شور سیاسی در اقتصاد بازار بوشهر

۱۳ تیر ۱۴۰۳، ۱۰:۴۷
کد خبر: 85527784
شور سیاسی در اقتصاد بازار بوشهر

بوشهر- ایرنا- این روزها جنب و جوشی وسیع در فضای بازار بوشهر با موضوع انتخابات شکل گرفته است، برخی واحدهای صنفی خود به مکانی برای رد و بدل شدند دیدگاه های سیاسی در حوزه انتخابات تبیدل شده و برخی نیز در حال ارائه خدمات مختلف به ستادهای انتخاباتی هستند.

به گزارش ایرنا؛ این روزها که جریانات وسیعی در سطح کشور در لایه‌های مختلف به نوعی با انتخابات سر و کار دارند جدا از این که چه کسی در انتخابات برگزیده شود و کشور چه سمت و سویی به لحاظ اقتصادی و اجتماعی و سیاسی به خود بگیرد بحث برگزاری انتخابات بر بازار می تواند به خودی خود جذاب و قابل توجه باشد.

این روزها که به بازار برویم می بینیم بحث انتخاب رئیس جمهور و برنامه های اقتصادی آنها یک دغدغه بسیار مهم برای بازاریان است و بسیاری از واحدهای صنفی به محلی برای بحث بین هواداران داوطلبان تبدیل شده است.

در صنوفی همچون قهوه فروشی، چایخانه ها و قهوه خانه ها و نیز در ساندویچ فروشی های هم جوار گمرک بوشهر که قلب اقصتاد و بازار این شهر به شمار می رود بیشترین بحث در خصوص گزینه بهتر در جریان است.

تعدادی از صاحبان این کسب و کارها به ایرنا می گویند: بحث امروز و دغدغه بازاریان در خصوص انتخابات جمعه باعث شده بسیاری از واحدهای صنفی به محل گردهم آیی هر دو کاندیدای ریاست جمهوری تبدیل شوند به همین دلیل هر واحد صنفی که بحث در آن رونق بیشتری داشته باشد رونق بیشتری هم به خود می گیرد.

حساسیت بازار به اقتصاد انتخابات

بازاری جوان دیگر می گوید: اگر برای دانشجویان و سایر افراد انتخابات ریاست جمهوری بحث بر سر ۲ دیدگاه سیاسی باشد برای بازاریان بحث بر سر رونق بازار و کار و کسب است، به همین دلیل حساسیت بازاریان در این رابطه بسیار بالاست و میزان مشارکت آنها در این انتخابات هم چشمگیر خواهد بود.

برگزاری انتخابات مختلف تاثیرات مثبتی بر بازار هر شهر می گذارد، این انتخابات چه در بعد محلی و شهری (مثل شوراهای شهر و روستا) و چه استانی و یا منطقه ای (انتخابات مجلس) و چه انتخابات های ملی (مثل رییس جمهوری و خبرگان رهبری) باعث گردش پولی قابل توجهی در بازار می شود.

با نگاهی به وضعیت ستادهای انتخاباتی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در شهر بوشهر متوجه می شویم که صنوف و بازاریان در اتحادیه های مختلف درگیر این رویداد تاثیرگذار هستند.

بیشتر بخوانید

فیلم | آخرین وضعیت انتخابات در بوشهر

فیلم | انتخابات در استان بوشهر باشکوه برگزار شد

خلق حماسه‌ای جدید در بوشهر با مشارکت گسترده مردم در انتخابات

تنور داغ انتخابات ریاست جمهوری در بوشهر با گرما و حرارت مناظره پزشکیان و جلیلی

این روزها اگر به واحدهای صنفی اجاره میز و صندلی مراجعه کنیم می بینیم که این واحدهای صنفی از میز و صندلی خالی شده اند و متصدیان آنها درگیر بحث برنامه های کاندیداها هستند، این ها نشانه رونق بازار در این فصل است.

در بخش تهیه غذا و نوشیدنی نیز عمده فروشان و سوپرمارکت های سطح شهر باید بتوانند اقلام مورد نیاز ستادها را تهیه و تامین کنند. در همین رابطه با افزایش فروش آب معدنی و نوشیدنی های سرد (آب میوه و نوشابه) مواجه هستیم. تهیه چای، قند و شکر نیز رونق خوبی در این ایام دارد. رستوران ها، ساندویچ فروشی های سطح شهر و غذا فروشی های بیرون بر نیز در این ایام رونق می گیرند. علاوه بر این گاهی تالارهای سطح شهر هم میزبان گردهمایی هواداران یک داوطلب انتخابات ریاست جمهوری هستند.

مورد بسیار مهم که می تواند موجب موفقیت یک کاندیدا شود استفاده از سیستم های صوتی و تصویری قوی است که کسبه فعال در این زمینه نیز کارشان با رونق خوبی مواجه می شود. این روزها اکثر سیستم های صوتی سطح بازار در خدمت داوطلبان ریاست جمهوری قرار گرفته و رونق این کار نیز به نوبه خود چشمگیر است.

کانون های تبلیغاتی در بحث چاپ بنر و طراحی انواع پوستر نیز رونق گرفته و همزمان داربست بندهای سطح شهر کارشان چنان وسیع می شود که گاه در طول شبانه روز نمی توانند استراحت کنند. در این رابطه این روزها بیشتر کانون های تبلیغاتی به صورت شبانه روز درگیر طراحی و چاپ هستند. علاوه بر این ۲ مورد فعالیت واحدهای فروش انواع چسب نیز برای استفاده در بنرهای تبلیغاتی وسعت قابل ملاحظه ای پیدا کرده است.

در این بین اگر داوطلبی از رنگ خاصی استفاده کند خرازی های سطح شهر و پارچه فروشی ها نیز با استقبال مردم برای تهیه روبان و پارچه مواجه می شوند.

اجاره های چند میلیارد ریالی برای ۱۰ روز

علاوه بر موارد بالا یک بخش دیگر هم که با انتخابات مختلف درگیر است و گردش مالی به نسبت خوبی در طول ایام انتخابات دارد اجاره واحدهای تجاری است که توسط ستادیهای استانی انتخابات گاه تا چند صد میلیارد ریال برای ۱۰ روز اجاره یک واحد تجاری هزینه در بر خواهد داشت و منفعت خوبی به صاحبان واحدهای تجاری و اداری می رساند.

از این دریچه که به انتخابات بنگریم می بینیم هر انتخابات باعث شادابی در سطح بازار می شود، شادابی امروز بازار و حساسیت بازاریان بر برنامه داوطلبان این انتخابات بدون تردید مسیر رونق آینده را مشخص می کند.

فرایند رای‌گیری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از ساعت هشت صبح روز هشتم تیرماه تا ساعت ۲۴ در ۷۹۰ شعبه ثابت و سیار در استان بوشهر انجام شد.

از این تعداد ۵۶۵ شعبه ثابت و ۲۲۵ شعبه سیار بوده و ۴۷۱ شعبه شهری و ۳۱۹ شعبه روستایی است.

۲۷ هیات اجرایی برای این دوره از انتخابات در استان بوشهر تشکیل شده است.

در این دوره از انتخابات از مجموع یک میلیون و ۱۶۳ هزار و ۴۰۰ نفر جمعیت استان بوشهر، ۸۰۶ هزار و ۳۴۲ نفر واجد شرایط رای بوده که از این تعداد ۴۳۲ هزار و ۲۸۶ نفر مرد و ۳۴۷ هزار و ۵۶ نفر زن هستند.

با توجه با اعلام وزارت کشور و مستند بر قانون، دور دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری بین «سعید جلیلی» و «مسعود پزشکیان» در ۱۵ تیرماه در سراسر کشور از جمله استان بوشهر نیز برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha