۱۳ تیر ۱۴۰۳، ۱۱:۴۷
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85527841
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

واکنش چین به ادعای فنلاند در مورد قدرت پکن برای حل مناقشه اوکراین با «یک تماس»

تهران- ایرنا- چین در واکنش به ادعای رئیس جمهور فنلاند مبنی بر اینکه پکن می‌تواند با یک تماس تلفنی جنگ اوکراین را پایان دهد، اعلام کرد که به نقش سازنده در حل سیاسی این بحران ادامه می‌دهد.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه گلوبال تایمز، مائو نینگ سخنگوی وزارت خارجه چین امروز چهارشنبه با ارائه توضیحاتی برای رد ادعای الکساندر استاب رئیس جمهور فنلاند در این خصوص، گفت که چین و روسیه کشورهای بزرگ مستقل هستند.

مائو در ادامه بیان کرد که چین نه ایجاد کننده و نه یک طرف در بحران اوکراین است و همواره در طرف صلح و گفت‌وگو خواهد ایستاد.

درحالیکه مجموعه غرب از چین انتظار دارد که می‌تواند نقشی پر رنگ را در حل و فصل مناقشه اوکراین تضمین کند، سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرد که پکن ارتباط با تمام طرف‌ها از جمله روسیه را حفظ خواهد کرد و به ایفای نقش سازنده در ارتقای حل و فصل سیاسی این بحران ادامه می‌دهد.

رئیس جمهور فنلاند در یک مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ گفته بود: من معتقدم که روسیه در حال حاضر آنقدر به چین وابسته است که یک تماس تلفنی رئیس جمهور شی جین‌پینگ می‌تواند این بحران را حل کند.

او ادامه داد: (شی) اگر بگوید «زمان شروع مذاکرات صلح است» روسیه مجبور به انجام این کار خواهد شد. آنها چاره دیگری نخواهند داشت.

استاب همچنین مدعی شد: اگر چین واقعاً به روابط هماهنگ بین دولت ملت‌ها علاقه دارد، نمی‌تواند به کشوری مانند روسیه اجازه دهد که در نهایت یک جنگ تهاجمی و استعماری امپریالیستی علیه یک دولت ملی مستقل به راه بیندازد.

ادعای فنلاند در حالی مطرح می‌شود که چین برای حل مناقشه اوکراین تلاش‌های دیپلماتیک بسیاری را انجام داده و حتی ابتکارهایی را هم بمنظور پایان یافتن جنگ در اوکراین صورت داده است.

شی در ماه مه (اردیبهشت/ خرداد) میزبان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در پکن بود و در این دیدار بر تمایل خود برای برگزاری کنفرانس صلح بین المللی با حضور مسکو و کی‌یف تاکید کرد.

چین در کنفرانس صلح اوکراین در ماه گذشته میلادی در سوئیس شرکت نکرد چرا که اعتقاد دارد برای برگزاری هر نشستی در راستای پایان مناقشه، هر دو طرف باید حضور داشته باشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha