۱۳ تیر ۱۴۰۳، ۱۱:۱۵
کد خبر: 85527808
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چین و فیلیپین برای کاهش تنش‌های دریایی تلاش می‌کنند

تهران- ایرنا- دیپلمات‌های چینی و فیلیپینی در مورد کاهش تنش‌های دریای در جنوب چین توافق اما در جلسه‌ای که پس از یکی از جدی‌ترین درگیری‌های دریایی میان ۲ کشور برگزار شد، همچنان بر ادعاهای خود پافشاری کردند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از روزنامه استاندارد هنگ کنگ، چن شیائودونگ، معاون وزیر امور خارجه چین، و تریسا لازارو، معاون وزیر امور خارجه فیلیپین، روز گذشته (سه‌شنبه) در مانیل نشستی صریح و سازنده درباره دریای جنوب چین داشتند.

به گزارش اداره امور خارجه فیلیپین، نشست مشابهی میان دیپلمات ‌های ارشد دو کشور در ماه ژانویه (دی ۱۴۰۲) در شانگهای برگزار شده بود.

طبق بیانیه مانیلا، هر ۲ طرف به تعهد خود برای تنش‌ زدایی، بدون خدشه ‌دار کردن مواضع خود، تأکید کردند و همچنین تشخیص دادند که نیاز به بازیابی اعتماد وجود دارد.

این بیانیه به پیشرفت قابل توجه در مراحل مدیریت وضعیت در دریا اشاره دارد، در حالی که تصریح می‌کند که تفاوت ‌های عمده با پکن همچنان باقی است.

با وجود توافق صورت‌ گرفته در ماه ژانویه برای کاهش اختلافات، کشتی‌ های فیلیپینی و چینی در ماه ‌های اخیر با یکدیگر درگیری داشته اند. این امر شک و تردید هایی در مورد کارآیی مکانیزم ۲ جانبه برای آرام کردن تنش ‌ها در یکی از نقاط درگیر منطقه ایجاد کرده است.

در ماه‌های گذشته، کشتی‌های چینی با استفاده از توپ‌های آبی به کشتی‌های فیلیپینی آسیب رسانده و کارکنان آن‌ ها را مجروح کرده‌اند. در همین حال، پکن همواره بر قانونی و حرفه‌ای بودن اقدامات خود تأکید کرده است.

در طی این ملاقات، فیلیپین تأکید کرد که این کشور (قاطعانه) از منافع خود محافظت و از حقوقش در دریای جنوب چین حمایت می‌کند.

چین نیز ادعاهای خود را درباره این آبراه، از جمله توماس شول دوم که به عنوان کانون اختلافات ظاهر شده، تاکید کرد. وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که پکن از مانیل خواسته است که به سرعت تخلفات دریایی و اقدامات تحریک‌ آمیز خود را متوقف کند.

سوزانا پاتون، مدیر برنامه آسیای جنوب شرقی در موسسه (لووی) در سیدنی، اظهار داشت که ممکن است در کوتاه‌ مدت تنش بین ۲ کشور کاهش یابد زیرا هر ۲ طرف قصد تنش زدایی دارند.

با این حال، او تاکید کرد که اختلافات اساسی حل نمی‌شوند و احتمالا ممکن است در یک برهه زمانی چین دوباره فشاری بر فیلیپین بیاورد.

مواضع پکن با مخالفت شدید مانیل در زمان فردیناند مارکوس جونیور رئیس جمهوری فیلیپین، که روابط با ایالات متحده و ژاپن را تقویت کرده، مواجه شده است.

مارکوس هفته گذشته اعلام کرد که مانیل باید اقدامات بیشتری را فراتر از ارائه اعتراضات دیپلماتیک علیه چین در پاسخ به درگیری اخیر انجام دهد.

پکن و مانیل روز سه‌شنبه تصمیم گرفتند ارتباطات بین ۲ کشور را در مورد مسائل دریایی تقویت و در مورد همکاری بین گارد ساحلی خود بحث کنند. علاوه بر این، آنها در مورد ایده تاسیس یک انجمن دانشگاهی برای بررسی همکاری در موضوعات دریایی صحبت کردند.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha