فیلم|برداشت انگور و خوشه‌بندی نخیلات در قیروکارزین

شیراز-ایرنا-مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین از برداشت انگور یاقوتی و عسکری در ۵۵ هکتار تاکستان‌های این شهرستان خبر داد و گفت: عملیات خوشه‌بندی در هشت هزار از نخیلات منطقه آغاز شده است.

محمد حیدری پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: هدف از این اقدام را جلوگیری از شکستن خوشه‌های خرما، کیفیت بهتر محصول، برداشت آسان‌تر و جلوگیری از ریزش میوه خرما در هنگام وزیدن بادهای فصلی است.

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین ادامه داد: در صورتی که کار خوشه‌بندی انجام نشود خوشه از درخت آویزان و با نخستین تکان شروع به ریزش می‌کند و موجب تلفات قابل توجه و در نتیجه کاهش برداشت محصول می‌شود.

حیدری با بیان اینکه کار خوشه‌بندی در دمای بیش از ۴۰درجه هم انجام می‌شود، گفت: عملیات خوشه‌بندی در این شهرستان کاملا با استفاده از روش سنتی و از نیمه دوم خردادماه و در گرمای بیش از ۴۰ درجه سانتی گراد آغاز و این کار تا پایان خردادماه ادامه دارد؛ این اقدام توانسته اشتغال فصلی برای۲هزار نفر فراهم کند.

برداشت انگور یاقوتی و عسکری از ۵۵ هکتار

وی همچنین از برداشت انگور در ارقام یاقوتی و عسکری از۵۵ هکتار تاکستان‌های شهرستان قیروکارزین خبر داد و گفت: برداشت انگور یاقوتی و عسکری امسال در هر هکتار ۱۰ تن است که در مجموع با توجه به اراضی زیر کشت ۵۵۰تن برداشت می‌شود.

حیدری ادامه داد: سال گذشته برداشت‌ در هر هکتار بین ۱۵ تا ۲۰ تن بود که با توجه به شرایط جوی و بارش های دور از انتظار، تاکستان‌های این شهرستان دچار آفت شده و در نتیجه راندمان محصول با افت ۳۰ درصد از نظر کمی و کیفی همراه بوده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته باتوجه به قیمت بالای انگور نسبت به سال قبل انگورداران از نظر اقتصادی سود خوبی داشته‌اند، گفت: برداشت انگور یاقوتی و عسکری در شهرستان قیروکارزین از خردادماه آغاز می‌شود و تا اواسط تیر ماه ادامه دارد؛ محصول برداشت شده جهت مصرف داخلی به میادین تروبار استان فرستاده می‌شود.

قیروکارزین در فاصله ۲۱۸ کیلومتری جنوب غرب شیراز قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha