۱۳ تیر ۱۴۰۳، ۸:۳۸
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85527609
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۵ میلیارد ریال تسهیلات صنایع دستی در خراسان‌شمالی پرداخت شد

بجنورد- ایرنا- معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: ۱۵ میلیارد ریال تسهیلات از محل اعتبارات مشاغل خانگی و تبصره ۱۸ در سه ماهه نخست امسال به فعالان صنایع دستی استان پرداخت شد.

پروانه کلاته روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: این میزان تسهیلات از محل بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه و مشاغل خانگی به ۳۰ طرح از طریق سامانه کارا پرداخت شده است.

وی افزود: پرداخت تسهیلات فعالان صنایع دستی از طریق سامانه کارا انجام می شود و متقاضیان پس از ثبت نام در این سامانه مراحل دریافت وام خود را پیگیری می کنند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: خراسان شمالی ۱۸ هزار صنعتگر در رشته های مختلف صنایع دستی دارد که ۸۰ درصد از آنها بانوان هستند و بیشتر در رشته گلیم بافی و دست بافته های داری فعالیت می کنند.

تبصره ۱۸ قانون بودجه کشور با هدف اجرای برنامه اشتغال گسترده با تاکید بر اشتغال جوانان و زنان به دولت اجازه می دهد تا ۱۰۰ درصد منابع حاصله از مابه التفاوت قیمت حامل‌های انرژی را به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و منابع حاصله به کارورزی جوانان دانش آموخته دانشگاهی پرداخت کند.

کلاته با اشاره به احیای رشته «نواربافی» خراسان شمالی در سال گذشته، یادآور شد: «نواربافی» زیر رشته‌ای از دست بافته‌ها است که تا ۳۰ سال پیش در استان رواج داشته است.

وی افزود: تاکنون ۱۷ رشته صنایع دستی خراسان شمالی که منسوخ شده یا در خطر منسوخ شدن بود، احیا شده است.

استان یک میلیون نفری خراسان شمالی در شمالشرق کشور دارای اقوام کرد، کرمانج، ترک، ترکمن، تات و بلوچ است که صنایع دستی هر یک از آنها ویژگی های منحصر به فردی دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha