جذب ذرات ریزپلاستیک خطر سرطان، دیابت و بیماری قلبی را افزایش داده است

تهران- ایرنا- یک مطالعه جدید، بر خطرهای بالقوه ناشی از سطح ریزپلاستیک‌های میکرو و نانو (MnPs) برای سلامتی تاکید و آنها را با بیماری‌هایی مانند سرطان و دیابت مرتبط کرده است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از سای تک دیلی، سطح فزاینده ذرات پلاستیک در مقیاس میکرو و نانو به طور بالقوه در حال بالا بردن خطر مشکلات سلامتی جدی مانند بیماری‌های سرطان و دیابت است و این مساله موجب درخواست‌هایی برای تحقیقات جامع جهانی درباره تاثیرات و مدیریت این ذرات پلاستیکی شده است.

یک مطالعه جدید فاش کرده افزایش سطح پلاستیک‌های میکرو و نانو جذب شده به درون بدون انسان خطر سرطان، دیابت، بیماری‌های قلبی‌عروقی و بیماری‌های مزمن ریه را افزایش می‌دهد.

بیماری‌های غیرواگیری مانند اینها با التهاب‌هایی در اندام‌های بدن ارتباط دارند. وجود ذرات ریز ممکن است جذب پلاستیک‌های میکرو و نانو و شیرابه‌های آنها در درون دستگاههای گوارشی و تنفسی را افزایش داده و بطور بالقوه خطر و شدت بیماری‌های غیرواگیر را در طول زمان بالا ببرد.

این در حالی است که میزان این ذرات پلاستیکی در مدفوع نوزادان نسبت به بزرگسالان بسیار بیشتر است که علت این مساله احتمالا این است که پلاستیک بطور متداول در تولید، عرضه و ذخیره غذای نوزادان استفاده می‌شود و اینکه نوزادان و خردسالان هر چیزی را وارد دهانشان می‌کنند نیز شاید در این موضوع بی‌تاثیر نباشد.

تقاضای اقدام

در این حال یک گروه بین‌المللی از محققان اکنون با انتشار یافته‌های خود درخواست کرده که یک رویکرد یکپارچه جهانی به سلامتی انسان اتخاذ شود و همچنین تحقیقات زیست‌محیطی برای مشخص کردن سازکارهای دخیل در افزایش تماس انسان با ریزپلاستیک‌ها و ارتباط این ذرات با بیماری‌های غیرواگیر انجام شود.

پروفسور «اشتفان کراوسه» از دانشگاه بیرمنگام (انگلیس) در این زمینه بیان کرد: آلودگی پلاستیکی در سطح جهان افزایش یافته است و این موجب شده که شناخت خطرات کلی مرتبط با ریزپلاستیک‌ها بسیار مهم و حیاتی باشد.

جذب ذرات ریزپلاستیک خطر سرطان، دیابت و بیماری قلبی را افزایش داده است

وی افزود: ما برای کاهش انتشار بیشتر این ذرات پلاستیکی با این آلودگی در منبع آن برخورد کنیم چرا که توزیع و پراکندگی ریزپلاستیک‌های MnPs تا سده‌های آینده نیز یک نگرانی باقی خواهد ماند. به همین منظور ما نیازمند تحقیقات نظام‌مند درخصوص عوامل موجب تماس انسان با این ریزذرات و تاثیر آنها بر فراوانی و شدت بیماری‌هایی مانند سرطان، دیابت ، بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های مزمن ریوی هستیم.

رابطه بین ریزپلاستیک‌ها و بیماری‌های غیرواگیر

این محققان تاکید کرده‌اند رابطه بین ریزپلاستیک‌ها و بیماری‌های غیرواگیر مشابه رابطه سایر ذرات از جمله منابع طبیعی مانند گرده یا آلاینده‌های ساخته انسان مانند دود خودروهای دیزلی و مواد مهندسی شده نانو است که همگی آنها به شیوه زیستی (بیولوژیک) مشابهی عمل می‌کنند. بدون انسان با این مواد به عنوان موادی خارجی و بیگانه برخورد می‌کند که سازکارهای محافظتی یکسانی را تحریک می‌کنند.

رویداد بیماری‌های غیرواگیر در سطح جهان در حال افزایش است و چهار بیماری اصلی یاد شده مسئول ۷۱ درصد مرگ و میرهای سالانه در جهان هستند و در مدت دو دهه آینده تاثیر اقتصادی به میزان بیش از ۳۰ تریلیون دلار خواهند داشت.

جذب ذرات ریزپلاستیک خطر سرطان، دیابت و بیماری قلبی را افزایش داده است

«سمیرا مانسیکی، هولاند» از مولفان این گزارش تحقیقی از دانشگاه بیرمنگام نیز اظهار کرد: اگر می‌خواهیم تلاش‌های جهانی برای پیشگیری و درمان این بیماری‌ها و تحقق اهداف توسعه پایدار سازمان ملل را به پیش ببریم، باید این مساله را بهتر بشناسیم که ریزپلاستیک‌ها و بیماری‌های غیرواگیر چطور با هم تراکنش دارند.

وی افزود: این نیاز به خصوص در کشورهای با درآمد پایین و پایین تا متوسط، جایی که فراوانی بیماری‌های غیرواگیر در حال افزایش و آلودگی و تماس با ذرات پلاستیکی نیز بالاست، حیاتی است.

روندهای آلودگی جهانی نشان می‌دهد که ذرات پلاستیک‌های میکرو و نانو اکنون در همه جا یافت می‌شوند. این ذرات ریز پلاستیکی در ریه ، خون، شیر پستان، جفت و در نمونه‌های مدفوع پیدا شده و تایید کرده که ذرات ریز پلاستیکی از طریق محیط وارد بدن انسان می‌شوند.

انسان‌ها در محیط داخل خانه و بیرونی از طریق مواد غذایی، هوا و بسیاری منابع دیگر شامل مواد آرایشی در معرض ذرات ریز پلاستیکی قرار دارند و این ذرات در ماهی، نمک، نوشیدنی‌های درون بطری‌های پلاستیکی همچنین در هوا یافت شده اند.

میزان تماس انسان با این ذرات بسته به مکان و سازکار تماس متفاوت است و مشخص شده که کانون‌های تماس با این ذرات ریز در هوای مکان‌های سربسته داخلی حدود ۵۰ برابر این ذرات در فضای باز بیرونی است.

پروفسور آیسالت لینچ از دیگر محققان دانشگاه بیرمنگام گفت: ما باید خطرهای سلامتی برای انسان ناشی از این ریزذرات پلاستیکی را بشناسیم و برای انجام این کار کنترل‌های محیطی بر میزان تماس انسان‌ها با این ذرات را بشناسیم. این کار مستلزم همکاری نزدیکی دانشمندان محیط زیستی و پزشکی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha