بزرگترین پویش حامی فلسطین خطاب به رای‌دهندگان در انگلیس: به نامزدهای حامی فلسطین رای دهید

لندن– ایرنا– هم‌زمان با برگزاری انتخابات سراسری در انگلیس که از صبح امروز (پنجشنبه) آغاز شده است، بزرگترین پویش انگلیسی حامی فلسطین که طی ۹ ماه گذشته تجمعات و راهپیمایی‌های گسترده‌ای را در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی سازمان‌دهی کرده است، به رای‌دهندگان در این کشور توصیه کرد که به نامزدهای ضداسرائیلی رای دهند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، کارزار همبستگی با مردم فلسطین (PSC) صفحه‌ ویژه‌ای را در تارنمای خود راه‌اندازی کرده و در آن گرایش فکری تمام نامزدهای انتخاباتی را توضیح داده است. در این صفحه کاربر با وارد کردن کد پستی، مشخصات نامزد حوزه انتخاباتی خود را به همراه عقاید سیاسی او مشاهده می‌کند. این صفحه همچنین نشان می‌دهد که اگر نامزد انتخاباتی، پیشتر نماینده مجلس بوده است، به کدام یک از طرح‌های ضد اسرائیلی رای مخالف داده است.

کارزار همبستگی با مردم فلسطین پیش از انتخابات، پویشی را تحت عنوان «رای به فلسطین» راه‌اندازی کرد تا دیدگاه احزاب سیاسی درباره جنگ غزه را به چالش بکشند. این جنبش انگلیسی، رای دهندگان را تشویق کرد تا طوماری را که درباره تحولات فلسطین تنظیم کرده است برای نامزدهای حوزه‌های انتخاباتی خود ارسال کنند.

در این طومار که یک نسخه آن در تارنمای کارزار همبستگی با مردم فلسطین منتشر شده، آمده است: انتخابات هنگامی برگزار می‌شود که فلسطینی‌ها با تاریک ترین لحظات مبارزات خود برای آزادی و عدالت روبرو هستند. بیش از ۳۷ هزار فلسطینی در نوار غزه کشته شده اند. اسرائیل طی چندین دهه گذشته حقوق فلسطینی ها را نقض کرده و دولت‌های متوالی بریتانیا در این جنایت شریک بوده اند.

این طومار می‌افزاید: به عنوان یک رای دهنده در حوزه انتخابیه ای که شما در آن حضور دارید، موضع جنابعالی در مورد حقوق فلسطینی بر نحوه رای‌دادن ما تاثیر دارد. لطفا دیدگاه خود را در این باره روشن کنید تا رأی دهندگان در این حوزه بتوانند آگاهانه در مورد نحوه رأی دادن خود تصمیم‌گیری کنند.

رژیم صهیونیستی طی نزدیک به ۹ ماه گذشته، کشتار گسترده‌ای را در غزه به راه‌ انداخته و ضمن بستن تمام گذرگاه‌ها و جلوگیری از ورود کمک‌های امدادی، این منطقه را به یک ویرانه تبدیل کرده است.

بر اساس تازه ترین آمار وزارت بهداشت غزه، شمار شهدای جنگ اسرائیل در غزه از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر۱۴۰۲) از ۳۸ هزار نفر فراتر رفت.

مواضع حزب محافظه‌کار و کارگر بعنوان احزاب اصلی انگلیس درباره تحولات فلسطین تفاوت چندانی ندارد. ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس و کی‌یر استارمر رهبر حزب کارگر که طبق تمام نظرسنجی‌ها شانس بالایی برای پیروزی در انتخابات دارد، ادعا می‌کنند که رژیم صهیونیستی حق دارد تا از خود دربرابر حملات گروه‌های مقاومت اسلامی دفاع کند.

آن‌ها با چشم‌پوشی از کشتار وحشیانه مردم فلسطین و افزایش آمار شهدا مخالف آتش‌بس کامل در این منطقه هستند و ادعا می‌کنند که چنین رویدادی گروه‌های مقاومت را جسورتر می‌کند.

از این منظر، کارشناسان بر این باورند که نتیجه انتخابات انگلیس هرچه باشد، تغییر چشمگیری در سیاست‌ خارجی این کشور در قبال قضیه فلسطین رخ نخواهد داد.

بزرگترین پویش حامی فلسطین خطاب به رای‌دهندگان انگلیس: به نامزدهای حامی فلسطین رای دهید

بزرگترین پویش حامی فلسطین خطاب به رای‌دهندگان انگلیس: به نامزدهای حامی فلسطین رای دهید

انتخابات سراسری در انگلیس برای تعیین سرنوشت ۶۵۰ کرسی مجلس عوام و دولت بعدی، از صبح امروز آغاز شده است. حوزه‌های اخذ رای در انگلیس از ساعت ۷ صبح آغاز به کار کرده و ساعت ۱۰ شب به کار خود پایان خواهند داد. طبق قانون امکان تصویر برداری از داخل حوزه‌های اخذ رای و یا رای دهندگان نیست اما موسسات داده‌پژوهی بیرون شعبه‌هایی که در تعیین سرنوشت انتخابات کلیدی هستند به کار نظرسنجی از رای دهندگان مشغول هستند.

براساس گزارش های منتشر شده شمار واجدان شرایط رای دادن حدود ۴۶ میلیون نفر از جمعیت ۶۸ میلیون نفری این کشور اعلام شده است. انتخابات در حدود ۴۰ هزار شعبه اخذ رای که بیشتر مکان های عمومی چون مدارس و سالن های اجتماعات محله‌ها هستند، برگزار می شود. این برای نخستین بار است که مردم برای شرکت در انتخابات باید مدارک هویتی ارائه کنند.

نتایج بیشتر نظرسنجی‌ها پیش از برگزاری انتخابات نشان می‌دهد که حزب کارگر اینک شانس بیشتری برای کسب اکثریت کرسی‌های مجلس عوام را دارد و محافظه‌کاران به رهبری ریشی سوناک پس از ۱۴ سال حکومتداری در مسیر یک شکست سنگین قرار دارند.

قریب به اتفاق نظرسنجی‌ها از دسامبر ۲۰۲۱ به این سو نشان می‌دهد که محبوبیت حزب محافظه‌کار به طور مدام سیر نزولی طی کرده و ممکن است دوم سوم کرسی‌های خود را از دست دهد.

بر اساس آخرین مطالعات صورت گرفته از سوی موسسه افکارسنجی یوگاو، این احتمال مطرح است که ریشی سوناک به همراه جرمی هانت وزیر دارایی انگلیس و تعدادی از اعضای ارشد کابینه، کرسی خود را در انتخابات از دست داده و به مجلس آتی راه پیدا نکنند.

این درحالیست که پیش‌بینی می‌شود حزب کارگر با تصاحب ۴۳۱ کرسی در انتخابات، رکورد تونی بلر در انتخابات سال ۱۹۹۷ را که با ۴۱۸ کرسی به دولت راه یافت جابه‌جا کند. استارمر ساعاتی پیش با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: امروز سرنوشت سیاسی انگلیس به رای گذاشته شده است. پس به تغییر دولت محافظه‌کار رای دهید.

گفتنی است که شخصیت‌ها و رسانه‌ها در طول برگزاری انتخابات از هرگونه اظهار نظر در مورد نتیجه و یا نحوه رای دادن مردم منع شده‌اند. در واقع این کار غیرقانونی بوده و می‌تواند به جریمه تا حداکثر ۵ هزار پوند یا ۶ ماه حبس منتهی شود. به همین دلیل رسانه‌ها در طول مدت برگزاری انتخابات در این زمینه سکوت می‌کنند.

اولین گمانه زنی‌ها از ساعت ۱۰ شب و پس از بسته شدن صندوق ها آغاز خواهد شد. در اولین نظر سنجی پس از انتخابات که به exit poll یا نظرسنجی خروج معروف است، می‌توان به‌صورت تقریبی نتیجه انتخابات را پیش‌بینی کرد.

رسانه‌های انگلیس تا صبح جمعه که نتیجه قطعی اعلام شود به گزارش زنده از شمارش آرا در حوزه های انتخاباتی مختلف ادامه خواهند داد.

عصر روز جمعه نتیجه انتخابات و دولت آینده معلوم خواهد شد. اما اگر هیچ‌کدام از احزاب موفق به کسب اکثریت نشوند، آنگاه باید منتظر مذاکره‌ها برای تشکیل یک دولت ائتلافی بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha