای سیاسی و تجاری جانبداری از یک طرف ماجرا، از موج های کوچک به امواج بسیار بزرگ تبدیل شد.

بازیگران تجاری طرفدار اسرائیل به سرعت حمایت مالی خود را از پروژه‌هایی که از محکومیت علنی حماس خودداری کرده یا جسارت حمایت از مردم فلسطین را داشته اند، به‌طور کامل کنار می‌گذارند.

یکی از نمونه‌های برجسته این تجارت سیاست زده، رفتاری بود که با کارآفرین ایرلندی، پدی کاسگریو مدیرعامل Web Summit صورت گرفت. این کنفرانس جهانی حوزه فناوری، سالانه در نوامبر و در شهر لیسبون برگزار می‌شود و ارزش آن حدود ۲۵۰ میلیون یورو برآورد شده است.

پیام کاسگریو که حتی بدون نام بردن از اسرائیل، فلسطین و حماس بود، خشم طرفداران اسرائیل در حوزه فناوری را برانگیخت.

پس لرزه‌های بمباران غزه در دنیای فناوری

غول‌های فناوری؛ گوگل، متا، استرایپ، اینتل و زیمنس هم کنار کشیدند

واضح است که سخنان این کارآفرین حوزه فناوری نیاز به رمزگشایی ندارد و همه می‌دانند دولت های اتحادیه اروپا و آمریکا به ویژه در تعهد اخلاقی خود برای به چالش کشیدن رژیم صهیونیستی در مورد بمباران غیرنظامیان در غزه، شکست خورده و منفعل عمل کرده‌اند.

اسرائیل، تقریباً به اندازه ولز، به عنوان «ملت استارتاپ» شناخته می‌شود. کاملاً قابل پیش بینی بود، انتقام‌گیری از توییت کاسگریو سریع و وحشیانه باشد. به دنبال این اتفاق، مدیران عامل و رهبران چندین شرکت صنعتی حوزه فناوری حضورشان را در این کنفرانس لغو کردند.

پس لرزه‌های بمباران غزه در دنیای فناوری

همه این فشارها در نهایت باعث شد کاسگریو با عقب نشینی از موضع گیری خود، اینگونه بنویسد: درک می کنم که آنچه گفتم، زمان بندی صحبت‌هایم و نحوه ارائه آن باعث ناراحتی بسیاری شده است.

این موضع گیری هم نتوانست مانع از خروج اینتل و زیمنس از این اجلاس شود. اینتل دارای فعالیت های طولانی در فلسطین اشغالی است و زیمنس هم یکی از حامیان اصلی اجلاس فناوری. غول‌های فناوری گوگل، متا و استرایپ همگی اعلام کردند که این رویداد را تحریم می کنند.

پس لرزه‌های بمباران غزه در دنیای فناوری

در نهایت باید گفت، قطعا خیلی از مخالفان پدی گاسکریو به شجاعت وی در گفتن احساس واقعیش حسادت می‌کنند، هرچند این بیان احساسات و نظریات مختصر بوده باشد.

جدای از تبعات اقتصادی و تجاری تحریم این کنفرانس توسط غول‌های فناوری دنیا، بار دیگر کمدی آزادی بیان در غرب روی صحنه رفت و همه مشاهده کردند که صهیونیست‌ها و تجار اسرائیلی در سراسر دنیا، کوچک ترین نظر مخالف را برنمی‌تابند و به سریع‌ترین شکل ممکن نظرات مخالف را سرکوب می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha