۱۳ تیر ۱۴۰۳، ۱۲:۰۹
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85527872
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

بارندگی در خراسان شمالی ۷.۱ درصد افزایش یافت 

۱۳ تیر ۱۴۰۳، ۱۲:۰۹
کد خبر: 85527872
بارندگی در خراسان شمالی ۷.۱ درصد افزایش یافت 

بجنورد-ایرنا- مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی گفت: سال آبی جاری( از ابتدای مهرماه پارسال تا کنون) ۲۵۹.۸ میلیمتر باران در استان ثبت شد که این رقم نسبت به بلندمدت ۷.۱ درصد افزایش دارد. 

به گزارش ایرنا نوربخش داداشی روز چهارشنبه در نشست خبری اظهار کرد: میزان بارندگی استان در بلند مدت ۲۴۲.۶ میلیمتر ثبت شد که این رقم ۱۷.۲ میلیمتر کمتر از میزان بارندگی سال آبی جاری است.

وی افزود: ۱۳۷ ایستگاه اقلیم شناسی و سامانه وجود دارد که در این زمینه شمار ایستگاه ها به نسبت مساحت خراسان شمالی این استان را در رتبه اول میان استان های کشور قرار داده است.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی گفت: بالا بودن شمار ایستگاه های اقلیم شناسی و سامانه های هواشناسی به دلیل شرایط و اقلیم خاص و ویژه این استان است.

وی درباره اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم در استان اظهار کرد: سه ایستگاه اقلیم شناسی خودکار شامل ایستگاه پیش قلعه، سرچشمه و کوسه در این مدت به ایستگاه های خراسان شمالی افزوده شد همچنین ایستگاه پایش گرد و خاک سال گذشته در بجنورد راه اندازی شد.

دادشی ایجاد ایستگاه های پایش گرد و خاک را از نیازمندی های استان عنوان کرد و افزود: تغییر اقلیم سبب شده تا شاهد وقوع پدیده گرد و غبار در استان باشیم این گرد و غبار با منشا کشور ترکمنستان، صحرای مرکزی ایران و یا کانون های داخل استان، آسمان مناطق مختلف را تحت تاثیر قرار داده و سبب کاهش کیفیت هوای استان می شود.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی گفت: پیگیر هستیم امسال ۲ ایستگاه پایش گردو غبار در نقاط مرزی استان نصب و راه اندازی شود.

خودکار شدن ایستگاه های هواشناسی

وی با اشاره به پیگیری های انجام شده در زمینه خودکار شدن ایستگاه های هواشناسی در استان گفت: خراسان شمالی از استان های پیشتاز در این زمینه است و به زودی و به عنوان اولین استان، تمامی ایستگاه ها خودکار خواهد شد.

داداشی افزود: اکنون خودکار شدن ۲۲ ایستگاه باقی مانده است و تا هفته دولت تمامی ایستگاه های پایش جوی استان خودکار می شود.

وی درباره راه اندازی سامانه هشدار سیل در استان گفت: ایجاد سامانه هشدار سیل یکی از نیازمندی های استان است تا به وسیله آن، میزان خسارت های این حادثه طبیعی به حداقل برسد در این زمینه مرحله اول این سامانه بهره برداری شد و راه اندازی مرحله دوم آن در دست پیگیری است.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha