۱۴ تیر ۱۴۰۳، ۱۰:۲۴
کد خبر: 85528684
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بالگرد اورژانس چه زمانی به پرواز در می آید؟

۱۴ تیر ۱۴۰۳، ۱۰:۲۴
کد خبر: 85528684
بالگرد اورژانس چه زمانی به پرواز در می آید؟

ساری- ایرنا- برای خیلی از ما اتفاق افتاده که صدای بالگرد اورژانس را بالای سرمان شنیدیم و ناخودآگاه این جمله را به زبان آوردیم که "‌حتما مریض بدحال را جابجا می کنند"‌. البته این جمله دور از واقعیت نیست و به پرواز درآوردن این نوع بالگردها براساس حساسیت و شرایط بیماران بدحال انجام می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، زمانی که لحظه ها و ثانیه ها برای زنده نگهداشتن یک بیمار اهمیت پیدا می کند، حضور تیم درمانی اورژانس، بسیار ارزشمند است.

در شرایط حساس که امکان معالجه در محل وجود ندارد، مسیر زمینی صعب العبور است، انتقال مصدوم از طریق روش های زمینی آسیب بیشتری به او وارد می کند و یا مرکز درمانی دور از دسترس است، اورژانس هوایی به میان آمده و جان افراد زیادی را تاکنون نجات داده است.

اورژانس هوایی یک وسیله پرنده مربوط به بخش اورژانس است که کادر پزشکی و تجهیزات لازم را به سرعت به بیمار می رساند. بعد از اقدامات درمانی اولیه، بیمار را با ملاحظات خاصی وارد بالگرد یا هواپیما کرده و به بیمارستان مورد نظر انتقال می دهند.

مراقبت های ویژه که در طول مسیر برای زنده نگهداشتن مجروح یا بیمار تا شروع اقدامات درمانی اصلی انجام می شود، بسیار حائز اهمیت است. به همین خاطر تیم اورژانس هوایی، و همچنین کادر پرواز متشکل از افراد ماهر و آموزش دیده هستند.

بالگردهای اورژانس جزو اولین پرنده های امدادرسان هوایی محسوب می شوند. این بالگردها بسیار پرقدرت بوده و به راحتی وارد مناطق صعب العبور می شوند.

بالگردها محدود به فرودگاه نیست و در مناطق مختلفی امکان فرود دارد. اما این وسیله برای مسافت های طولانی طراحی نشده است.

مازندران به لحاظ شرایط و موقعیت خاص سرزمینیش از جمله استان هایی است که پرواز بالگرد اورژانس برای ارائه خدمات فوری و سریع به مصدومان و بیماران حائز اهمیت است. این استان بیش از سه هزار روستا دارد که بخشی از این روستاها از نقاط کوهستانی و صعب العبور قرار دارند که خدماتدهی به افراد زمانبر و حتی گاهی اوقات غیرممکن است.

از سوی دیگر مازندران قطب گردشگری کشور به شمار می رود و سالانه میلیون ها نفر از طریق جاده های مواصلاتی به این استان وارد می شوند. مازندران ۱۰ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که سه محور چالوس، هراز، سوادکوه را به پایتخت و جاده کیاسر مازندران را به سمنان متصل می‌کند.

همراه با پُرتردد بودن، ‌ویژگی سخت گذر و کوهستانی بودن برخی جاده های مازندران از جمله هراز باعث شده تا بالگرد اورژانس استان در طول هفته بویژه پایان هفته ها ماموریت های هوایی به ین نقاط انجام دهد.

با همه این توضیحات اورژانس در مازندران همچون دیگر نهادهای امدادی و خدماتی ارائه دهنده ماموریت های پُرشماری را بر دوش دارد.

بالگرد اورژانس چه زمانی به پرواز در می آید؟

اورژانس مازندران ۱۳۰ دستگاه آمبولانس در اختیار دارد که این تعداد آمبولانس در تعداد ۱۰۱ اورژانس زمینی مستقر هستند همچنین یک پایگاه اورژانس هوایی با در اختیار داشتن یک فروند بالگرد خدمات رسانی را ارائه می کند.

رییس اورژانس مازندران روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت : مازندران ۱۰۱ پایگاه اورژانس زمینی و هوایی دارد که از این تعداد یک پایگاه اورژانس هوایی است که در مواقع ضرور نشست و برخاست بالگرد اورژانس انجام می شود.

یحیی صالح طبری افزود: پروازهای بالگرد اورژانس مازندران با توجه به شرایط استان و مناطق صعب العبوری که دارد انجام می شود.

وی ادامه داد:‌ در ابتدا برای پرواز بالگرد اورژانس می بایست شرایط جوی مناسبی وجود داشته باشد اینکه بارندگی یا مه گرفگی نباشد و همچنین این بالگردها در شب شب پرواز ندارند.

رییس اورژانس مازندران توضیح داد: با توجه به وقوع حوادث رانندگی که منجر به مصدومیت افراد زیادی می شود و همچنین ترافیک جاده هاای مواصلاتی مازندران، در زمان وقوع این نوع حوادث بالگرد اورژانس مازندران به پرواز در می آید.

وی گفت: همچنین نقاط دور از دسترس و صعب العبور که پایگاه های اورژانس زمینی با فاصله از این نقاط قرار دارند ارائه خدمات درمانی لازم به مصدومان و بیماران این نقاط توسط بالگرد اورژانس انجام می شود.

صالح طبری اظهار کرد:‌ همچنین بیماران و مصدومان بدحال که انتقال زمینی موجب از دست رفتن فرصت و زمان ارائه خدمات حیاتی به آنها می شود از جمله موارد اجازه پرواز بالگرد اورژانس مازندران است.

وی توضیح داد: از ابتدای امسال تاکنون میانگین به صورت هفتگی سه سورتی پرواز بالگرد اورژانس در مازندران انجام شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha