۲۰ روز گردوخاکی در آسمان بجنورد

بجنورد-ایرنا- مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی گفت: امسال ۲۰ روز آسمان گردوخاکی در بجنورد مرکز استان ثبت شد که آماری نگران کننده است.

نوربخش داداشی روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: خشکسالی ها و کاهش بارندگی ها سبب شده تا پدیده گرد و خاک در استان افزایش یابد.

وی افزود: گردو خاک ناشی از کانون های گردوغبار در داخل استان، استان سمنان و نیز صحرای بزرگ قره قوم کشور ترکمنستان هر از چند گاه آسمان خراسان شمالی را تحت تاثیر قرار می دهد و سبب کاهش کیفیت هوا می شود.

وی افزود: پدیده گردو غبار در آسمان استان در حال افزایش است و در چهار ماه اول امسال در اسفراین هفت روز، آشخانه و جاجرم سه روز و در شیروان و فاروج ۲روز با گرد و خاک ثبت شد.

داداشی با اشاره به تاثیر بارندگی ها در کاهش گردو غبار گفت: امسال بارندگی ها در استان نسبت به سال گذشته و نیز در مقایسه با بلند مدت افزایش دارد اما این بارندگی ها نتوانسته است آثار خشکسالی را برطرف کند.

وی با اشاره به تغییر اقلیم در استان افزود: بارندگی های واقع شده، به صورت رگباری و سیل آسا بود و البته با وجود افزایش میزان بارندگی، شمار روزهای بارانی استان به شدت کاهش یافته است از این رو آثار خشکسالی هنوز پابرجا است.

پایداری گرمای هوا در استان

مدیرکل هواشناسی خراسان‌شمالی افزود: گرمای کم سابقه در کشور و در این استان حاکم شده است و البته امسال تابستان گرم پیش بینی شده بود، ۱۰ روز آتی در مناطق مختلف استان افزایش دما پیش بینی شده است و دمای هوا تا ۳۲ درجه و در برخی مناطق تا۴۰ درجه خواهد رسید.

وی گفت: این افزایش دما تا ۴۰ درجه سانتیگراد تا روز دوشنبه هفته آتی تداوم دارد اما روزهای گرم همچنان در انتظار مردم استان است.

داداشی اظهار کرد: مردم استان در مناطق مختلف هفته اول مردادماه افزایش دمای هوا به میزان یک درجه بیش از نرمال، هفته دوم یک تا ۲ درجه بیش از نرمال، هفته سوم و چهارم نیز یک تا سه درجه بیش از نرمال را تجربه می کنند.

وی خاطرنشان کرد: دمای هوا در مناطق مختلف استان در سه ماه آینده با افزایش دما به میزان ۲ درجه بیشتر از نرمال را تجربه می کنند که البته این رقم بزرگی است.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و 44 درصد از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha