۱۳ تیر ۱۴۰۳، ۲:۰۸
کد خبر: 85527527
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استارمر در یک قدمی تصاحب قدرت در انگلیس + فیلم

۱۳ تیر ۱۴۰۳، ۲:۰۸
کد خبر: 85527527
استارمر در یک قدمی تصاحب قدرت در انگلیس + فیلم

لندن- ایرنا- نتایج آخرین نظرسنجی‌ها در واپسین ساعات باقی‌مانده تا برگزاری انتخابات سراسری در انگلیس نشان می‌دهد که حزب حاکم محافظه‌کار پس از ۱۴ سال حکومت داری به آخر خط رسیده و حزب کارگر به رهبری کی‌یر استارمر در آستانه یک پیروزی تاریخی قرار دارد.

به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا، یافته‌های موسسه افکارسنجی یوگاو حاکی است که حزب کارگر با اختلاف ۲۰ واحد درصد اختلاف نسبت به محافظه‌کاران، پیروز قطعی انتخابات انگلیس در روز پنجشنبه ۱۴ تیرماه است. بر اساس داده‌های آماری ۴۰ درصد از افراد شرکت‌کننده در این نظرسنجی از حزب کارگر و ۲۰ درصد از حزب محافظه‌کار حمایت کرده‌اند.

سایر داده‌های آماری هم وضعیت مشابهی را پیش‌بینی کرده و حتی این احتمال مطرح است که ریشی سوناک به همراه تعدادی از اعضای کابینه نتوانند کرسی خود را در انتخابات حفظ کرده و به مجلس آتی راه پیدا کنند.

از طرفی محافظه‌کاران با خطر سقوط به جایگاه سومین حزب سیاسی انگلیس مواجه هستند، چرا که طبق بیشتر نظرسنجی‌ها این احتمال وجود دارد که تعداد کرسی‌های حزب لیبرال دمکرات از محافظه‌کاران تجاوز کند و در یک تحول چشمگیر، جایگاه اپوزیسیون که به طور سنتی در دست حزب کارگر و محافظه‌کار است، به حزب لیبرال دمکرات برسد.

در واقع انتخابات پیش‌رو بیش از اینکه رقابت میان دو حزب اصلی کارگر و محافظه‌کار برای تصاحب قدرت باشد، میان محافظه‌کارانی است که برای موجودیت سیاسی خود می‌جنگند و حزب لیبرال دمکرات، که انتخابات را فرصتی ممتاز برای یک جهش سیاسی می‌داند.

اما مقام‌های ارشد حزب کارگر که طبق نظرسنجی‌ها برای تصاحب سکان دولت لحظه‌ شماری می‌کنند، از ترس تغییر آرا خاکستری و یا کاهش میزان مردم در انتخابات، درباره نظرسنجی‌ها اظهار نظری نمی‌کنند. رهبر حزب کارگر روز دوشنبه در سخنانی گفت که هیچ یک از آرای مردم را بدیهی تلقی‌ نمی‌کند و مبارزات تبلیغاتی تا روز انتخابات ادامه دارد.

کارشناسان معتقدند که حتی اگر نظرسنجی‌ها دقیق نباشد تغییری در نتیجه نهایی رخ نخواهد داد و استارمر در انتخابات پیروز می‌شود. جان کرتیس پژوهشگر ارشد انگلیسی در امور افکار سنجی گفت: « نظرسنجی‌ها قرار نیست آمار دقیق انتخابات را ارائه کند، بلکه جهت افکار مردم را نشان می‌دهد.»

انتخابات در انگلیس روز پنجشنبه ۱۴ تیرماه برگزار می‌شود و مردم برای پنجاه‌ونهمین بار از سال ۱۸۰۱ پای صندوق‌های رای می‌روند تا سرنوشت سیاسی این کشور را تعییین کنند.

طبق برنامه اعلام شده، شعبه‌های رای‌گیری بین ساعت ۷ صبح تا ۱۰ شب آرای مردم را جمع آوری می‌کنند و انتظار می‌رود که نتیجه نهایی تا پیش از ظهر روز جمعه ۱۵ تیرماه مشخص شود.

البته مرسوم است که بلافاصله بعد از پایان مهلت رای گیری، یک آمار اولیه بر اساس نظرسنجی‌های به عمل آمده از کسانی که در انتخابات شرکت کرده‌اند، ارائه می‌شود که تاحد زیادی برآیند نتیجه انتخابات را مشخص می‌کند.

ریشی سوناک در واپسین ساعات باقی‌مانده تا برگزاری انتخابات، تمام ظرفیت حزب محافظه‌کار را به کار گرفته است تا از پیروزی حزب کارگر جلوگیری کند. او سه‌شنبه شب در اقدامی غیرمنتظره، بوریس جانسون نخست وزیر پیشین انگلیس و کسی را که دو سال پیش با استعفا از دولتش، به کناره‌گیری از قدرت وادار کرد، دعوت کرد تا با سخنرانی در کارزار تبلیغاتی حزب محافظه‌کار، رای‌دهندگان را به حمایت از این حزب تشویق کند.

جانسون در سخنانی دستاوردهای دولت خود را در مقابله با همه‌گیری کرونا و سامان‌دهی به اوضاع اقتصادی تشریح کرد و مدعی شد که دولت حزب کارگر این دستاوردها را نابود خواهد کرد. او از مردم انگلیس خواست که در انتخابات روز پنجشنبه به حزب محافظه‌کار رای دهند.

ناظران معتقدند که محافظه‌کاران با پذیرش شکست در انتخابات پیش‌رو، در تلاش هستند تا اختلاف کرسی‌های پارلمانی با حزب کارگر را به حداقل برسانند. طبق برخی از آمارها این احتمال وجود دارد که تعداد کرسی‌های حزب محافظه‌کار از ۳۴۴ به حدود ۶۰ کرسی برسد که طی یک قرن گذشته سابقه نداشته است.

اما نتیجه انتخابات هرچه باشد، مردم انگلیس که این روزها از یک سو با بحران هزینه‌های زندگی و مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند و از طرف دیگر، به سیاست خارجی این کشور به ویژه در مورد قضیه فلسطین معترض هستند، امیدی به بهبود اوضاع ندارند.

بر اساس آمارها سطح رضایتمندی مردم انگلیس از دو حزب اصلی کارگر و محافظه‌کار به پائین‌ترین حد طی نیم قرن گذشته رسیده است و این مساله می‌تواند یک چالش جدی برای مشروعیت دولت آینده انگلیس باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha